|
کدخبر: 230939 رویا رئیسی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سرنوشت دلار بعد از ماراتن برجام / مذاکرات تاثیر کوتاه مدت دارد

مولوی کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به روند کاهش قیمت دلار در صورت موفقیت برجام گفت: همانند پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کاهش قیمت بعد از توافق برجامی کوتاه مدت خواهد بود. زی نفعان اقتصادی در ایران به دنبال قیمت تعادلی برای دلار هستند.

اقتصاد سرنوشت دلار بعد از ماراتن برجام / مذاکرات تاثیر کوتاه مدت دارد

روز گذشته دور جدید مذاکرات برجامی در وین آغاز شد و در این دوره دلار کاهش قیمت داشت. در معاملات روز گذشته دلار به ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان نیز رسید و امیدها برای کاهش قیمت تا ۲۸ هزار تومان را نیز زنده کرد. خوش‌بینانه‌ترین سناریو برای قیمت دلار به نتیجه رسیدن مذاکرات است. در خصوص سناریوی‌های پیش رو گفتگویی با یکی از کارشناسان اقتصادی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصاد در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مذاکرات تاثیرات متناقض بر بازار ارز ایران خواهد داشت. به این ترتیب که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، بدبینی حاصل از این روند تاثیر منفی بر بازار دارد. همچنین با این شرایط احتمالا تا پایان سال مجدداً شاهد افزایش نرخ ارز در کشور باشیم. از سویی این احتمال وجود دارد که مذاکرات به نتیجه نرسد. البته بعید است بی‌نتیجه ماندن مذاکرات اعلام رسمی‌ شود. همین روند تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

مولوی

مولوی اظهار کرد: متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است. منظور از متوسط، قیمت دلار از فروردین ماه تا پایان اسفند ماه است. اگر مذاکرات به نتیجه برسد و درآمدهای نفتی به حساب‌های ایران واریز شود، روند کاهش قیمت ارز نیز در کشور آغاز می‌شود. کاهش قیمت تا ۲۵ هزار تومان را شاهد خواهیم بود اما این کاهش قیمت مقطعی است. اقتصاد به شرطی در شرایط مطلوب باقی می‌ماند که رشد اقتصادی شکل بگیرد. رشد اقتصادی نیز نیازمند استمرار برنامه‌ریزی است.

کاهش قیمت دلار موقتی خواهد بود

وی افزود: دو سناریو محتمل در حوزه ارز پیش‌بینی می‌شود. سناریو اول ارز پاشی توسط دولت است که قیمت دلار با این اقدام اندکی کاهش پیدا می‌کند. همچنین با این کار دولت مدعی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در اقتصاد می‌شود. سناریو دوم به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. در این شرایط دلار شیب افزایشی را در پیش خواهد گرفت. سناریوهای دیگر پیرامون دلار مرتبط با موضوعات اقتصادی ایران، نقدینگی و تورم است.

این کارشناس اقتصاد تاکید کرد: روند کاهش قیمت دلار در صورت موفقیت برجام، همانند پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کوتاه مدت خواهد بود. زی نفعان اقتصادی در ایران به دنبال قیمت تعادلی برای دلار هستند. قیمت تعادلی در سال ۱۴۰۰ بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود. البته قیمت متوسط سال آینده با وضعیت فعلی بیش از ۳۲ هزار تومان خواهد بود.

مولوی در پایان گفت: خروجی اقتصادی که رشد اقتصادی و حرکت صعودی نداشته باشد، کاهش ارزش پول ملی است. اقتصادی که متکی به نرخ بهره باشد و توان کنترل نقدینگی و تورم را نداشته باشد، همانند سیل در سیستان و بلوچستان همه شرایط را نابود می‌کند. عرضه و تقاضا، تحریم‌ها و عوامل متعدد در قیمت دلار تاثیر گذار هستند. اصلی‌ترین عامل برای قیمت دلار رشد اقتصادی و تورم است. مباحث متعدد مثل کسری بودجه اقتصاد ایران را تهدید می‌کند.

خبرهای تاثیر گذار بر بازار ارزی کشور

روند موجود نشان می‌دهد که بازار ارز ایران تا به این لحظه خیلی به آینده مذاکرات بد بین نیست و بر خلاف پیش‌بینی‌ها، دلار مدت زمان کوتاهی کانال ۳۰ هزار تومان را رد کرد. اگر امروز و تا آخر هفته دلار موفق به شکست سد مقاومتی خود شود و به کانال ۲۸ هزار تومان برگردد، امیدها به بازار ارز بیشتر می‌شود. علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز مدعی شد از نظر ورود ارز به کشور شرایط خوبی داریم و توانست سیگنال مثبتی برای بازار به ارمغان بیاورد. مذاکرات در دولت سیزدهم حساسیت‌های خاص خود را دارد و اعلام پیشرفت در مذاکرات از سوی اروپایی خبر خوب برای بازار دلار بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها