|
کدخبر: 223662

خالق جعلی بیت کوین ۱۰۰ میلیون دلار جریمه شد!

پرونده شکایت دیوید کلیمن (David Kleiman) از کریگ رایت (Craig Wright)، شخصی که خود را خالق بیت کوین معرفی کرده است، با جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری رایت به پایان رسید. با پایان این پرونده مشخص شد که کلیمن نقشی در توسعه بیت کوین نداشته، اما ادعای رایت هم در دادگاه تأیید نشده است.

به گزارش «The Block»، پرونده کریگ رایت و دیوید کلیمن در دادگاه به پایان رسید و هیئت‌منصفه از میان هفت اتهامی که متوجه رایت بود، تنها در یک مورد علیه او رأی داده است.

هیئت‌منصفه دادگاه رایت و کلیمن، به این نتیجه رسیده است که کلیمن در ساخت شبکه بیت کوین، تحت عنوان ساتوشی ناکاموتو، همکاری‌ نداشته است و به همین خاطر حق دریافت بخشی از چند میلیارد دلار بیت کوینی که به ساتوشی ناکاموتو نسبت داده شده است را هم ندارد.

بر اساس رأی دادگاه، رایت ملزم به پرداخت چند میلیارد دلار بیت کوینی که ایرا کلیمن (Ira kleiman)، قیم و بردارد دیوید کلیمن به آن چشم دوخته بود، نیست؛ با این حال او به خاطر استفاده بدون مجوز از وجوهی که به‌صورت مشترک با کلیمن، در شرکت «W&K» سرمایه‌گذاری شده بود، به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم شده است.

رایت از سال ۲۰۱۸ با ایرا کلیمن که پس از مرگ دیوید کلیمن مسئولیت رسیدگی به اموال او را بر عهده گرفت، وارد یک دعوی حقوقی شده بود. برادر کلیمن ادعا می‌کرد که رایت با کلاهبرداری سهم دیوید کلیمن را از بیت کوین‌ها و مالکیت معنوی‌ای که در جریان یک مشارکت تجاری بین این دو به وجود آمده بود، از او گرفته است. برادر کلیمن ادعا کرده بود که یکی از این سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ساخت بیت کوین بود و این در حالی است که رایت ادعا می‌کند خودِ ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین است.

شواهدی زیادی وجود دارد که این ادعای رایت را زیر سؤال می‌برد؛ از جمله تعدادی اسناد جعلی که در جریان همین دعوی حقوقی کشف شده است. با این حال، حکم هیئت‌منصفه می‌تواند به این معنی باشد که دادگاه رایت را به‌عنوان ساتوشی ناکاموتو، تنها خالق بیت کوین، به رسمیت شناخته است. به‌طور کلی اینکه رایت ساتوشی ناکاموتو واقعی است یا خیر، مورد بحث این پرونده نبود و در جریان دادگاه تقریباً فرض بر این بود که رایت بیت کوین را اختراع کرده است. بسیاری از رسانه‌ها نیز به‌اشتباه تصور کرده‌ بودند که این دادگاه به‌دنبال مشخص‌کردن هویت ساتوشی ناکاموتو واقعی بوده است. در واقع سؤال اصلی این بود که آیا رایت و کلیمن با همکاری یکدیگر بیت کوین را اختراع کرده‌اند یا اینکه رایت این کار را تنهایی انجام داده است.

همان طور که پیش‌تر گفته شد، ایرا، برادر دیوید کلیمن، مسئول شکایت از رایت بوده است. او ادعا می‌کرد که برادرش مالک ۱.۱ میلیون بیت کوین است که نزد رایت نگهداری می‌شود؛ رقمی که در زمان ثبت اولین شکایت علیه رایت، ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشت. به گفته ایرا، این مبلغ بخشی از ثروت و حق مالکیت معنوی عنوان ساتوشی، برای نقش کلیمن در ساخت بیت کوین بوده است. رایت، کلیمن را دوست و همکار خود معرفی کرده، اما معتقد است که نقش کلیمن در ساخت بیت کوین به‌اندازه‌ای نبوده است که بتوان آن را مشارکت تجاری در نظر گرفت.

چند روز طول کشید تا اعضای هیئت‌منصفه به اجماع برسند، اما نهایتاً آنها با رایت موافقت کردند. دادگاه در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) مباحث این پرونده را جمع‌بندی کرده بود و اعضای حاضر در هیئت‌منصفه چند روز مشغول تبادل نظر بودند. قاضی بث بلوم (Beth Bloom) در نهایت دستور آلن شارژ (Allen Charge) صادر کرد. بر اساس این حکم زمانی که هیئت‌منصفه به بن‌بست رسیده باشد، قاضی از آنها می‌خواهد تا رأی نهایی خود را صادر کنند و آن دسته از اعضای هیئت‌منصفه هم که رأی متفاوتی دارند و در اقلیت هستند، تشویق می‌شوند تا نسبت به رأی خود تجدیدنظر کنند.

از سوی دیگر، رایت به خاطر تصرف غیرقانونی بخشی از اموال کلیمن، مجرم شناخته شده است. منظور از تصرف اموال همان استفاده غیرقانونی از وجوهی است که به شخص تعلق ندارد. گفتنی است که این اقدام مانند سرقت در نظر گرفته می‌شود. هیئت‌منصفه به همین خاطر رایت را بدون در نظر گرفتن خسارت تنبیهی، ملزم به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار کرد.

جمع‌بندی هیئت‌منصفه این نبوده است که رایت اموال شخصی کلیمن را به‌صورت غیرقانونی تصرف کرده است؛ آنها در واقع به این نتیجه رسیده‌اند که رایت اموالی را تصرف کرده است که در ارتباط با بیت کوین و متعلق به شرکت W&K بوده است. همان طور که پیش‌تر گفته شد، W&K شرکت سرمایه‌گذاری مشترک رایت و کلیمن است.

ایرا کلیمن هم از طریق شرکت W&K از رایت شکایت کرده است، اما مشخص نیست که قیم دیوید کلیمن مجاز به انجام این کار بوده است یا خیر. لین رایت (Lynn Wright)، همسر سابق کریگ رایت، ادعا می‌کند که مالک بخش عمده‌ای از سهام شرکت W&K است و هرگونه شکایتی که با نام ین شرکت مطرح شده، غیرقانونی بوده است. لین رایت در یک مورد جداگانه از دادگاه خواسته است تا مالک واقعی شرکت W&K را معرفی کرده و دعوی حقوقی پیش‌آمده بین رایت و کلیمن را سوءاستفاده از نام تجاری این شرکت اعلام کند. قاضی دستور داده است تا پروند همسر سابق رایت تا زمان پایان مراحل رسیدگی به پرونده اصلی رایت و کلیمن متوقف شود. این تصمیم می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی برای شخصی داشته باشد که قرار است این ۱۰۰ میلیون دلار را دریافت کند. کریگ رایت خود به رسانه‌ها گفته است که این حکم به‌معنی بدهکاربودن او به همسر سابقش است.

کریگ رایت گفته است حکم ۱۰۰ میلیون دلاری دادگاه را یک پیروزی در نظر می‌گیرد، چراکه اگر چنین نمی‌شد او باید ۳.۲ میلیارد دلار از جیب خود پرداخت می‌کرد. او به رسانه‌ها گفته است با اجرای این حکم خیالش راحت شده است و قصد تجدید نظر هم ندارد.

اما ایرا کلیمن، برادر دیوید کلیمن، بدون پشت سر گذاشتن یک دعوی حقوقی دیگر که به شرکت W&K مربوط می‌شود، نمی‌تواند ۱۰۰ میلیون دلار را دریافت کند. او اکنون باید به دادگاه ثابت کند که سهمی از شرکت W&K دارد.

 

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر