|
کدخبر: 208843

آمار عجیب خروج پول از بورس!

همزمان با کاهش قیمت دلار و نزدیک شدن به مذاکرات جدی ایران، خروج سرمایه از بازار سهام شدت گرفته است. با این حال برخی نیز علت اصلی این اتفاق را فروش اوراق دولتی می‌دانند. در ادامه بورس با تغییرات مدیریتی چه خواهد شد؟

قیمت دلار در هفته گذشته بیش از سه درصد افت کرد و در آخرین نرخ به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

همزمان با کاهش قیمت دلار و نزدیک شدن به مذاکرات جدی ایران، خروج سرمایه از بازار سهام هم شدت گرفته است. طبق آخرین آمار اعلام شده بیش از ۳٫۷ هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها در هفته گذشته از بازار سهام خارج شده است. این رقم معادل کل بودجه ماهانه دولت برای پرداخت یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت است.

در همین حال برخی نیز علت اصلی این اتفاق در بازار سهام را فروش اوراق دولتی می‌دانند و در هفته گذشته نسبت به این رویه در بازار سهام انتقاد کردند. با این حال رئیس سابق بازار بورس علت این اتفاق را مرتبط با سیاست‌های بانک مرکزی اعلام کرده بود.

اما در ادامه بورس با تغییرات مدیریتی چه خواهد شد؟ اعضای شورای عالی بورس و مدیر عامل بورس تغییر کرده‌اند و این اتفاق شاید تنها عامل در راستای کاهش نااطمینانی در بازار سهام باشد. در مقابل چهار عامل ارزانی دلار در هفته گذشته، احتمال ارزانی بیشتر دلار همزمان با نزدیک شدن به مذاکرات، شدت گرفتن خروج سرمایه از بورس و فروش اوراق دولتی هرکدام به نوبه خود باعث افزایش نااطمینانی در بازار سهام شده‌اند.

با ورود مجدد بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته به مدار نزولی ترس سهامداران بار دیگر آشکار شد و به افزایش فشار فروش در بازار انجامید؛ به طوری که افت ۱/ ۶درصدی شاخص کل در هفته گذشته رقم خورد. علاوه بر این، بورس در روزهای اخیر با کاهش قیمت ارز روبه‌رو شد و از سوی دیگر، تغییر اعضای شورای عالی و رئیس این سازمان، شاخص کل را تحت‌تاثیر قرار داد. افت بیشتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد که علاوه بر روند منفی گروه‌‌‌های بزرگ بازار، گروه‌‌‌های کوچک هم وضعیت خوبی ندارند و روند کاهشی را در پیش گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند، بازار تا نیمه اول آبان و تا زمان انتشار کامل گزارش شرکت‌ها تغییری نمی‌‌‌کند و در یک رنج خنثی و شاید منفی باقی خواهد ماند.

آیا بازار سهام طبق انتظار عمل خواهد کرد؟

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر