|
کدخبر: 229678

روند نزولی قیمت لیر تا کجا ادامه دارد؟

قیمت لیر ترکیه طی یک سال گذشته روند نزولی داشته است. نرخ لیر طی معاملات امروز چهارشنبه کاهشی شد و به رقم دو هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

قیمت لیر در اولین معامله امروز یعنی چهارشنبه هشت دی ماه دو هزار و ۴۹۰ تومان بود. با کاهش ۱٫۶۳ درصدی به دو هزار و ۴۵۰ تومان رسید.

به گفته خبرگزاری رویترز سیاست‌های مالی ترکیه دلیل اصلی کاهش ارزش لیر است. قیمت لیر ترکیه در هفته‌های اخیر روند افزایشی داشته اما در مقایسه با ابتدای سال میلادی افت ۳۷ درصدی را در برابر دلار داشته است.

در بخش دیگری از گزارش این خبرگزاری آمده است «طبق نظرسنجی‌های انجام شده توسط اقتصاددان‌ها، به نظر می‌رسد که نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه دسامبر به رقم ۳۰٫۶ درصد برسد و برای اولین در سال پس از سال ۲۰۰۳ از سطح ۳۰ درصد عبور کند.»

لیر در هفته گذشته به علت ورود میلیاردها دلار توسط دولت به بازار بخشی از ارزش خود را به دست آورده اما همچنان بر روی مدار کاهشی حرکت می‌کند.

اردوغان دوشنبه هفته گذشته گفت که در مواردی که کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی، از نرخ بهره بانکی بیشتر شود، خزانه‌داری و بانک مرکزی ترکیه زیان دارندگان سپرده لیر را پوشش خواهد داد.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی-سیاسی، کاهش ارزش پول ملی ترکیه پیش از اینکه یک اتفاق اقتصادی و مرتبط با تحولات بازارهای جهانی باشد، یک موضوع سیاسی و مربوط با مسائل داخلی ترکیه است.

با این وجود به گفته کارشناسان اقتصادی باید اقداماتی همانند فراگیر شدن دوباره نهادهای سیاسی و اقتصادی، اعطای استقلال به بانک مرکزی، مستقل شدن سیستم قضایی، بازگشت به اصول علم اقتصاد و استفاده از کارشناسان اقتصادی باید در اقتصاد ترکیه اعمال شود تا وضعیت این کشور به تعادل برسد.

قیمت لیر در یک ماه روند افزایشی به خود گرفته است. به عقیده کارشناسان، امکان ریزش لیر با شدت بیشتر نیز وجود دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر