|
کدخبر: 211228

قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار امروز (۴ آبان)

روز دوشنبه، معامله‌گران دلار و سکه رفتار متفاوتی داشتند.

اقتصاد قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار امروز (۴ آبان)

در حالی که بازیگران دلار تمایل زیادی برای خرید نشان دادند، سکه‌بازان رفتار محتاطانه در پیش گرفتند تا معاملات فلز گران‌بهای داخلی در دامنه قیمتی محدودی صورت بگیرد.

رفتار متفاوت معامله‌گران دو بازار در روند قیمتی آنها نیز مشخص بود. دیروز دلار ۸۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۷ هزار و ۶۱۰ تومان رسید. این در حالی بود که در بازار سکه، فلز گران‌بهای داخلی تنها ۵ هزار تومان رشد را تجربه کرد و در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان قرار گرفت.

در واقع دیروز در مقابل ۳ دهم درصد رشد قیمت دلار، سکه کمتر از یک دهم درصد افزایش را به ثبت رساند.

در تحلیل این اتفاق، نظرات مختلفی در بازار وجود داشت که سه دسته از آنها، بیشتر به گوش می‌رسید. دسته‌ای از تحلیل‌گران باور داشتند که سکه‌بازان نسبت به روند افزایشی دلار اطمینان ندارند و به همین دلیل، سعی می‌کنند با احتیاط بیشتری، این افزایش را در خریدوفروش‌های خود لحاظ کنند. این در حالی است که اسکناس آمریکایی از پنج‌‌شنبه هفته گذشته به صورت معناداری در مسیر افزایشی قرار گرفته است و روز شنبه توانست با گذر از سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا محدوده ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان پیشروی کند. این اتفاق در حالی رخ داد که اسکناس آمریکایی در روزهای قبل عمدتا در محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تا ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان نوسان می‌کرد. با وجود اینکه دلار طی روزهای اخیر رشد معناداری را تجربه کرده است، برخی از سکه‌بازان باور دارند تا زمانی که محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومانی اسکناس آمریکایی شکسته نشده است، بهتر است که با احتیاط رفتار کنند. به گفته آنها، اسکناس آمریکایی بارها در شکست محدوده یاد شده موفق عمل نکرده است، ‌در نتیجه بهتر است در نزدیکی این محدوده با احتیاط اقدام به خرید کنند.

دسته دوم تحلیل‌گران باور دارند که رشد محدود سکه در مقایسه با اسکناس آمریکایی ارتباطی به هراس از نزول یکباره دلار ندارد. از نگاه این دسته از تحلیل‌گران، حباب قیمتی برای سکه وجود دارد که باعث می‌شود فلز گران‌بهای داخلی به صورت بنیادی، ظرفیت رشد بیشتری را نداشته باشد.

به عنوان مثال، روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه حدود ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قرار داشت که بیش از ۲۰۰ هزار تومان کمتر از نرخ بازاری فلز گران‌بهای داخلی بود. به این ترتیب، دسته‌ای از تحلیل‌گران اساسا باور دارند که سکه توان رشد بیشتر را نداشته است که خود را با افزایش قیمت دلار هماهنگ کند. البته بخشی از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند که سکه در سال‌های اخیر همواره دارای حباب قیمتی بوده و حتی در مقاطعی حباب سکه بعضا به بالای ۲۰ درصد نیز رسیده است. در آن مقاطع زمانی حتی سکه‌بازان دقت آنچنانی به روند دلار نداشتند و این بازیگران ارزی بودند که پیگیر تغییرات بازار فلز گران‌بهای داخلی بودند.

دسته سوم تحلیل‌گران باور دارند که قیمت سکه به مرز مقاومتی حساسی رسیده است و همین موضوع موجب شده است که سکه‌بازان در خرید احتیاط کنند. سکه در ماه‌های اخیر هر زمان به مرز ۱۲ میلیون تومان نزدیک شده است، تا حدی با احتیاط خریداران مواجه شده و اکثر معامله‌گران بیشتر سکه‌های خود را تا محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسانده بودند. به این ترتیب، برخی از سکه‌بازان باور داشتند که عامل احتیاط معامله‌گران این بازار، نزدیک شدن به مقاومت بلندمدت فلز گران‌بهای داخلی بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر