|
کدخبر: 223370

شیبا یا دوج کوین؛ کدام یک بهتر است؟

دنیای میم کوین‌ ها با ظهور یک توکن جدید متحول شد. اکنون خرید شیبا اینو حجم بالاتری دارد، اما هنوز عده زیادی از سرمایه گذاران خرید دوج کوین را بهتر تصور می‌کنند.

چندی پیش، توکن Shiba Inu با نماد اختصاری توانست به رشدی ۱۰۰ درصدی در عرض تنها یک هفته و در ادامه افزایشی ۶۹ درصدی، سقف تاریخی تازه‌ای را در محدوده قیمتی ۰.۰۰۰۰۸۹۸۵ دلار ثبت کند و ارزش بازار خود را به رقم حیرت‌آور ۲۹.۶ میلیارد دلار برساند.

در ادامه، دوج کوین برای مدتی جایگاه دهمین رمز ارز برتر بازار و نخستین میم کوین پرارزش را از دست داد؛ اتفاقی که موجی از خوشحالی را در میان دارندگان کوین شیبا برانگیخت تا جایی که آن‌ها از عبور شیبا از دوج کوین به عنوان یک عبور تاریخی یاد کردند.

اگرچه در گیرودار رشد سرمام‌آور شیبا، دوج کوین توانست به خوبی در محدوده قیمتی ۰.۲۴ دلار مقاومت کند؛ اما در حال حاضر از نقطه اوج تاریخی خود فاصله بسیار زیادی دارد.

اگرچه در این مدت، بازار رمز ارزها عده زیادی را با زیان‌های هنگفت، خانه‌نشین کرد؛ اما داستان معامله‌گری که از نخستین خریداران شیبا بوده این روزها نقل تمام محافل رمز ارزی شده است. آن‌طور که پیداست، این معامله‌گر خوش‌اقبال در اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹)، اقدام به خرید ۸ هزار دلار کوین شیبا کرده و در عرض ۴۰۰ روز، ارزش این خرید به بیش از ۵.۷ میلیارد دلار رسیده است.

ناگفته پیداست که این روزها او و خانواده‌اش از این سرمایه‌گذاری، شادی و سرمست هستند.

با فروکش کردن تب خرید شیبا دوج کوین دوباره به صدر جدول برترین میم کوین‌ها بازگشته است. در ادامه می‌خواهیم بدانیم که چرا دوج کوین از شیبا اینو بهتر است.

۱- ویتالیک بوترین ضمن عدم خرید شیبا دست رد به آن زد

پیش‌تر در ماه مه (اردیبهشت)، تیم توسعه‌دهندگان شیبا در اقدامی تبلیغاتی، نیمی از موجودی کل شیبا را به ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم اهدا کردند؛ هدیه‌ای که ارزش آن به ۳۰ میلیارد دلار هم رسید.

در آن هنگام، بسیاری از دارندگان شیبا از این اقدام تبلیغاتی هراسناک شدند. آن‌ها از این بیم داشتند که سرنوشت این توکن نوپا به دست میلیاردر جوانی سپرده شود که هیچ میانه‌ای با این دست پروژه‌ها ندارد.

در ادامه هم چنین شد و بوترین دست رد به سینه شیبا زد و ۵۰ تریلیون از توکن‌های شیبای اهدایی را به صندوق امداد کووید-۱۹ هند بخشید. این صندوق از سوی سندیپ نیل‌وال (Sandeep Nailwal)، هم‌بنیان‌گذار شبکه پلی‌گان تأسیس شده بود.

بوترین باقی‌مانده توکن‌های شیبای در اختیار خود را (۴۱۰ تریلیون) سوزاند و به یک کیف پول مرده فرستاد. با این حساب می‌توان ادعا کرد خرید دوج کوین از خرید شیبا عقلانی‌تر است.

۲- خرید دوج کوین اعتبار بیشتری از نظر ذخیره ارزش دارد

دوج کوین ابتدا در سال ۲۰۱۷ و به عنوان انشعابی از لایت کوین که خود از بیت کوین منفک شده، توسعه پیدا کرد. همین ویژگی باعث می‌شود تا این میم کوین بر یک زیرساخت معتبر متکی باشد و افزون بر این، از آنجا که مبتنی بر سازوکار اسکریپت توسعه داده شده، مقیاس‌پذیری بسیار بهتری از بیت کوین دارد.

از نظر میزان موجودی نیز دوج کوین بدون تردید از شیبا جذاب‌تر است؛ اگرچه میزان دقیق بیشینه موجودی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

معیار اصلی تعیین میزان موجودی دوج کوین در کارکردی است که از ابتدا برای آن در نظر گرفته شده و آن چیزی نیست جز تسهیل مبادلات مالی همتا به همتا. این میم کوین برخلاف بیت کوین، ساختاری تورمی دارد و هر سال ۵ میلیارد واحد بر میزان عرضه آن افزوده می‌شود. آن‌طور که در وایت پیپر این کوین آمده، هدف از این ساختار تورمی، ممانعت از نگه‌داری طولانی مدت و جلوگیری از رشد فزاینده کارمزدهای تراکنش‌های آن است.

تعداد دوج کوین‌های در گردش در حال حاضر برابر با ۱۳۱¡۸۷۵¡۶۰۸ واحد است. از آن سو، توسعه‌دهندگان شیبا اینو در زمینه سازوکار عرضه، رویکرد متفاوت و ساده‌ای را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها به جای کاربست فرایندی پیچیده، کار خود را راحت کردند و سقف عرضه یک کواردیلیونی (یک میلیون میلیارد) را برای این میم کوین در نظر گرفتند.

اقدام بوترین در سوزاندن توکن‌های شیبای اهدایی بدون تردید، کمک شایانی به این پروژه کرد و باعث شد تا ۵۰۰ تریلیون واحد از آن از گردش بازار خارج شود. با این حال، حتی دوج کوین با نرخ تورم عرضه‌ای که دارد، تقریباً ۸ سال طول می‌کشد تا از نظر میزان موجودی از شیبا پیشی بگیرد.

بنابراین می‌توان گفت که از منظر ذخیره ارزش، دوج کوین از شیبا آسیب‌پذیری کمتری دارد و خرید دوج کوین منطقی‌تر از خرید شیبا است.

۳- شیبا اینو برخلاف دوج کوین، برگرفته از یک میم اینترنتی نیست

یک از جنبه‌های درخشان و اصلی دوج کوین این است که برگرفته از یک میم اینترنتی بسیار پرطرفدار به نام دوج است.

میم دوج نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میان کاربران اینترنت دست به دست شد و اندکی بعد به سرعت در فضای مجازی پخش شد. این میم حتی آنقدر محبوب شد که یک بار هم در کنگره ایالات متحده از آن نامی به میان آمد و توانست جای خوبی برای خودش در فرهنگ عامه دست و پا کند.

افزون بر این، میم دوج هم برگرفته از تصویر یک توله سگ با نام کابوسو است که سگی ماده از نژاد شیبا اینو متعلق به یک معلم مهدکوک به نام آتسوکو ساتو است.

از آن سو وقتی به کوین شیبا اینو نگاه می‌کنیم، با هیچ میم خاصی طرف نیستیم و نمی‌توان آن را در دسته میم کوین‌ها قرار دارد و تنها می‌توان گفت که کوینی با نماد سگ است؛ اما نمادی توخالی و فاقد معنای مشخص.

اما شاید بپرسید این تفاوت دوج کوین و شیبا در ارجاع به یک میم اینترنتی چه سود و زیانی به حال ما دارد؟

پاسخ این است که اشتباه گرفتن شیبا اینو با سگ کابوسو باعث ایجاد بحرانی خاموش برای نژاد این سگ در جهان شده و مالکان آن در تقلا برای تقلید از دوج هستند.

۴- ایلان ماسک خرید شیبا اینو را رد کرد؛ او حامی Shiba نیست

ایلان ماسک، کارآفرین سرشناس و چهره تاثیرگذار حوزه رمز ارزها همواره یکی از حامیان پروپاقرص دوج کوین بوده است. او حتی خود را دوج‌فادر یا پدرخوانده دوج کوین نامیده است.

ماسک از مدت‌ها پیش با ارسال توییت‌هایی جنجالی، همیشه قیمت خرید دوج را دستخوش تغییر کرده و باعث رشدهای پیاپی بهای این میم کوین شده؛ تا آنجا که عده‌ای او را برازنده عنوان مدیرعامل دوج کوین دانسته‌اند.

وی چندی پیش در اقدامی غافل‌گیرکننده گفت که شخصاً دوج کوین در مالکیت خود دارد. این خبر باعث شده که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر قصد ماسک برای تضعیف شیبا شکل بگیرد.

ماسک پیش‌تر طی توییتی از دلایل خود برای طرفداری از دوج کوین پرده برداشت. وی گفت که اطرافیان او در شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، الهام‌بخش او برای ایده یک ارز مردمی بوده‌اند.

گفتنی است که دوج کوین به افتخار ماسک حتی وارد یکی از لایه‌های جوی زمین به نام استراتوسفر هم شده؛ دستاوردی که شیبا اینو هرگز به آن دست نیافته است. با این حساب، ادعای منطقی بودن خرید دوج کوین در قیاس با خرید شیبا پربیراه نیست.

۵- شیبا اینو کپی ضعیفی از دوج کوین است

بر هیچ کس، پوشیده نیست که شیبا اینو با هدف تقلید از دوج کوین ساخته شده و هیچ کارکرد متمایزی در مقایسه با آن ندارد. به سادگی می‌توان ادعا کرد که هدف سازندگان شیبا چیزی نبوده جز گرفتن سواری مفت از موج خروشان حمایت کاربران از دوج کوین.

افزون بر این، این توکن فاقد هرگونه ارزش‌گذرای واقعی است. موسسات و بنگاه‌های تجاری هرگز نمی‌توانند به عنوان واسطه تبادل به این توکن نگاه کنند و حتی ارزش هر واحد از آن به ۱ سنت هم نمی‌رسد. این مانعی بزرگ بر سر راه پذیرش معنادار شیبا اینو است.

دوج کوین اما دست‌کم تا ۲۵ سنت هم رشد کرده؛ در حالی که شیبا هرگز نتوانسته آستانه قیمتی یک سنت را هم لمس کند. بنابراین حتی نمی‌توانید با پرداخت شیبا اینو پول یکی میلی‌لیتر بنزین را بدهید. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که شیبا اینو به‌رغم آنکه ارزان‌تر از دوج کوین است، اما هیچ کارکرد خاصی ندارد.

چندی پیش هم مارک کوبان، کارآفرین و ستاره محبوب برنامه تلویزیونی شارک تنک اعلام کرد که تیم بسکتبال تحت تملکش، دوج کوین را به عنوان یک ابزار پرداخت می‌پذیرد؛ اتفاقی که بعید است روزی برای شیبا اینو رخ دهد. بنابراین باید اعتراف کرد خرید دوج کوین از خرید شیبا معقولانه‌تر است.

۶- خرید دوج کوین به خاطر داشتن بلاک چین اختصاصی سریع‌تر است

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دوج کوین، یک نقطه‌ تمایز درخشان در قیاس با شیبا اینو دارد و آن الگوریتم اسکریپت است. این الگوریتم که در سوی مخالف الگوریتم SHA۲۵۶ بیت کوین می‌ایستد، برای تولید بلاک‌ها بسیار سریع‌تر عمل می‌کند و همین باعث می‌شود تا دوج کوین حتی تا ۱۰ برابر از شبکه بیت کوین در پردازش تراکنش‌ها سریع‌تر عمل کند.

شیبا اینو اما یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-۲۰ است و برپایه گواه اثبات کار شبکه اتریوم کار می‌کند. بنابراین دست‌کم روی کاغذ، نمی‌تواند عملکردی سریع‌تر از شبکه مادر خود در پردازش تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ها داشته باشد.

البته اگر فرایند گذار به سمت اتریوم ۲.۰ و سازوکار اجماع اثبات سهام کامل شود، می‌توان امیدوار بود که شیبا اینو به‌عنوان یک توکن ERC-۲۰ بتواند از عملکرد سریع‌تری برخوردار شود.

۷- دوج کوین از یک جامعه کاربری به شدت پویا برخوردار است

نمی‌توان از نقش جامعه کاربری پویای دوج کوین در موفقیت آن به سادگی عبور کرد. این جامعه کاربری بهتر از هر جامعه کاربری دیگری در حوزه رمز ارزها عمل کرده است. حتی عده‌ای آن را نمونه‌ای افسانه‌ای برای پیشبرد اهداف روابط عمومی و پذیرش اولیه صنعت نوپدید رمز ارزها قلمداد کرده‌اند.

چند پیش در فصل بهار، رشد ۱۲ هزار درصدی یکی از سهم‌ها در بازار بورس آمریکا تبدیل به الگویی ویژه برای جامعه کاربران دوج کوین شد. در آن اتفاق، یک جامعه کاربری موسوم به /r/wallstreetbets تصمیم گرفت تا در واکنش به سرکوب‌های مالی سازمانی علیه یکی از شرکت‌های زنجیره‌ای فعال در حوزه سرگرمی، سهام شرکت گیم‌استاپ (GameStop) را خریداری و پامپ کنند.

همین اتفاق، تأثیری شگرف بر جامعه کاربری میم کوین ‌ها گذاشت و منجر به سرازیر شدن سرمایه‌های خرد به بازار رمز ارزها شد. تا جایی که در یک شب، یکی از گروه‌های کاربری در ردیت، پذیرای ۱.۵ میلیون کاربر بود و در ادامه این لشکر انبوه، راه خود را به سمت بازار رمز ارزها و میم کوین‌ها کج کرد.

گفتنی است که در آن هنگام، دوج کوین در عرض تنها ۲۴ ساعت با رشدی انفجاری مواجه شد و جامعه کاربری این رمز ارز بدون هیچ سرمایه‌گذاری نهادی و تنها با اتکا به خود توانستند رشدی ۱۴۰ درصدی را برای آن رقم بزنند.

افزون بر این، جامعه کاربری دوج کوین بسیار به فعالیت‌های خیرخواهانه علاقه‌مند است و از طریق بنیاد دوج کوین دست به کمک‌های زیادی زده است.

گفتنی است که بنیاد دوج کوین در سال ۲۰۱۴ با الهام از فیلم کول رانینگز (Cool Runnings)، از ورزشکاران جامائیکایی برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی سوچی حمایت کرد. این بنیاد همچنین بودجه‌ای را برای کمک به تیم سورتمه‌سواری جامائیکا اختصاص داد و هزینه‌های سفر شیوا کشاوان، قهرمان لژسواری را تأمین کرد.

در سال ۲۰۲۰ هم بنیادی به نام دوج‌۴واتر (Doge۴Water) با حمایت بنیاد دوج کوین تأسیس شد و ۳۰ هزار دلار کمک مالی برای حفر دو حلقه چاه در مجاورت رودخانه تانا در کنیا تخصیص داد تا اهالی آنجا بتوانند پس از سال‌ها خشکسالی از نعمت آب بهره‌مند شوند.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها