|
کدخبر: 231500

طلسم کاهش قیمت لیر می شکند؟

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۱۵ دی ماه در ساعات پایانی معاملات با ۰٫۹۴ درصد کاهش به دو هزار و ۱۳۰ تومان رسید.

در ساعات پایانی معاملات چهارشنبه ۱۵ دی ماه قیمت لیر ترکیه کمتر از یک درصد کاهش به دو هزار و ۱۳۰ تومان رسید.

همچنین قیمت این ارز نسبت به آخرین معامله روز سه‌شنبه حدود ۲۰ تومان کاهش داشت.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه قبل، یعنی ۱۴ مهر ماه با رقم سه هزار ۱۴۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش ۳۲٫۱۶ درصدی معادل هزار و ۱۰ تومان را تجربه کرده است.

در معاملات سه روز گذشته ارزش لیر ترکیه سه درصد کاهش داشت و هم‌اکنون هر دلار آمریکا در برابر ۱۳.۴ لیر معامله می‌شود. لیر در سال گذشته میلادی و به‌خصوص در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، حتی در مواقعی هر دلار در برابر ۱۸ لیر معامله شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز با دخالت بانک مرکزی ترکیه و تزریق بیش از هشت میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور به بازار ارزش لیر تا حد زیادی جبران شد. هر دلار در برابر ۱۰ لیر معامله شد. اما روند اصلی لیر کاهشی است.

به نوشته همین خبرگزاری در ماه دسامبر شاخص قیمت نقطه‌به‌نقطه تولید کننده ۱۹٫۰۸ درصد افزایش و به رقم سالانه ۷۹.۸۹ درصد افزایش یافت که این امر نشانگر افزایش هزینه واردات در نتیجه کاهش ارزش لیر است.

تحلیلگران اقتصادی عقیده دارند که نرخ سود بانکی باید به سرعت و به‌شدت افزایش یابد وگرنه تورم سالانه ممکن است تا ماه مارس به ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

محمدابراهیم سماوی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص وضعیت ترکیه می‌گوید: دولت اردوغان توان کنترل شرایط فعلی را در بلندمدت ندارد. این رئیس جمهور مردم را به سرمایه‌گذاری در قالب لیر تشویق کرده تا تقاضای لیر در بازار این کشور افزایش یابد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها