|
کدخبر: 231011

سهم اعجاب برانگیز بورس در بازار ایران!

طی دوره یک ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۰، بازار سهام ۶۱ درصد بازار بدهی ۳۹ درصد از بازارهای مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

اقتصاد سهم اعجاب برانگیز بورس در بازار ایران!

بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا، بورس انرژی و بانک مرکزی جمهوری اســامی ایران ارزش بازارهای مالی ایران شامل بازار بدهی و بازار سهام در آذر ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال بوده است. براین اساس، بازار سهام ۶۱ درصد از بازارهای مالی و بازار بدهی ۳۹ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم تسهیلات بانکی از بازار بدهی طی یک ماهه منتهی به آذر ماه، ۸۸ درصد، معادل ۳۷ هزار و ۳۹۸ میلیارد و سهم اوراق بدهی از این بازار ۱۲ درصد معادل ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است.

بورس تهران ۵۳ هزار و ۷۷۴ میلیارد ریال معادل ۸۰ درصد ارزش بازار سهام را خود اختصاص داده است و این در حالی است که سهم فرابورس از بازار سهام ۱۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد اعلام شده است.

ارزش بازار بدهی به تفکیک ناشران

همانگونه که پیشتر مطرح شد، ارزش بازار بدهی طی یک ماه گذشته، ۵ هزار و ۷۴ میلیارد ریال بوده است. دولت با ۴ هزار ۲۴۸ میلیارد ریال بیشترین اوراق بدهی را منتشر کرده است. سازمان‌های دولتی و خصوصی با ۳۳۱ میلیارد ریال و ۳۲۶ میلیارد ریال در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

ارزش بازار بدهی به تفکیک نوع اوراق

در دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰، اوراق مرابحه با ۲ هزار و ۵۱ میلیارد ریال در صدر جدول بازار بدهی قرار گرفته است. پس از آن، اسناد خزانه اسلامی با یک هزار و ۸۲۲ میلیارد و اوراق منفعت با ۳۷۱ میلیارد ریال در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها