|
کدخبر: 205814

خودرو وارد نمی‌شود مگر به این شرط!

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: هرچند معتقدم در شرایط فعلی، واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد، اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

اقتصاد خودرو وارد نمی‌شود مگر به این شرط!

غلامرضا شریعتی امروز در نشست خبری گفت: در صورت تصویب واردات خودرو به کشور، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند.

وی افزود: هرچند معتقدم در شرایط فعلی، واردات خودرو فشار به منابع ارزی کشور وارد خواهد کرد، اما در صورت تصویب این طرح در مجلس و شورای نگهبان، خودروهای وارداتی باید از استانداردهای ۸۵گانه برخوردار باشند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

شریعتی درخصوص واردات خودروهای دست دوم به کشور نیز گفت: اگر دولت در این زمینه تصمیمی اتخاذ کند، سازمان ملی استاندارد ایران هم دستورالعملی برای آن تدوین خواهد کرد.

گفتنی است، طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دهم مطرح شد، اما ایرادی که شورای نگهبان به ماده ۴ آن وارد کرد و آن را مغایر با اقتصاد مقاومتی و اصل ۱۱۰ قانون اساسی برشمرد، سبب شد تا این ماده برای اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگشت داده شود. اکنون و در این دوره از مجلس شورای اسلامی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ماده ۴ را مورد اصلاح قرار داده است.

ماده ۴ این طرح خود دارای چهار تبصره است به گونه‌ای که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در مقابل صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ‌یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

در تبصره یک این ماده آمده است که نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

طرح ساماندهی صنعت خودرو که چند بار در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود، روز ۳۱ شهریورماه نیز در شورای نگهبان بررسی شد. اعضای شورای نگهبان نسبت به مصوبه در برخی موارد ابهاماتی داشتند. به‌طور مثال درباره «واردات بدون انتقال ارز» ابهاماتی مطرح شد، زیرا شیوه های مختلفی را در بر می‌گرفت و از مجلس خواسته شد که موضوع مقداری دقیق‌تر و شفاف‌تر شود.

بررسی استانداردهای خودرو و میلگرد در سفر به عراق

 شریعتی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به عراق، افزود: هدف از این سفر اجرایی کردن تفاهم نامه همکاری سازمان‌های ملی استاندارد دو کشور بود که بندهایی از آن به دلیل اختلاف نظر اجرایی نشده بود.

وی با بیان اینکه مباحث اصلی دو طرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود، ادامه داد: خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود داشت.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، خاطر نشان کرد: در نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.

وی بیان‌داشت: برخورداری خودروها از vin number عراقی، برچسب made in iraq و تایید خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، درخواست‌های دیگر در موضوع صادرات خودرو به این کشور بود.

شریعتی همچنین با اشاره به تصمیم عراقی‌ها برای بازپس فرستادن میلگردهای صادراتی ایران به این کشور، دلیل آن را کیفیت پایین این محصولات از سوی عراقی‌ها عنوان کرد، اما گفت: در این زمینه مطرح کردیم که تجار عراقی نسبت به ورود اجناس بی‌کیفیت اقدام کرده‌اند، اما میلگرد استاندارد ایرانی از استانداردهای BS انگلیس، ESTM آمریکا و استانداردهای سازمان جهانی استاندارد (ISO) برخوردار است.

وی ادامه‌داد: این استانداردهای سختگیرانه به دلیل زلزله‌خیز بودن کشورمان اعمال می‌شود و در این زمینه عراقی‌ها با توجه به ناتوانی در بررسی استانداردها، خواستار اعمال فقط یکی از این استانداردها شدند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته و با اتخاذ رویکردی سختگیرانه، بهبود کیفی خوبی در مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی و سرامیک و غیره را شاهد بودیم و هیچ مشکلی از نظر استاندارد در صادرات این محصولات وجود ندارد.

در ۶ ماهه نخست امسال میزان صادرات کالایی ایران به عراق به وزن ۱۳.۹ میلیون تن و به ارزش سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی رشد ۵۰ درصدی و از حیث ارزش افزایش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خاتمه، تدوین برنامه راهبردی پنج‌ساله استاندارد، تدوین نظام جامع کیفیت کشور با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ساماندهی جایزه ملی کیفیت، نگارش ساختار جدید برای سازمان ملی استاندارد ایران مطابق با قانون جدید با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و به‌روز رسانی استانداردهای کاربردی موجود به‌جای نگارش استانداردهای جدید را از جمله اقدامات این سازمان در نیمه نخست امسال عنوان کرد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    دولت جدید جا این‌که ارزون بکنه همه چیزور داره گرونتر میکنه مخصوصا ماشین اخه کسی نیست پیگیر این گرونی تو این سایتا باشه این سایت دست کیه که هر دقیقه هر جوری که دوست داره قیمت میزنه گرون میکنه

  • مهدی ارسالی در

    مگه خودروهای ما استاندارد85 گانه روداره فک نکنم پراید و.. اصلا استاندارد باشند ص ددرصد واردات به ضرر شما هست

  • وطن ارسالی در

    رئیس سازمان ملی استاندارد به جای استاندا رد85 گانه و شرط و شروط براي خودروهای خار جی
    بهتر است به فکر رعایت استاندار د اولیه برای صنایع خودروی کشورمان باشیم که گنجشک را به قیمت قناری می فروشند . و اکثر مسئولین که با صنایع در ارتبا ط هستند متأسفانه برای حفظ سمت خود تصمیما ت غلط می گیرند و ماحصلش لگدمال کردن حقوق ملت است .

  • ناشناس ارسالی در

    مرده شور استاندارد 85 گانه تونو ببرن که جون مردم واستون بازیچه شده

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ما به جای مسعول استاندارد کشورچولو ی استاندارد دیگر کشورها خجالت می کشیم من یک فردمعمولی هروقت صحبت استاندارد میش ه من خجالت می کشم صحبت استاندارد ماشین ک ه میشه ما که ماشین داریم چیزی بنام استان دارد نمی‌بینم رئیس سازمان بازرسی استاندا رد کشور هروقت صحبت استاندارد ۸۵ گانه میگ ن من بجای او خجالت می کشم چرا ۳۰ ساله که دارن پژو میزنن هیچ کجای اتاق ماشین باهم همخوانی نداره درزهای از درزهای اتاق گرف ته تا موم کشیها به خدا من یک جانبازان ۷۰ درصد هستم ۳۷ساله گفتم به خدا من خجالت می کشم وقتی صحبت ماشین میاد کاشکی مسل چینی ها وکپی کاربودیم سرم در گرفت استاندارد 8 ۵ گانه که میگن درست ۸۵۰درصد زیر استاندار د هست ممنون

ارسال نظر