|
کدخبر: 215720

تشکیل کمیته برای بررسی وضعیت اقتصادی

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی: در حالی دیروز اولین جلسه بورسی نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد و همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد که انتظار می‌رفت این جلسه مهم خروجی بهتری داشته باشد.

اقتصاد تشکیل کمیته برای بررسی وضعیت اقتصادی

 واقعیت این است که بازار سرمایه در وضعیت بحرانی بسر می‌برد، از این رو جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود از اهمیت بسیاری برای سهامداران و مردم برخوردار است. در همین راستا و با توجه به وضعیت نه‌چندان امیدوارکننده بازار سرمایه به نظر می‌رسید وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای جلسه مذکور با برنامه‌ای مدون و ویژه وارد مجلس شوند تا بتوان نسبت به اظهارات‌شان در خصوص حل بحران مشکلات بازار سرمایه امیدوار بود. گرچه در این میان خبری از برنامه‌های عملی نبود اما نمی‌توان در این مورد بدبین بود. بر همین اساس منتظریم تا برنامه‌های جدی و ریشه‌ای از سوی سیاستگذاران بورسی ارائه شود تا پس از وضعیت نامطلوبی که سرمایه‌گذاران بورسی در آن قرار دارند شاهد بازگشت بورس به روزهای رونق قبل از مرداد ۹۹ باشیم. در حال حاضر عدم‌شفافیت در برنامه‌های اقتصادی یکی از مشکلات بزرگی است که چشم‌انداز روشنی برای آینده اقتصادی کشور ترسیم نمی‌کند.

این موضوع از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بارها عنوان شده اما با توجه به جلساتی که در هفته جاری با وزیر اقتصاد برگزار شده به نظر می‌رسد به زودی شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم، به طوری‌که در همین راستا چند کمیته برای بررسی وضعیت اقتصادی نیز تشکیل شده است، گرچه از روی کار آمدن وزیر اقتصاد مدت زیادی نمی‌گذرد و انتصابات معاونان جدید در این وزارتخانه صورت نگرفته است. مشکلات گسترده اقتصادی کشور توان تاب‌آوری و صبر مردم را به حداقل ممکن رسانده است اما با این حال تا پایان تکمیل تیم اقتصادی جدید دولت نمی‌توان انتظار خاصی در این خصوص داشت. از آنجا که تیم اقتصادی که در دولت مشغول فعالیت است از هماهنگی کامل اعضا برخوردار است و حمایت مجلس را به همراه دارد، پیش‌بینی می‌شود بتوانیم از بحران اقتصادی عبور کنیم.

مجلس اوج همکاری خود را با دولت جدید نشان خواهد داد و تا سایه مشکلات اقتصادی در سریع‌ترین زمان ممکن از سر مردم برچیده شود. وضعیت فعلی اقتصادی، معیشت مردم را دچار اختلال کرده و چاره‌ای جز ارائه برنامه‌های راهبردی برای حل این معضلات نداریم. آنچه مسلم است کشور با مشکلات عدیده اقتصادی دست به گریبان است، گرچه در گذشته نیز بحران‌های سخت‌تری در زمینه اقتصاد و معیشت را پشت سر گذاشته است، با این حال طی جلساتی که با تیم اقتصادی دولت و سیاستگذاران اقتصادی کشور برگزارشده همچنان بر ضرورت سرعت عمل در اجرای برنامه‌های اقتصادی، راهکارهای بنیادی برای عبور از شرایط نامطلوب بورس و تورم تاکید شده است. مجلس به طور شفاف از وزیراقتصاد درخواست کرده در اسرع وقت اصلاح برنامه‌های پولی و بانکی، مباحث مربوط به مدیریت توزیع و صادرات و واردات در دستور کار قرار گیرد. همان‌طور که بارها اشاره شده کشور برای گذر از وضعیت نه‌چندان خوشایند اقتصادی در همه بازارها به‌خصوص بازار سرمایه نیازمند اصلاحات ریشه‌ای و اساسی است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر