|
کدخبر: 230312

بورس بازان قدیمی دست به کار شدند

مسعود میرزاباقری-کارشناس بازارسرمایه

در هفته‌ای که گذشت اکثر بازارها در تعادل به سر بردند. در میان بازار سهام، دلار، طلا و مسکن، بازار سرمایه و مسکنه با روندی مثبت کار خود را پایان دادند. هفته گذشته روزهای خوبی برای بازارسرمایه بود زیرا بعد از چندین هفته نزول بی‌وقفه در بازار سهام و خروج بازار از رخوت مزمنی که دچار آن شده بود سهم برخی از صنایع ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد کرد. این سهم‌ها از آن صنایع کوچک بودند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که بازاریان قدیمی، خریدار این سهام بودند زیرا شاهد بودیم که پول بزرگی وارد این صنایع نشده است و پول های کوچک این سهام را خریداری کرده اند.

مسعود-میرزاباقری

علت امر یاد شده آن است که سهامدار راحتر می تواند سبد خود را مدیریت کند. ضمن اینکه وقتی بازاریان قدیم سهام کوچک می خرند به این معناست که سهم های کوچک به ارزندگی قابل قبولی رسیده اند که خریداری می شوند. آخرین حلقه از حباب سال ۹۹ هم ترکید. سهام اکنون با توجه به موقعیت اقتصادی، در قیمت ارزنده ای قرار گرفته‌اند.

نگرانی هایی که در بودجه سال آینده وجود داشت در طی دو هفته پیش، برطرف شده است. ضمن اینکه لیست ارائه‌شده توسط هیات وزرا؛ قانع کننده بود و و روی صنایع بورسی تاثیر بسزایی نداشت و بیشتر برای کنترل صادرات بود تا کسب درآمد. در هفته جاری پیش بینی می شود که روند ملایم بازار ادامه دار باشد و فعلا خبری از هجوم نقدینگی به سمت بازار نباشد.

در بازارهای موازی همانند بازار مسکن، در هفته گذشته دیدیم بانک مرکزی اعلام کرد که در آذر ماه تعداد معاملات به ۱۰ هزار معامله رسیده است. این امر در دو سال اخیر بی سابقه بوده است. از شهریور ۱۳۹۹ تاکنون اولین اوجی بود که در بازار مسکن به چشم دیدیم. این موضوع بیانگر آن است که شاهد رونق مجدد در بازار مسکن هستیم. دلیل عمده رونق گفته‌شده، افزایش نرخ ارز است زیرا امیدی به کاهش نرخ ارز نیست. در بازار ارز نیز شاهد ثبات قیمتی در محدوده ۳۰ هزار تومان بوده‌ایم.

در بازار طلا نیز هر گرم طلا در پایان هفته در حالی یک میلیون و ۲۹۷ تومان قیمت خورد که در پایان هفته قبل یک میلیون و ۳۰۱ هزار تومان قیمت داشت. به این ترتیب بازدهی هفتگی طلا منفی ۰٫۳ درصد به ثبت رسید. سکه هم وضعی مشابه طلا داشت. قیمت هر سکه تمام بهار که در ابتدای هفته ۱۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان بود به ۱۳ میلیون و ۱۳۷ هزار تومان در پایان هفته کاهش یافت. این یعنی هر سکه ۰٫۳ درصد ارزان شد.

نویسنده: مسعود میرزاباقری

ارسال نظر