|
کدخبر: 229057

لیر به خاک سیاه نشست / پیش بینی تورم ترکیه در سال آینده

لیر ترکیه امروز دوشنبه در بحبوحه نگرانی سرمایه‌گذاران از سیاست‌های پولی ترکیه ۸ درصد در برابر دلار سقوط کرد. این در حالی است که ارز داخلی این کشور، هفته گذشته پس از میلیاردها دلار مداخله در بازار با حمایت دولت، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته بود.

به گزارش رویترز لیر ترکیه همچنین هفته گذشته با اقدام دولت برای پوشش زیان ارزهای خارجی در برخی سپرده‌ها حمایت شد. امروز دوشنبه پیش از کاهش زیان در پیش از ظهر، هر دلار آمریکا به قیمت ۱۱.۶ لیر معامله می‌شد.

سرمایه‌گذاری کیو‌ان‌بی، در مطالب روزانه خود نوشته است: مقاومت اصلی نرخ دلار در ۱۱.۴۵ تا ۱۲ لیر با سطوح حمایتی ۱۰.۵۷ تا ۱۰.۲۵ لیر است. رالی هفته گذشته باعث شد تا ارزش لیر به سطوح نیمه نوامبر بازگردد.

دوشنبه گذشته پس از یک ماه روند کاهشی ارزش لیر به دلیل ترس از تورم مارپیچی ناشی از کاهش متوالی نرخ بهره توسط رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، ارزش این ارز پایین‌ترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۸.۴ لیر در برابر هر دلار را به ثبت رساند.

در سطح فعلی ارزش لیر ترکیه همچنان نسبت به سال قبل کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

اردوغان اواخر دوشنبه گذشته از طرحی رونمایی کرد که بر اساس آن خزانه‌داری و بانک مرکزی زیان سپرده‌های تبدیل شده لیر را در برابر ارزهای خارجی جبران می‌کنند، سخنی که جرقه‌ای برای بزرگترین افزایش روزانه ارزش لیر ایجاد کرد.

داده‌های رسمی که نشان می‌دهد ترک‌ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته میزان زیادی دلار به فروش نرساندند. در همین حال بر اساس محاسبات معامله‌گران، مداخلات دولت در هفته گذشته بیش از ۸ میلیارد دلار برای بانک مرکزی هزینه داشته است.

بر اساس داده‌ها، بانک مرکزی ۱.۳۵ میلیارد دلار مداخله مستقیم در بازار ارز را در ۲ تا ۳ دسامبر برای حمایت از لیر در حالی که هر دلار حدود ۱۳.۵ لیر معامله می‌شد، به فروش رساند.

اردوغان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اهابر عنوان کرد که اکنون ترک‌ها به ارز داخلی خود اطمینان کرده‌اند و پس از اعلام طرح ضد دلاری، سپرده‌ها در حدود ۲۳.۸ میلیارد لیر افزایش یافت.

اما داده‌های ناظر بانکی BDDK نشان داد که پس از انباشت شدید دلار در هفته گذشته، سپرده‌گذاری انفرادی در ترکیه در سه‌شنبه گذشته به ۱۶۳.۷ میلیارد دلار ارز در اختیار داشتند که تقریبا نسبت به دوشنبه و جمعه که مجموع آن ۱۶۳.۸ میلیارد دلار بوده تغییر چندانی نداشته است.

لیر هفته گذشته از آنچه که معامله‌گران و اقتصاددانان آن را فروش پشتیبان دلار توسط بانک‌های دولتی تحت حمایت بانک مرکزی می‌نامند افزایش یافته بود.

تحت فشارهای اردوغان،‌ بانک مرکزی علیرغم افزایش تورم به بیش از ۲۱ درصد، از سپتامبر تا کنون نرخ بهره خود را ۵واحد درصد کاهش داده و به ۱۴ درصد رسانده است. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که افزایش قیمت‌ها در سال آینده به دلیل کاهش ارزش لیر حتی از ۳۰ درصد هم فراتر برود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر