|
کدخبر: 226867

عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

سیگنال مثبت دولت ایران به ارزهای دیجیتال

با انتصاب معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای حوزه ارزهای دیجیتال، نسبت به آینده رمز ارزها در ایران خوش‌بین شدیم. زمانی که دولت همچنین جایگاهی را برای مدیریت ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد، به معنای پذیرش اکوسیستم رمز ارزها است.

اقتصاد سیگنال مثبت دولت ایران به ارزهای دیجیتال

در هفته گذشته دولت به صورت جدی وارد حوزه ارزهای دیجیتال شد و محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رسانه‌ها محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری را متولی رمز ارزها در دولت معرفی کرد. در خصوص سرنوشت رمز ارزها در ایران یلدا راهدار عضو هیئت‌ مدیره انجمن بلاک چین و رمز ارز اتاق بازرگانی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پرتلاطم است و این تلاطم تنها در کشور ما نیست و در دنیا شاهد هستیم. در خیلی از کشورها رمز ارزها هنوز به رسمیت شناخته نشده است و در تعدادی از کشورها نیز بررسی‌هایی انجام شده است، آنها نگران از مخاطرات احتمالی رمز ارزها برای اقتصاد کشورشان هستند. در کشورها با ارزهای دیجیتال برخورد امنیتی شده است. این نگاه متخصصین ارزهای دیجیتال را نگران کرده است.

راهدار

راهدار اظهار کرد: زمانی که با یک معقوله علمی و فناوری برخورد امنیتی می‌شود، از مسیر درست منحرف می‌شود. اگر قرار بر این است که رمز ارز برای اقتصاد کشور مخاطراتی داشته باشد. باید توسط اقتصاددان‌ها و متخصصین شناسایی شود تا راهکارهایی برای خنثی‌سازی آنها در نظر گرفته شود. زمانی که فعالان استخراج، معامله و... در مظان اتهام امنیتی قرار می‌گیرند، هیجان اکوسیستم رمزارز را افزایش می‌دهند. در نتیجه مانع تصمیم‌گیری درست می‌شوند. اگر بتوانیم در این فضای علمی و تخصصی به رمزارزها بپردازیم، دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پر منفعت برای کشور ما است.

وی افزود: با انتصاب معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای حوزه ارزهای دیجیتال، نسبت به آینده رمز ارزها در ایران خوش‌بین شدیم. زمانی که دولت همچنین جایگاهی را برای مدیریت ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد، به معنای پذیرش اکوسیستم رمز ارزها است. البته شرایطی را شاهد هستیم که فرصت‌ها در اطاله تصمیم‌گیری از دست می‌دهیم. آن‌قدر روند تصمیم‌گیری زمان می‌برد که زی نفعان کسب‌وکار عطایش را به لقایش می‌بخشند و از این فضا خارج می‌شوند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاک چین و رمز ارز اتاق بازرگانی تأکید کرد: از سویی آن ‌قدر اقدامات زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند که مدیریت شرایط سخت می‌شود. باید سریع‌تر تصمیم گری کنیم و به مرور اصلاحات لازم را انجام دهیم. بلاتکلیفی اکوسیستم منجر به ایجاد فضای ناسالم می‌شود. در دو سال گذشته بعد از این که بحث مزارع استخراج رمز ارز در رسانه‌ها مطرح شد و شاهد فشار بر صنعت استخراج به واسطه کمبود برق بودیم، با عدد و رقم ثابت کردیم که اگر به صورت تمام وقت مزارع کار کند، کمبود برق ناشی از استخراج نیست.

متولیان زیاد رمز ارزها را بی‌صاحب کرد

راهدار خاطرنشان کرد: فشار دولت و فضای رسانه‌ای بر سرمایه‌گذاران مزارع استخراج رمز ارز آسیب جدی بر سرمایه آنها زد و خیلی از دستگاه‌های استخراج رمزارز بلا استفاده ماند. البته این روند قانونی استخراج رمز ارز است که ضربه خورده است و فعالیت زیرزمینی کار خود را می‌کند. دولت و هر ارگانی که کار رگولاتوری این فضا را انجام می‌دهد، باید به اندازه‌ای باهوش و چابک باشد که از شرایط ایجاد شده، برای خود و زی نفعان فرصت ایجاد کند.

وی افزود: متأسفانه چند ماه که سامانه بهین یاب که جواز تأسیس صادر می‌کرد، فعالیت خود را متوقف کرده است. آن قدر متولی تصمیم‌گیری در این حوزه داریم که به پاسخ درستی نرسیده‌ایم. متولیان مختلف در ایران، دیدگاه متفاوت دارند. زمانی که یک حوزه صاحب زیاد داشته باشد، در نهایت بی‌صاحب می‌شود. دولت معاون اقتصادی خود را به عنوان متولی رمز ارزها معرفی می‌کند و نسبت به این انتصاب باید خوش‌بینی باشیم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن بلاکچین و رمز ارز اتاق بازرگانی اظهار کرد: در سال‌های گذشته طرحی از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون رمزارزها مطرح شده بود و خواستار برگزاری جلسات تخصصی شدیم اما نماینده‌های مدعی بودند که در این حوزه تخصص ندارند! چگونه نماینده طرحی را امضا کرده است که در آن تخصصی ندارد؟ زمانی که تخصص کاری را نداریم، باید از متخصصین استفاده کنیم.

راهدار در پایان گفت: اگر چه عده‌ای بدون سواد و تنها با پشتوانه ثروتشان وارد این حوزه شده‌اند اما بحث بلاک چین و رمز ارزها کاملاً تخصصی است. در حوزه قانون‌گذاری این موضوع پیچیده‌تر و تخصصی‌تر است و روند در حوزه‌های فناوری اصلاً ثابت نیست. در حوزه رمزارزها نسبت به فعالیت مجلس شورای اسلامی خوش‌بین نیستم. با طولانی شدن روند تصمیم‌گیری این امکان وجود دارد که افراد متخصص حذف شوند و در نهایت افراد غیر متخصص را برای این حوزه انتخاب کنند.

ارسال نظر