|
کدخبر: 206601

پیش بینی جدید از قیمت گوشت

ولی ملکی گفت: در ماه های گذشته به دلیل خشکسالی و ناتوانی دامداران برای تامین علوفه گوسفندان برای فصل های سرد سال باعث شده ذبح دام های ماده افزایش یابد و از طرف دیگر کاهش تقاضای مردم باعث افزایش عرضه دام شده از این رو احتمال کاهش تولید در سال آینده وجود دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه دام بیشتر از تقاضا برای گوشت در بازار است، گفت: به طور کلی در بازار عرضه گوشت قرمز کافی است به همین دلیل پیش بینی می شود قیمت ها تغییری نداشته باشد و از طرف دیگر به دلیل خشکسالی عرضه گوشت بالاست و به ویژه عرضه بره های ماده زیاد شده که می تواند نگرانی هایی را برای آینده به وجود آورد، از طرف دیگر در ماه های آینده دامداران نمی توانند علوفه مورد نیاز را تامین کنند و همین مساله باعث شده که به عرضه ها دامن زده شود.

ولی ملکی درباره ای دلیل کاهش تقاضا برای گوشت قرمز افزود: به دلیل اینکه در مهر ماه مدارس باز می شوند هزینه های خانواده ها بالا می رود، به همین دلیل تقاضا برای گوشت قرمز چندان بالا نیست و اگر قرار باشد تقاضا برای گوشت بالا برود احتمال دارد در ماه های بعد بیشتر شود اما امروز مردم در شرایطی قرار ندارند که بتوانند هزینه چندانی برای گوشت داشته باشند.

او درباره تاثیر کمبود نهاده های داملی بر قیمت گوشت و سیاست هایی که دولت در این زمینه از طریق شرکت پشتیبانی امور دام اتخاذ خواهد کرد، تصریح کرد: دولت جدید وعده داده اند که نهاده های دامی در بنادر موجود است و اگر طبق سیاست های وعده داده شده تامین نهاده انجام شود دامداران می توانند دام های خود را حفظ کنند، چراکه در شرایط کنونی نگرانی هایی برای تامین علوفه و... وجود دارد.

وضعیت کنونی قیمت نهاده های دامی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره وضعیت کنونی قیمت نهاده های دامی ، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو کاه ۴۵۰۰ تومان، یونجه ۶ هزار تومان و جو ۶۵۰۰ تومان است و در شرایط اخیر به دلیل اینکه کاه کم است قیمت آن بسیار بالا رفته و از طرف دیگر دامداران نمی توانند فقط جو به دام های خود بدهند.

ملکی درباره گرانی نهاده هایی همچون کاه گفت: وقتی نهاده ها در بازار کم باشد و افرادی هم محصولات را دپو کنند به طور قطع قیمت ها بالا می رود، در شرایط کنونی دولت باید عرضه نهاده ها را بیشتر کند تا از این طریق بازار به تعادل بیشتری برسد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران درباره چشم انداز بازار گوشت کشور گفت: در ابتدا باید توجه داشت که اگر قیمت گوشت را با سایر محصولات مقایسه کنیم می بینیم که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و دلیل عدم تغییر گوشت هم این است که خشکسالی در کشور رخ داده و عرضه دام بیشتر از تقاضای موجود در بازار بوده است به همین دلیل قیمت گوشت تغییر چندانی نکرده و در شرایط کنونی هم پیش بینی می شود که وضعیت بازار ثبات نسبی داشته باشد.

تاثیر افزایش عرضه بالای دام ماده بر وضعیت تولید

او درباره تاثیر افزایش عرضه بالای دام بر وضعیت تولید کشور در سال های آینده گفت: به طور قطع ادامه عرضه دام های ماده می تواند روی تولید گوشت در سال های آینده تاثیر بگذارد زیرا اگر همین دام های ماده در ماه های اخیر وجود نداشت در چند ماه آینده زایش داشتند و تعداد دام های موجود در کشور بیشتر می شد و همین مساله روی میزان تولید تاثیر مثبت می گذاشت، بنابراین در شرایط کنونی سیاست ها باید در راستای افزایش تامین نهاده ها و حفظ تولید گوشت باشد.

براساس این گفتگو بازار گوشت از نظر عرضه در شرایط کنونی وضعیت خوبی دارد به همین دلیل به نظر می رسد قیمت ها فعلا تغییر چندانی نداشته باشند اما تداوم این مساله نیازمند تامین نهاده ها از سوی دولت و شرکت پشتیبانی دام است که از این طریق وضعیت قیمت ها تثبیت شود و دامداران هم بتوانند با خیال راحت و بدون تورم در تامین مواد اولیه محصولات خود را تامین کنند در غیر اینصورت احتمالا در زمستان و قبل از ورود به سال جدید بازهم مشکلاتی در تولید و عرضه گوشت خواهیم داشت، بنابراین دولت باید به هشدارهای کنونی توجه کند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها