|
کدخبر: 230681

منتظر جهش قیمت دلار در آینده باشیم؟

دلار در روزهای گذشته از ۳۰ هزار تومان عقب نشسته است. مذاکرات وین را می‌توان دلیلی اصلی کاهش تب دلار در اقتصاد کشور دانست.

اقتصاد منتظر جهش قیمت دلار در آینده باشیم؟

از طرفی موجی از اخبار مثبت فضای خبری رسانه‌ها را فراگرفته است و احتمال حصول توافق را در شرایط فعلی بالا نشان می‌دهد. در چنین شرایطی دور جدیدی از مذاکرات امروز و پس از تعطیلات ابتدای سال جدید میلادی آغاز می‌شود. سمت و سوی دلار به شدت به اخبار پیرامون مذاکرات وین، آن هم در همین روزهای آتی وابسته به نظر می‌رسد.

چند روزی است که از تب بازار ارز کاسته شده است. اخبار مثبت از گوشه و کنار برای مذاکرت احیای برجام به گوش می‌رسد. گرچه به نظر می‌رسد تفاوت خاصی در متن احتمالی مورد توافق مذاکرات وین وجود ندارد، با این حال خوشبینی بیشتری چه از سمت روس‌ها، چه از سمت اروپایی‌ها و حتی از سمت مذاکره‌کننده‌گان کشور مشاهده می‌شود. همین موارد باعث شده که انتظار برای حصول یک توافق طی روزها و هفته‌های آتی ایجاد شود. با توجه به فضای موجود و افت دلار در روزهای گذشته حتی به نظر می‌رسد اگر در همین روزهای نخست خبری خوش از وین به گوش نرسد شاید باید در انتظار رشد دوباره نرخ دلار بود.

دلار با یا بدون برجام

بدون برجام با توجه به تحریک انتظارات تورمی و همچنین اثرات سویی که احتمالا نبود برجام در کاهش دوباره درآمد ارزی کشور دارد محتمل است مسیر رشد دلار هموار شود. در آشفتگی اقتصاد کشور عدم حصول توافق می‌تواند اهداف قیمتی عجیب را برای دلار رقم بزند.

با برجام اما داستان متفاوت است. تاکید می‌شود که موضوع این نیست که اقتصاد کشور به برجام گره خورده است اما در وضعیت کنونی و پس از تحریم‌های سخت سال‌های گذشته و نیاز به اصلاح سریع و اساسی اقتصاد اگر سایه تحریم رفع نشود می‌تواند سناریوی بدبینانه‌ را برای اقتصاد کشور رقم بزند. اما با برجام دلار می‌تواند اندکی از سطوح کنونی عقب بنشیند.

پیشبینی نرخ تعادلی دلار چندان راحت و شاید اصلا صحیح نیست. با ارقام نقدینگی ۵ هزار میلیارد تومانی پایان سال اگر وضعیت تراز تجاری کشور از طریق برجام بهبود یابد به نظر می‌رسد افت ده درصدی دلار از سطوح کنونی منطقی باشد. اگر دولت دستش به درآمد نفت برسد و همان سیاست قبلی سرکوب ارزی سنگین را در پیش بگیرد باید گفت که دلار می‌تواند در این سطح برای چندین ماه نوسان کند؛ اما اگر از سوی دیگر مسیر اصلاحات اقتصادی در پیش گرفته نشود و بنا باشد دوباره صرفا با تکیه به ارز نفتی دلار پایین نگه داشته شود باید در انتظار جهش قیمت دلار در آینده نزدیک بود.

به صورت کلی هر چقدر اصرار بر نرخ‌های پایین بیشتر باشد و مدت زمان دوره سرکوب طولانی‌تر شود باید در انتظار جمع شدن فنر دلار و در ادامه آزاد شدن سریع نرخ با هر رخدادی مانند پایان سال ۹۶ بود. به صورت کلی اگر بنا بر ادامه موج خروج سرمایه مشابه با ماه‌های قبل باشد (افزایش روزافزون خرید خانه از سمت ایرانی‌ها در کشورهای همسایه) باید گفت حتی کنترل نرخ دلار با نفت نیز در سطوح پایین خود چندان کار راحتی نخواهد بود.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها