|
کدخبر: 207124

ماینرها مقصر ریزش یک میلیون واحدی بورس بودند؟

پس از چند روز تأیید و تکذیب خبر کشف ماینر در زیرزمین شرکت بورس تهران بالاخره ابعادی از این ماجرا منتشر شده است.

بر اساس اعلام محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، نصب ماینرها از خرداد ماه سال ۱۳۹۹ صورت گرفته و در این مدت سه بیت‌کوین استخراج شده است اما نکته مهم اینجاست که ریزش بازار سرمایه یا به عبارتی بزرگترین ریزش شاخص در تاریخ حیات این سازمان ، از نیمه مرداد ، درست یک ماه و نیم پس از اقدام بورس در خصوص نصب ماینرها اتفاق افتاده است. برخی ناظران این سؤال را مطرح می‌‎کنند که با توجه به اینکه هیات میدره شرکت بورس در جریان نصب ماینرها بوده‎اند آیا چنین اقدامی نیز در ریزش یک میلیون واحدی بازار در چندین ماه موثر بوده است؟

 بازار سرمایه از نیمه مرداد وارد فاز ریزشی شد و این روند بیش از ۱۰ ماه تداوم یافت.

از تأییدها تا تکذیب‌ها

در ششمین روز از مهر ماه سازمان بورس اوراق بهادار اخبار منتشر شده در خصوص کشف ماینر را تکذیب کرد. بورس تهران در اطلاعیهای اعلام کرد: اگرچه شرکت بورس اوراق بهادار تهران ورود به حوزه رگولاتوری رمزارز را به عنوان یک دارایی دیجیتال و در قالب یک پروژه تحقیقاتی دنبال کرده بود، نظر به انتشار شایعه‌ای مبنی بر وجود ماینر شخصی در این شرکت، بورس تهران شایعات مطرح شده در این زمینه را قویاً تکذیب می‌کند.

در این اطلاعیه تاکید شد بدین وسیله اعلام می‌دارد رمزارزها به عنوان دارایی دیجیتال، نیازمند قانون‌گذاری در کشور است و چندی پیش نیز با توجه به مطالبه فعالان این حوزه، از سوی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، پیشنهاد تاسیس صندوق‌های مبتنی بر رمزارز مطرح شد.

داستان اما چیزی دیگر بود. به فاصله یک روز، در هفتمین روز مهرماه، در حالی که شرکت توانیر درباره مسئله کشف ماینرها توضیحاتی ارائه کرده بود، سازمان بورس با عقب‌نشینی از اطلاعیه اول خود، موضوع را مورد تایید قرار داد. علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس نیز با تأیید این خبر که از مدیرعاملی شرکت بورس اوراق بهادار تهران استعفا کرد و گفت: با توجه به رویدادهایی که اخیراً اتفاق افتاده بنده استعفای خود را تقدیم هیأت مدیره کردم و از جامعه سهامداران عذرخواهی می‌کنم و اتفاقات افتاده به هیچ‌وجه عمدی نبوده است.

در دهمین روز مهرماه نیز شرکت توزیع برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: بر اساس گزارش ماموران بازرسی از محل، تعداد ۸۲ دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند، کشف و ضبط شده، گفتنی است مصارف محل موردنظر تحت بررسی است.

در سیزدهمین روز از مهرماه نیز رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس درباره نصب ماینر در بورس تهران گفت: ماینر‌ها از خرداد ۱۳۹۹ به مدت چند ماه در بورس نصب و حدود ۳ بیت‌کوین نیز استخراج شده است.

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس درباره کشف ماینر از ساختمان شرکت بورس اوراق بهادار تهران، گفت: کشف تعدادی ماینر برای استخراج غیرمجاز رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، بازار سرمایه را شوکه کرد؛ پس از بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد که ماینر‌ها از خرداد ۱۳۹۹ به مدت چند ماه در بورس نصب و حدود ۳ بیت‌کوین نیز استخراج شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماینر‌ها با مصوبه هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نصب شده بود، افزود: باید به این نکته توجه کرد که تمامی جلسات هیات مدیره‌های شرکت‌های بورسی با حضور یک ناظر از سازمان بورس اوراق بهادار برگزار می‌شود، این در حالی است که سازمان بورس در ابتدای امر از نصب ماینر اظهار بی‌اطلاعی کرده و معترض شده بود.

به گفته رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس محل هزینه کرد بیت‌کوین استخراج شده و افراد متنفع از آن مشخص نشده است.

 پول بلاتکلیف

با توجه به اینکه قیمت هر بیت‌کوین در شرایط کنونی ۵۴ هزار و ۵۴ دلار است، معادل ریالی قیمت هر بیت‌کوین به حدود یک میلیارد و ۵۱۳ میلیون تومان می‎رسد. به این ترتیب با توجه به اتفاقات رخ داده در فاصله زمانی خرداد سال ۹۹ تا کنون ۴ میلیارد و ۵۳۹ میلیون تومان معال تقریبی ۱۶۲ هزار دلار سرگردان در زیرزمین بورس است و باید این سؤال مهم پاسخی درخور یابد که این سرمایه متعلق به چه کسی است.

 نکته مهم این است که در ماه‌های اخیر بارها مقامات شرکت بورس درباره کوچ سرمایه‌ها از بورس به بازار رمزارز هشدار داده‌اند و درست در شرایطی که این هشدارها را طرح می‎‌کردند، در زیرزمین شرکت بورس اتفاقی دیگر رخ می‌داد و فعالیت در حوزه استخراج رمز ارز صورت می‌گرفت.

 حالا نمایندگان مجلس در حال تدوین طرحی برای تحقیق و تفحص از بورس هستند. باید دید این اقدام می‌تواند ابعاد پنهان آنچه در این سازمان که از نیمه سال ۱۳۹۹ تاکنون بر بازار سرمایه گذشته را روشن کند.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر