|
کدخبر: 220474

سرپیچی مخابرات ایران در واریز سود سهام عدالت

در حالی که تنها سه ماه به پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده، حواشی واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ همچنان ادامه دارد؛ به نحوی که ۲درصد از این مبلغ، به دلیل سرپیچی شرکت مخابرات ایران و پرداخت نشدن سود توسط این شرکت، به حساب مشمولان واریز نشده است.

سود سهام عدالت سال ۹۸، طی دو مرحله (۵۰درصد در مرحله اول و ۴۴درصد در مرحله دوم) به حساب مشمولان واریز شد. اما موضوع عدم پرداخت سود توسط شرکت مخابرات ایران، هنوز حل نشده است و ابهاماتی درمورد واریز باقیمانده سود سهام عدالت وجود دارد. احسان همتی، مشاور مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درمورد این موضوع، شفاف‌سازی کرد و گفت: شرکت مخابرات، اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده و سازمان بورس و اوراق بهادار در حال پیگیری‌های حقوقی است. شخص آقای عشقی، رییس سازمان نیز این موضوع را اذعان کرده‌اند که تا یک ماه آینده، شرکت مخابرات مجبور به پرداخت سود سهام عدالت است. زیرا حدود ۹ ماه از زمان پرداخت سود می‌گذرد و این شرکت، هیچ سودی پرداخت نکرده است.

وی افزود: خود آقای عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در حال پیگیری موضوع عدم پرداخت سود سهام عدالت توسط شرکت مخابرات است. اما بحث اصلی، به میزان پرداخت سود سهام عدالت به مردم باز می‌گردد. در یک سال اخیر، اطلاع‌رسانی دقیقی درمورد میزان دقیق سود پرداخت‌شده و پرداخت‌نشده به مردم، صورت نگرفته است.

همتی اضافه کرد: پرداخت ۹۰درصد از سود سهام عدالت و عدم پرداخت ۱۰درصد باقیمانده، به صورت مداوم در یک سال اخیر مطرح شده (پرداخت ۵۰درصد در مرحله اول و ۴۰درصد در مرحله دوم) که در این اطلاع‌رسانی، اشتباهی صورت گرفته است. منظور از این ۹۰درصد، میزان سودی است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از شرکت‌ها دریافت شده است.

مشاور مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ۱۰درصد از سود دریافت نشده است که عمده سود پرداخت‌نشده، به شرکت مخابرات ایران ارتباط دارد. بنابراین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ۹۰درصد سود را از شرکت‌ها دریافت کرده است. در این مرحله، شرکت سمات قصد داشت سود سهام عدالت را به مردم پرداخت کند. از سوی دیگر سود سهامداران متوفی از منظر مباحث حقوقی و انحصار وراثت، قابل پرداخت نبوده است.

وی اظهار داشت: بنابراین، سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیم به پرداخت سود موجود به سهامداران در قید حیات گرفت. یعنی حدود ۹۴درصد به صورت نقدی به مشمولانی که در قید حیات هستند، پرداخت شده است. از ۶درصد باقیمانده، حدود ۴درصد به افزایش سرمایه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ارتباط دارد که سود را از طریق افزایش تعداد سهام به مردم پرداخت کرده است.

همتی خاطرنشان کرد: پس کلیت ماجرا به این شکل است که ۹۸درصد از سود سهام عدالت مشمولانی که در قید حیات هستند، پرداخت شده و حدود ۲درصد سود باقیمانده که پرداخت نشده، مربوط به شرکت مخابرات و برخی شرکت‌های دیگر است که در صورت پرداخت سود توسط این شرکت، هم باقیمانده سود به مردم و هم سود سهامداران متوفی پرداخت خواهد شد.

وی گفت: مباحث حقوقی سهام عدالت متوفیان باید به سرانجام برسد تا سود سهام این افراد، قابلیت پرداخت پیدا کند و به همین جهت تاکنون پرداخت نشده است. زیرا باید مشخص شود که این سود به حساب چه افرادی واریز خواهد شد.

مشاور مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: علاوه بر شرکت مخابرات که پرداختی نداشته است، سه شرکت دیگر از طریق افزایش تعداد سهام، سود سهام عدالت را پرداخت کرده‌اند که اصلی‌ترین شرکت در این گروه، معدنی و صنعتی گل گهر بوده است. چهار شرکت دیگر نیز، سود را به شرکت‌های سرمایه‌ گذاری استانی پرداخت کرده‌اند که این شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سود چهار شرکت مذکور را واریز نکرده‌اند.

وی افزود: بنابراین باید این موضوع نیز مطرح شود که چرا سودی که به اشتباه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده، به حساب سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت نشده است. البته مبلغ این سود، اندک است و عمده مشکل به شرکت مخابرات باز می‌گردد.

همتی اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، سود سهام عدالت توسط چهار شرکت به اشتباه به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شده که سازمان بورس و اوراق بهادار در حال پیگیری حقوقی این موضوع است تا این مبلغ، به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بازگشت داده شود.

وی گفت: در حال حاضر سازمان بورس در حال پیگیری این موضوع است که تا یک یا دو ماه آینده، شرکت‌ها ملزم به پرداخت سود به سپرده‌گذاری مرکزی شوند. اگر این الزام ایجاد شود، مسئول پرداخت و دریافت سود سهام عدالت به صورت شفاف، مشخص خواهد شد. سال گذشته، این الزام وجود نداشت و تا حدی اهمال صورت گرفت. برای مثال، سود برخی شرکت‌ها به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز شد که این شرکت‌ها به طور معمول، محلی برای ایجاد رانت و فشاد هستند. موضوع تجمیع سود در سامانه سجام نیز، از سوی سازمان بورس در حال پیگیری است.

لازم به ذکر است براساس آخرین آمار سازمان خصوصی‌سازی در سوم مهرماه سال جاری، تعداد دارندگان سهام عدالت به میزان ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۵ نفر هستند. اشخاصی که در قید حیات هستند، ۴۵ میلیون و ۸۷۰هزار و ۱۲۰ نفر و متوفیان، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار و ۶۵۵ نفر بوده‌اند.

میزان واریزی سود سال مالی سال ۱۳۹۸، در مرحله اول و دوم سهام عدالت به شرح جدول زیر است:

سهام+عدالت+جدول

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر