|
کدخبر: 223755

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ماجرای پر حاشیه ماینرها در ایران / ورود تازه‌واردها ممنوع است؟

اگر چه در روزهای اخیر صحبت از واردات ماینر می‌شود اما سامانه بهین یاب همچنان بسته است و ظاهراً در این صنعت ورود تازه‌واردها ممنوع است.

اقتصاد ماجرای پر حاشیه ماینرها در ایران / ورود تازه‌واردها ممنوع است؟

در روزهای گذشته شاهد بودیم که مهرداد ارونقی معاون گمرک ایران اعلام کرد، در دو ماه گذشته واردات ماینر به کشور داشته‌ایم و در سال جاری ۱۰.۵ میلیون دلار دستگاه‌ها ماینر و تجهیزات مربوطه به استخراج رمز ارز به کشور وارد شده است. در خصوص بحث واردات ماینر سعید زارع عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ماینر هم همانند تمامی کالاهای صنعتی واردات مجاز دارد. در کشور ما صنعت استخراج قانونی شده است و ابزار صنعتی این صنعت ماینر است.

زارع اظهار کرد: ماینر کالای ممنوعه نیست. یک دستگاه پردازش مثل کامپیوتر پرسرعت است. همانند تمامی کشورها، ماینر با تعرفه‌های گمرکی وارد می‌شود. موضوع جدیدی توسط معاون گمرک مطرح نشده است و افکار عمومی برداشت درستی نداشته است.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: مجوز و سرمایه‌گذاری در این صنعت مشکل‌ساز نیست. عدم واردات ماینر مثل این هست که ایران‌خودرو قطعات خودرو وارد نکند. در ایران ماینر وجود ندارد و باید برای صنعت استخراج واردات داشته باشیم. ۹۹ درصد تجهیزات استخراج در چین تولید می‌شود و به صورت معمول واردات از کشور چین انجام می‌شود.

واردات قانونی مانع قاچاق سازمان یافته شد

زارع خاطرنشان کرد: واردات قانونی بهتر از قاچاق سازمان یافته است. در همه مبادی قاچاق کشور اعم از کول بری و غیر کول بری ماینر غیر مجاز امکان واردات دارد. بدون تعرفه و نظارت این ماینر معامله می‌شود. الان واردات به صورت قانونی است و روند خوبی ایجاد کرده‌اند. با این کار میزان واردات و مصرف برق مشخص می‌شود. واردکننده‌ها تابع رعایت مجوزهای وزارت صمت، سیاست‌گذاری‌های واردات کالا و تعیین ارز هستند.

وی افزود: در حوزه ماینیگ بحث انرژی بری تجهیزات حائز اهمیت است که نظارت دولت برای ورود دستگاه‌های اقتصادی موضوع خوبی است. سازمان استاندارد باید استانداردهای لازم را برای این دستگاه‌ها تبین کنند. البته نباید محدودیت در واردات ایجاد شود و باید کسب و کار موجود در کشور تعیین کننده میزان نیاز باشند.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان ضمن اشاره به عدم بازگشایی سامانه بهین یاب گفت: اگر چه سامانه بهین یاب همچنان بسته است اما این موضوع مغایرتی در واردات ماینر ندارد. هر صنعتگری که جواز تأسیس دارد، مجوز قانونی برای ورود به این صنعت دارد. البته باید پروسه‌ای را پشت سر بگذارد تا پروانه بهره‌برداری یا همان مجوز بهین یاب را دریافت کند. دولت باید سفارش سرمایه‌گذاری که مجوز فعالیت دارد را تائید کند و اجازه واردات ماینر بدهد. بسته بودن سامانه بهین یاب به معنای ابطال مجوزها نیست. مجوزهای صادر شده، معتبر است. خیلی از سرمایه‌گذاران تمام اقدامات را انجام داده‌اند و با بسته بودن بهین یاب دولت به آنها خسارت وارد کرده است.

ماینرها چرا در ایران حاشیه‌ساز شدند؟

شاید در هیچ کشوری به اندازه ایران ماینر حاشیه‌ساز نشده است. از خاموشی‌ها گرفته تا واردات ماینر سر تیتر اخبار رسانه‌ها بوده است. هنوز پیرامون کشف ۷ هزار ماینرهای چیتگر که مدعی شده بودند، مصرف برق این ماینرها ۴ درصد کل برق کشور است، صحبت‌های زیادی مطرح است و خیلی از کارشناس‌ها این ادعا را رد کرده‌اند. به صورت کلی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ برای ماینرها کاملاً متفاوت از نیمه دوم سال بود. اگر چه در حال حاضر واردات ماینر آزاد است اما در خردادماه سال جاری مهدی میر اشرفی رئیس‌کل گمرک ایران، پیرامون واردات ماینر در رسانه‌ها اعلام کرده بود، واردات ماینر برای استخراج رمز ارز به کشور ممنوع است و HS کدی برای ماینرها تعریف نکرده‌اند. با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق کشور نیز در ۶ ماه اول سال فعالیت تمامی ماینرها اعم از قانونی و غیرقانونی ممنوع شده بود. البته از مهرماه ممنوعیت برداشته شد اما هنوز سامانه بهین یاب باز نشده است و هر روز شاهد ضرر گسترده سرمایه‌گذاران این صنعت هستیم. صنعتگران تازه‌وارد هم چشم انتظار بازگشایی سامانه هستند و شاید در مسیر چشم انتظاری، نگاهشان به خارج از مرزها برود و شاهد مهاجرت همیشگی آنها از ایران باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها