|
کدخبر: 204433

وضعیت عجیب در بازار گوشت قرمز کشور

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت:‌ جمعیت سه فصل تولید، یعنی زمستان ۹۹ و همچنین بهار و تابستان امسال، روی دست دامدار مانده است. در چنین شرایطی و با وجود مشکلات عدیده‌ای که دامدار با آن مواجه است مجبور به حراج دام‌‌های خود می‌شود. دامدار بالاجبار همه گله خود را برای کشتار می‌برد تا بتواند هزینه‌ای که صرف این گله‌ها کرده‌ را بپردازد.

اصناف وضعیت عجیب در بازار گوشت قرمز کشور

منصور پوریان در مورد وضعیت دام در کشور اظهار کرد: صنعت دامپروری در کشور نیاز به اکسیژن و تنفس دارد. برخی از دامداران ورشکسته شده‌اند و بسیاری از آنها در مرز ورشکستگی هستند. این موضوع دو دلیل عمده دارد که دلیل اول هزینه‌های بالای تولید و نگهداری است. گران بودن نهاده و نبود بازار مناسب از مهم‌ترین عواملی هستند که گریبان‌گیر تولیدکننده ما است. باید برای مقداری  دامی که روی دست دامدار است، بازر ایجاد شود؛ بازار داخلی نیز بی‌رمق و بی‌کشش است.

وی افزود: متاسفانه امروزه مصرف گوشت گوساله افزایش یافته و مصرف گوشت گوسفندی با کاهش مواجه بوده است؛ در حالی که بیشتر جمعیت دامی کشور گوسفند است. علت این امر بیشتر به تفاوت قیمت برمی‌گردد که باعث می‌شود بیشتر کسانی که گوشت مصرف می‌کنند به گوشت گوساله رو بیاورند. مردم به دلیل شرایط اقتصادی ویژه‌ای که به آنها حاکم است متاسفانه مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی اگر بخواهند گوشت بخرند گوشت گوساله خریداری می‌کنند.

رییس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: در این برهه زمانی شرایط تولید در بخش دامی خاص و ویژه است چراکه جمعیت دامی بالا است، جمعیت سه فصل تولید، یعنی زمستان ۹۹ و همچنین بهار و تابستان امسال، روی دست دامدار مانده است. در چنین شرایطی و با وجود مشکلات عدیده‌ای که دامدار با آن مواجه است مجبور به حراج دام‌‌های خود می‌شود. دامدار بالاجبار همه گله خود را برای کشتار می‌برد تا بتواند هزینه‌ای که صرف این گله‌ها کرده‌ را بپردازد.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب عشایر گفت: عشایر دوران سختی را سپری کردند. خشکسالی و کم‌آبی شرایط را برای عشایر سخت کرده و علاوه بر این شیوع بیماری کرونا نیز باعث کاهش مصرف نیز شد. آنها دوران سختی را پشت سر گذاشتند. از طرفی دام آنها ضعیف و لاغر شده و از طرفی جمعیت دامی آنها زیاد است. این عوامل چنان شرایطی به آنها وارد کرده که واقعا در مضیقه قرار گرفته‌اند. دامدارانی که عشایر نیستند نیز این مشکلات را دارند.

پوریان با تاکید بر اهمیت صادرات بیان کرد: صادرات تنها راه کمک به خروج دامداران از این بحران است. در حال حاضر می‌توان مجموعه‌ای از دام‌هایی که تولید شده و روی دست دامدار و عشایر مانده صادر شود تا بتوانیم تولید پاییز را به خوبی ادامه بدهیم. صنعت دام و دام‌پروری در کشور باید به حالت عادی خود برگردد، می‌توان گفت وضعیت کنونی صنعت دام به خاطر تصمیماتی که در گذشته گرفته شده، وضعیت عادی نیست. باید با تصمیمات درست و منطقی این صنعت را به جایگاه خود بازگشته و مسیر عادی خود را طی کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون تاثیرات واردات گوشت منجمد که وزیر جهاد کشاورزی از آن خبر داده بود بر صنعت دام کشور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی واردات گوشت، یک ظلم و یک سرکوب بزرگ برای صنعت دام است، مگر اینکه اجازه صادرات به دام داخلی داده شود و بعد واردات انجام دهند. یعنی اجازه دهند که واردات و صادرات روند عادی خود را طی کند اما در وضعیت کنونی اگر گوشت وارد کنیم و دام روی دست دامدار بماند، طبیعتا صنعت دام آسیب جدی می‌بیند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر