|
کدخبر: 209569

معاون پیشین رئیس جمهور:

بازار آب تشکیل شود

ایده انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران از زمان طرح تا تحقق و اجرا، در چند مرحله توسط گروه‌های مختلف، بررسی شد و در نهایت توسط شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس به بهره‌برداری رسید.

اقتصاد بازار آب تشکیل شود

 شخصیت‌ها و مدیران مختلفی برای موفقیت این پروژه ملی، تلاش کردند. یکی از آن مدیران، سیدحسین مرعشی است.

سه شرکت روی طرح کار کردند

سیدحسین مرعشی در ارتباط با نحوه شکل‌گیری ایده انتقال آب خلیج‌فارس اظهار کرد: «سال‌ها قبل آقای حدادیان، مدیرعامل شرکت سازه‌سازان با بنده تماس گرفت و گفت که می‌توان آب دریا را شیرین کرد و به کرمان انتقال داد. این طرح برای بنده بسیار جذاب بود بنابراین شرکتی به نام عمران مکران را تاسیس کردیم. بعدها و با آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد، تمام کارهای ما در این شرکت محدود شد. به همین علت ایده و خود شرکت را به گروه صالحین که زیرمجموعه گروه رسالت بود واگذار کردیم.

 بعد از واگذاری طرح به این شرکت، امور مربوط به دهانه آبگیر انجام شد و به کمک مجید نامجو، وزیر وقت نیرو، اختصاص یک میلیارد مترمکعب آب تائید شد».

وی افزود: «آقای جلال‌مآب، مدیرعامل گل‌گهر همت گماشتند و پروژه جدیدی را تصویب کردند. به‌این‌ترتیب طرح را از آقای حسین‌زاده در شرکت رسالت خریدند. تا اینجا طرح سه دست چرخید. طرح اولیه را گروه عمران مکران داد و بعد گروه صالحین ایده را دو قدم جلو برد و دهانه آبگیر را آماده کرد. در ادامه آقای جلال‌مآب، مردانگی کرد و وارد پروژه شد تا کار شروع شود. در ادامه شرکت ملی مس و گروه صنعتی چادرملو نیز به پروژه اضافه شدند».

قیمت باید مناسب باشد

مرعشی در ادامه افزود: «این پروژه نخستین پروژه انتقال آب از دریا در تاریخ ایران است و اکنون‌که به سرانجام رسیده، تجارب بسیاری فراهم کرده است. پروژه، تمدن‌ساز است و برای آینده ایران و بخش‌های مختلف آن (صنعت، کشاورزی و شرب) اهمیت بنیادی دارد. امید می‌رود که کشور دیگر با مشکل کم‌آبی مواجه نشود. البته این امر مشروط به آن است که قیمت آب برای مصرف‌کننده مناسب باشد. طرح برای صنایع معدنی کشور یعنی برای سه شرکت بزرگ گل‌گهر، شرکت ملی مس و چادرملو بسیار مفید و به‌صرفه خواهد بود زیرا انتقال مواد معدنی مثل سنگ‌آهن و خاک مس به کنار دریا در مقایسه با انتقال آب به مجاورت معادن به‌صرفه نخواهد بود. حجم آبی که برای این صنایع نیاز داریم خیلی کمتر از حجم مواد اولیه‌ای است که باید به ساحل انتقال دهیم».

تفکر اشتباهی که باید پایان یابد

سیدحسین مرعشی در ارتباط با پیام این پروژه گفت: «این پروژه یک پیام روشن دارد و آن اینکه دیگر در مسیر توسعه صنعتی با مشکلی به نام کم‌آبی مواجهه نخواهیم شد. پیام دیگر طرح آن است که آب ماده‌ای بسیار گران‌بهاست و باید به تفکر اشتباهی که آب را رایگان می‌داند پایان داد. هزینه این آب در سیرجان حدود ۲ دلار، در سرچشمه ۳ دلار و در اردکان ۴ دلار خواهد بود. برهمین اساس باید قیمت‌گذاری را انجام داد. البته اگر چنین شود اثر متفاوتی روی زندگی مردم به جا خواهد گذاشت».

بازار آب تشکیل شود

مرعشی افزود: «پیام من به سیاستمداران آن است که پروژه ملی خلیج‌فارس را به عنوان ایده‌ای برای آینده مدنظر دهند. برای آنکه بتوانیم این نوع پروژه‌ها را بهینه کنیم باید به چند نکته توجه داشت. اول باید بازار آب در دشت‌های ایران شکل بگیرد زیرا هزینه و ارزش‌افزوده آب در سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب متفاوت است. با تشکیل این بازار، قیمت واقعی آب کشف می‌شود».

وی در پایان گفت: «جا دارد از مهندس یاری، مهندس جلال‌مآب، مهندس ییلاقی، استانداران کرمان، مهندس تقی‌زاده، مهندس ملارحمان و سعدمحمدی به طور ویژه تشکر کنم. آنها واقعاً یک ایده ژول‌ورنی را محقق کردند. این طرح سبب رونق استان‌های جنوبی کشور یعنی کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد می‌شود. آنها دیگر برای طرح‌های توسعه خود با محدودیت آب مواجه نخواهند شد. کاری بزرگ بود که در شرایط سخت و علی‌رغم کارشکنی‌های بسیار انجام شد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها