|
کدخبر: 228582

تاثیر نوسان قیمت لیر بر بازار ارز ایران

با نزدیک شدن به دور هشتم مذاکرات هسته‌ای بازار ارز روز گذشته قرمز شد. نرخ نقدی دلار که دیروز کار خود را با ۳۰ هزار تومان شروع کرده بود با خبر اعزام تیم مذاکره‌کننده به وین کاهشی شد و تا پایان بازار به ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.

از ابتدای روز در کانال‌های دلار تلگرام و بازار خبرهای مثبت مذاکرات دست به‌دست می‌شود؛ از صحبت‌های اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی که گفت: ایران قصد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارد تا خود خبر مذاکرات که باقری گفت از دوشنبه دور هشتم شروع می‌شود. این خبرها سوخت روند کاهشی در بازار بودند و فشار فروش را در بازار زیاد کردند تا دلار تقریبا بعد از یک هفته دوباره به زیر کانال ۳۰ هزار تومان بیاید.

در بازار دبی نیز درهم امارات به زیر سطح حمایتی مهم ۸۲۰۰ و به ۸۱۶۵ تومان رسید که با این نرخ، دلار ۲۹ هزار و ۹۶۰ تومان برآورد می‌شود. معامله‌گران فنی سطح حمایتی ۸۲۰۰ تومان را سدی برای ریزش دلار به زیر ۳۰ هزار تومان می‌دانستند که با به وقوع پیوستن این اتفاق، آنها عقیده داشتند که می‌توانیم به روند نزولی اطمینان بیشتری داشته باشیم تا صعودی. در نرخ پشت خطی، درهم همچنان بر مدار نزول بود.

در بازار سکه، با اینکه اونس جهانی رشد داشت و به بالای ۱۸۰۰ دلار رسید، اما نرخ این فلز گرانبها همسو با دلار تهران حرکت کرد و نرخ نقدی سکه به زیر ۱۳ میلیون تومان بازگشت.

چشم‌انداز کوتاه‌مدت معامله‌گران

عده‌ای از معامله‌گران با اشاره به این نکته که در روند نزولی روز گذشته، دلار هرات سطح حمایت مهم ۲۹۸۰۰ تا ۹۰۰ تومانی را از دست داده، عقیده داشتند که دلار تهران نیز می‌تواند این سطح حمایتی را به پایین بشکند و سطح‌های حمایتی پایینی را مورد آزمون قرار دهد. این معامله‌گران نخستین سطح حمایتی را برای دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ و حمایت مهم‌تر را ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان میدانستند. اما عده‌ دیگری از معامله‌گران، نگاه واقعبینانه به بازار داشتند و میگفتن که نرخ با خبر شروع دور جدید مذاکرات کاهشی شده و باید منتظر خبرهای تکمیلی باشیم تا روند‌ را پیدا کنیم. این دسته به این نکته هم اشاره داشتند که باتوجه به علاقه‌مندی همه طرفین مذاکره به احیای برجام و همچنین تعیین ضرب‌الاجل توسط امریکا، احتمالا وضعیت دقیق‌ دلار مشخصتر و تعیین روند راحت تر خواهد شد.

نقش لیر در افت دلار

نکته جالب نخستین روز هفته، لیر ترکیه است. معامله‌گران دلار تهران عقیده داشتند که علاوه بر تاثیر فاند خبری بر کاهش دلار، تقویت لیر ترکیه نیز در افت دیروز دلار تهران دست داشته است. آنها می‌گفتند همانطوری که با کاهش ارزش پول ملی ما، تقاضا برای دلار زیاد می‌شود، با کاهش ارزش لیر در ترکیه نیز تقاضای دلار در این کشور زیاد شده که قسمتی از تقاضای دلاری ترکیه توسط دلار ایران تامین می‌شد. بعد از تقویت این ارز نسبت به دلار، نگاه‌ها در ترکیه برگشته و تقاضا برای دلار پایین آمده، و این افت تقاضا موجب شده که دلار کمتری به ترکیه برود. علاوه بر نکته تاثیر کاهش لیر ترکیه در دلار تهران، نکته دیگری که در لیر هست، نرخ این ارز در بازار است که زیر قیمت برابری معامله می‌شود و حوالی ۲۷۰۰ تا ۲۷۵۰ تومان است.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر