|
کدخبر: 228235

روز حساس پیش روی بازار ارز/ دلار با برجام کانال عوض می‌کند؟

دلار در مرز ۳۰ هزار تومان ایستاده است و بار دیگر به نظر انتظار اتفاقات آتی را می‌کشد. چند روزی است که از شدت نوسان سنگین دلار کاسته شده است.

اقتصاد روز حساس پیش روی بازار ارز/ دلار با برجام کانال عوض می‌کند؟

دوشنبه مهم دیگری مقابل بازار ارز قرار دارد. شروع دور هشتم مذاکرات وین در ششم دی می‌تواند نقطه مهمی برای مسیر آینده قیمت دلار باشد. چنانکه آغاز دور هفتم گفت‌وگوها در تاریخ دوشنبه ۸ آذر هم سرآغاز مسیری جدید برای بازار ارز بود. در آن زمان دلار که در آستانه ازسرگیری مذاکرات به محدوده ۲۹ هزار تومان رسیده بود، به دنبال عدم تحقق نتایج مورد انتظار معامله‌گران، پا به کانال ۳۰ هزار تومان گذاشت و تا دوشنبه بعدی به بیش از ۳۱ هزار تومان رسید.

دوشنبه حساس دیگر پیش روی دلار

حال دور هشتم مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که اوایل ماه فوریه به عنوان ضرب‌الاجلی از سوی برخی افراد درگیر در مذاکرات مطرح شده است؛ به این معنا که تنها تا حدود ۶ هفته دیگر برای احیای برجام وقت هست. این تاریخ را برخی منابع آگاه به نقل از جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به آکسیوس اعلام کرده‌اند. اولیانوف، دیپلمات روس حاضر در مذاکرات نیز اظهارنظر تقریبا مشابهی داشته است.

ضمن آنکه در دور قبلی مذاکرات پیشرفت نسبتا مهمی حاصل شد؛ چنانکه غربی‌ها پیش‌نویس ارائه شده توسط ایران را به عنوان مبنایی برای مذاکره پذیرفتند. از این رو انتظاراتی جدی نسبت به دور جدید مذاکرات وجود دارد که عدم تحقق آن‌ها ممکن است دلار را به سمت سقف تاریخی (محدوده ۳۲ هزار تومان) سوق دهد.

امروز قیمت دلار در بازار تهران طبق اعلام کانال‌های غیررسمی به ۳۰۰۴۰ تومان رسیده است که افت ۱۶۰ تومانی نسبت به نرخ معاملات فردایی آخر هفته گذشته داشت. اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات موجب شده بود دلار در روز پنجشنبه افت ۲۰۰ تومانی را تجربه کند که دیروز آن را دوباره پس گرفته بود.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها