|
کدخبر: 177996

بلاتکلیفی بورس با نامزدهای بدون برنامه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نامزدهای انتخابات هیچ برنامه‌ای برای بورس ندارند، درباره وضعیت آینده شاخص کل توضیحاتی را ارائه کرد.

بورس بلاتکلیفی بورس با نامزدهای بدون برنامه

با وجود اینکه صنعت خودرو امروز یکی از برترین صنایع بازار سرمایه بود، اکثر صنایع دیگر از جمله فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در صف فروش بودند و به این ترتیب، شاخص کل با افت خود به یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد نزدیک شد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که سهامداران در حال حاضر، بخاطر نزدیک شدن به انتخابات از فروش سهامی که دارند، منصرف شده‌اند تا شاید بتوانند آن‌ها را با قیمت‌های بالاتر بفروشند و از طرفی، پول جدیدی هم از طرف سهامداران عمده وارد بازار نمی‌شود و تا مستقر شدن دولت بعد باید حرکت جدیدی در بازار صورت نخواهد گرفت.

شاخص کل بازار سرمایه از ابتدایی‌ترین دقایق معاملات، روی شیب سقوط افتاد و تا انتهای معاملات، به همین روند نزولی ادامه داد. امروز، هرچند رشد خودرویی‌ها کمی شاخص را به سمت رشد حرکت داد، اما نتوانست مانع نزول ملایم این شاخص شود و در انتها، نماگر اصلی بورس ۸ هزار و ۸۲۴ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۸۴۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با وجود اینکه در دو روز گذشته، رشدهای اندکی داشت، امروز نزدیک به یک درصد افت داشت و تا انتهای معاملات با شیب نزولی ملایم و گاها تند ۳ هزار و ۲۰۲ واحد ریزش داشت و رقم ۳۸۰ هزار و ۷۴۷ واحد را نشان داد. شاخص فلزات اساسی نیز امروز سقوط عجیبی را پشت سر گذاشت و با کاهش ۱۴ هزار و ۸۱۴ واحدی، روی خانه ۹۰۷ هزار و ۱۲۸ واحدی ایستاد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «غکورش»، «برکت»، «خودرو»، «خساپا»، «خگستر»، «اپال» و «شستا» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند. نمادهای «فملی»، «فولاد»، «شستا»، «وغدیر»، «وبملت» و «شتران» بیشترین اثر منفی و «نماد «خودرو» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص کل داشتند. گروه‌های خودرو، مواد دارویی و بانک‌ها نیز برترین صنایع معاملات بودند.

در روزی که بازار سرمایه چندان وضعیت خوبی نداشت، اوضاع فولادی‌ها هم چندان تعریفی نبود، ولی «فجر»، «فنورد» و «کویر» از رشد قابل توجهی در میان فولادی‌ها برخوردار بودند. نمادهای «فولاد»، «فسازان» و «کاوه» بیشترین افت قیمت را در سهام خود داشتند. «کچاد» و «کگل» هم امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» نزدیک ۲.۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بورس و تأثیر انتخابات بر آن اظهار کرد: به لحاظ سیاسی معلوم نیست چه اتفاقی برای کشور رخ می‌دهد و چه کسی رئیس جمهور است، ولی به طور کلی برنامه خاصی از هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی درباره بورس ندیدیدم و بر فرض شکل گرفتن مذاکرات برجام و کاهش قیمت دلار، کف یک میلیون و ۵۰ هزار واحد برای شاخص دور از انتظار نیست و البته عدد مناسبی هم با توجه به فاکتورهای دیگر است.

وی در ادامه تصریح کرد: این روزها که قیمت سهم‌ها در پایین‌ترین میزان خود هستند، سرمایه‌گذاران هم از ورود پول جدید به بازار سرمایه خودداری می‌کنند چراکه می‌ترسند مدت زیادی قیمت سهام خریداری شده آن‌ها در این کف قیمتی باقی بماند و مجبور شوند سهام خود را با همان قیمت و یا با اندکی ضرر بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر بیشتر بودن سرانه فروش نسبت به سرانه خرید در بین سهامداران گفت: ابهامات شکل گرفته درخصوص انتخابات هم مزید بر علت شده است و در برنامه هیچ کاندیدی هم به طور مشخص درباره بورس صحبت نشده و همین مسائل بر نامشخص بودن ادامه راه بازار مؤثر واقع شده‌ است.

عقیلی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به نزدیک بودن انتخابات، ابهامات در بازار سرمایه به بالاترین میزان خود رسیده است و دولت آینده قطعا برای جلب رضایت سهامداران در ابتدای مسیر ریل‌گذاری دولت بعد حتما از بازار سرمایه و سهامداران خرد حمایت خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود، اگر وضعیت بازار تغییری نکند و همچنان منفی باشد سهامداران بزرگ و شرکت‌ها قطعا مایل به سرمایه‌گذاری با چنین وضعیتی در بازار نخواهند بود و همین مسئله باعث می‌شود که شاخص کل در روزهای آینده باز هم منفی به کار خود ادامه دهد.

منبع: بازار

ارسال نظر