|
کدخبر: 225596

افزایش نرخ بهره چه تاثیری بر بورس می گذارد؟

فدرال رزرو با شدید‌ترین فضای تورمی از ۱۹۸۰ مواجه است و افزایش نرخ بهره را در برنامه دارد، اما وقتی نرخ بهره به ۱.۵ درصد برسد بازار سهام فلج خواهد شد، فدرال‌رزرو در مضیقه است و قیمت طلا شانس بیشتری برای رشد دارد.

قیمت طلای جهانی در پایان معاملات روز گذشته روی ۱۷۸۴ دلار قرار داشت. قیمت طلا در شروع معاملات امروز تا ۱۷۸۸ دلار نیز بالا رفت، اما دوباره نزولی شد و در ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه عصر به وقت ایران روی ۱۷۸۴ دلار ایستاد.

فدرال رزرو با شدیدترین فضای تورمی از سال ۱۹۸۰ تا کنون مبارزه می‌کند و برخی آمارهای تورمی که در روز جمعه منتشر شد از سال ۱۹۸۲ بی‌سابقه بود. فدرال رزرو تسریع تیپرینگ را به زودی آغاز خواهد کرد و بعد از آن نوبت به افزایش نرخ بهره می‌رسد که احتمالا طی چند مرحله در سال ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. اما تحلیل‌گران معتقدند که وقتی نرخ بهره به ۱.۵ درصد برسد آنجاست که بازار سهام به نوعی فلج خواهد شد. تحلیل‌گران برای آن زمان، شرایطی حتی بحرانی‌تر از رکود تورمی را متصور هستند و پیش‌بینی می‌کنند، سرعت رشد اقتصادی به شدت کاهش یابد. به اعتقاد آن‌ها حجم بالای بسته‌های حمایتی که در دوران پاندمی تزریق شد، به راحتی دست از سر اقتصاد جهانی برنمی‌دارد.

قیمت بیت کوین و اتریوم کاهش یافت

تغییرات قیمتی بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته منفی بود و قیمت این ارز دیجیتال در ساعت ۱۲ و ۱۶ دقیقه عصر امروز به وقت ایران ۴۷ هزار و ۳۲۴ دلار گزارش می‌شد. سرمایه بازار بیت کوین به ۸۹۴ میلیارد دلار رسیده بود و بیشترین و کمترین قیمت آن در ۲۴ ساعت گذشته ۷.۲ درصد اختلاف داشتند. تحلیل‌گران معتقدند، قیمت بیت کوین شانس خوبی برای رشد در سال ۲۰۲۲ دارد، اما ریسک سقوط به سطوحی نزدیک به ۸ هزار دلار نیز وجود خواهد داشت، از طرف دیگر این که ارزهای دیجیتال ناپدید شوند، تنها با دخالت دولت و ممنوع کردن ارزهای دیجیتال محتمل است.

قیمت اتریوم نیز مانند بیت کوین بازدهی منفی را در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رساند و روی ۳ هزار و ۸۱۰ دلار قرار گرفت. سرمایه بازار اتریوم ۴۵۲ میلیارد دلار و اختلاف بیشترین و کمترین قیمت آن در ۲۴ ساعت گذشته ۸.۹ درصد گزارش می‌شد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها