|
کدخبر: 228718

باقیمانده سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

سود سهام عدالت سال۹۸، طی دو مرحله (۵۰درصد در مرحله اول و ۴۴درصد در مرحله دوم) به حساب مشمولان واریز شد. اما موضوع پرداخت نشدن سود به صورت کامل، هنوز حل نشده است و همچنان ابهاماتی درباره واریز باقیمانده سود سهام عدالت وجود دارد.

۲۱آذرماه سال جاری بود که مجید عشقی، رییس سازمان بورس، با اشاره به پرداخت ۹۸درصد از سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸، از پیگیری سازمان خصوصی‌سازی از شرکت مخابرات ایران در زمینه پرداخت نکردن باقیمانده سود سهام عدالت خبر داد.

به گفته وی، تنها پرداخت دو درصد دیگر از سود سهام عدالت که به شرکت مخابرات ایران تعلق دارد، باقی مانده است و موضوع سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ در جلسه آتی شورای‌عالی بورس مطرح و در زمینه نحوه دریافت مبالغ از شرکت‌ها، تصمیم‌گیری خواهد شد و امیدوار هستیم پرداخت سود تا پایان سال انجام شود.

این در حالی است که نه تنها هنوز نتیجه پیگیری‌ها برای پرداخت سود سال ۹۸ به نتیجه‌ای نرسیده، بلکه نحوه پرداخت سود توسط شرکت‌ها نیز، محل ابهام بوده و لازم به ذکر است که سود سهام عدالت توسط چهار شرکت به اشتباه به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده است.

 از سوی دیگر علاوه بر بحث سهام عدالت و حواشی آن، موضوع الزام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به پرداخت یا پرداخت نکردن سود سهامداران از طریق سامانه سجام، پای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را به این موضوع باز کرد و موجب اختلاف نظر و تناقض میان اظهارات برخی از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و این کمیسیون شد.

محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز، به تازگی در صفحه شخصی توییتر خود ضمن انتقاد از تضییع حقوق سهامداران خرد، بر واریز مستقیم سود از سامانه سجام تاکید کرد. وی در توییتی نوشت:

سازمان بورس باید در این باره پاسخ دهد. بانک پاسارگاد، بیمه پاسارگاد، میدکو و پارس آریان از زیرمجموعه گروه مالی پاسارگاد، سهامداران را برای دریافت سود تقسیمی به شعب بانک پاسارگاد فرستاده‌اند. این شرکت‌ها، سود هنگفتی از رسوب مال مردم به جیب می‌زنند که از سجام فراری هستند. چرا به راحتی مردم را معطل بانک می‌کنید؟ بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نیز سود تقسیمی را به شعب خود ارجاع داده‌اند. واریز مستقیم سود از سامانه سجام میسر است، ولی این‌ بانک‌ها به خاطر نفع خود، مردم را بازیچه می‌کنند. سازمان بورس باید در این باره پاسخ دهد. برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خُرد، مشکل را پیگیری خواهم کرد.

باید توجه داشت که پرداخت نکردن سود از طریق سامانه سجام، جرم نیست و تنها شامل تعقیب انضباطی می‌شود. اما با این حال، لزوم تعیین درگاهی مشخص با سازوکاری شفاف برای پرداخت سود وجود دارد تا شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع، سود را تنها به این درگاه واریز کنند و حقوق سهامداران نیز تضییع نشود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر