|
کدخبر: 217040

رمزارزها از چه زمانی پول رسمی کشورها می شوند؟

بازار پول باید بازاری با نوسان کم باشد. به نظر می رسد در شرایط فعلی بازار رمز ارزها قابلیت تبدیل شدن به پول رایج کشور را نداشته باشد.

در اولین ساعات کاری روز دوشنبه ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ قیمت رمز ارزها در بازار تغییر محسوسی نسبت به روز قبل از آن نداشت. طبق گزارشهای موجود در این روز ارزش هر بیت کوین به بیش از ۶۴ هزار دلار رسید در حالیکه هر اتریوم با ارزشی بیش از ۴۵۳۰ دلار مبادله شد. در این روز ارزش هر XRP به مرز ۱.۱۸ دلار رسید در حالیکه هر دوج کوین با قیمت ۲۶ سنت به بازار عرضه شده بود.

همچنان اغلب پیش بینی ها در مورد افزایش قیمت در بازار رمزارزها است و برخی از تحلیل گران افزایش قیمت تا سطح ۳۰ درصد نسبت به سطح کنونی را تا انتهای امسال محتمل می دانند. اما فارغ از اینکه قیمت رمز ارزها در بازار به چه رقمی برسد، سوال اصلی این است که آیا رمزارزها قابلیت تبدیل شدن به پول رایج جهانی را دارند یا خیر؟

الکس کاپتینکاو، تحلیل گر بازار رمزارز بر این باور است که این بازار به اندازه ای پر تلاطم است که نمی تواند به عنوان یک بازار پولی قابل اتکا مورد استفاده قرار بگیرد. آنها رشد سریع قیمت در ماه های اخیر را نشانه ای برای ادعای خود می دانند. وب سایت کوین دسک تاکید دارد بازار پول باید بازاری با نوسان کم باشد. بازاری که بتوان از آن برای حفظ ارزش دارایی ها استفاده کرد و امکان تبدیل دارایی ها به ان به سرعت مهیا باشد. به نظر می رسد در شرایط فعلی بازار رمز ارزها قابلیت تبدیل شدن به پول رایج کشور را نداشته باشد ولی شاید با ایجاد سازوکارهای تازه و نظارت های دقیق تر بر این بازار در سالهای آتی این ویژگی را پیدا کند.

در کشورهای مختلف هم دیدگاه های متفاوتی در مورد بازار رمز ارزها وجود دارد. در شرایطی که برخی از دولتها در حال پذیرش رمز ارزها و تسهیل فعالیت در این زمینه هستند، در کشورهای صنعتی مقابله با آن بالا گرفته است.

مثلا در کشور امریکا تلاش برای قانون گذاری در این حوزه افزایش یافته است. رییس بانک مرکزی سنگاپور هم در مورد استفاده کسب و کارها از رمز ارزها هشدار داده است و در بیانیه ای رسمی از احتمال زیان دیدن آنها در اینده صحبت کرده است.

در بیانیه رسمی بانک مرکزی سنگاپور آمده است: «هیچ دولت یا بانک مرکزی در دنیا حامی رمز ارزها نیست و تنها فعالیتهای سفته بازی در این بازار باعث رشد قیمت آن می شود. به همین دلیل نمی توان انتظار داشت همچنان رشد در بازار تداوم داشته باشد و بدون شک سقوطی بزرگ اتفاق می افتد.»

در ادامه به سیاست بانک مرکزی سنگاپور برای عرضه پول دیجیتال اشاره شد و تاکید شد سرمایه گذاران و کسب و کارها به جای استفاده از رمز ارزها می توانند از پول دیجیتال کشور استفاده کنند و در نظر داشته باشند که این کار می تواند حمایتهای لازم را در اختیار آنها قرار دهد. البته در انتها به این موضوع اشاره شد که سنگاپور عجله ای برای عرضه پول دیجیتال ندارد و باید فاز مطالعاتی در این زمینه به درستی و با دقت طی شود در غیر این صورت می تواند چالشهای مالی زیادی را برای کشور ایجاد کند.

 در کشور هند هم تلاش برای قانونگذاری بازار رمز ارزها و عرضه پول دیجیتال ملی افزایش یافته است. دولت این کشور آسیایی در تلاش است تا جوانان را به سرمایه گذاری در زمینه های دیگر ترغیب کند زیرا بر این باور است سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها نمی تواند ارزش افزوده اقتصادی برای کشور داشته باشد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها