|
کدخبر: 204297 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

بورس یک بازار استثنایی و درخشان خواهد شد؟

اگر مالیات بر عایدی از سه بازار مسکن، خودرو و طلا اخذ شود بورس یک بازار استثنایی و جذاب خواهد شد.

اقتصاد بورس یک بازار استثنایی و درخشان خواهد شد؟

از ابتدای سال جاری شاهد بروز تغییرات جزئی در نرخ سود بین بانکی بوده‌ایم به طوری که این نرخ از ۱۹.۹ درصد در ابتدای فرودین ماه به ۱۹.۶ در اردیبهشت ماه رسید، کاهش این نرخ تا اواخر تیرماه نیز ادامه‌دار بوده و به ۱۸.۴۹ درصد نیز رسید و اکنون نرخ سود بانکی ۱۸ درصد اعلام شده است. در این بین چالش های بین سرمایه گذاران و اقتصاد دان ها ایجاد شده است که آیا نرخ سود بانکی باید افزایش یابد یا کاهش، اگر بانک مرکزی نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دهد، تعمداً رشد اقتصادی را کند کرده است.

این کار تاثیر شدیدی بر بازار بورس و سهام دارد، چراکه کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش رشد سودآوری و درنتیجه قیمت های پایین‌تر سهام می‌شود. از طرفی افزایش نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را به بانک منتقل کنند تا از این طریق سود بیشتری دریافت کنند و این باعث کاهش نقدینگی در بورس و رکود بازار سهام می‌شود.

به همین علت ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

کدیور

دو تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس

علیرضا کدیور کارشناس بازار سهام در گفتگو با گسترش نیوز درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر معاملات بورس اظهار کرد: کاهش سود بانکی دو اثر بر بازار سرمایه خواهد داشت. سبب کاهش جذابیت در صندوق های با درآمد ثابت می شود. بطور مثال اگر در این صندوق ها مردم درآمدی با نرخ سود ۲۲ درصد کسب کنند ممکن است که این عدد به ۱۸ درصد برسد و جذابیت خود را از دست بدهد. در مقابل اگر بانک مرکزی به شکل مستمر نرخ سود سپرده های بانکی را کاهش دهد، تعمداً به دنبال سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی است. چراکه با این کار نقدینگی را از بانک ها به سمت بازارهایی نظیر بازار بورس هدایت می‌کند.

در این شرایط مردم می توانند با خروج از این صندوق ها به سمت بازار سهام بیایند. نکته دیگر این است که بازار سرمایه جذابیت های بیشتری از سود بانکی دارد. در مجموع این اتفاق به نفع بازار سرمایه خواهد بود. اما آثار دیگری هم می تواند در اقتصاد داشته باشد. می تواند سبب افزایش قیمت ها دربازارهای دیگر شود. لذا تغییر سود بانکی یک اثر دوگانه در کلیه بازاراهای موازی خواهد گذاشت.

حذف صفر از پول ملی و تاثیر بر بورس

وی درباره حذف صفر از پول ملی و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه حذف پول در ظاهر اعداد را کاهش می دهد می تواند از نظر روانی تاثیراتی بر بازار بگذارد و سبب جذابیت برای مردم شود. به واسطه این اتفاق می توان تصور کرد که سرمایه گذاران به سمت بازار سهام بیایند. اما در واقعیت نمی تواند اثر خاصی بر بازار سرمایه بگذارد.

مالیات بر عایدی سرمایه خوب یا بد

این کارشناس بازار سهام درباره اثر مالیات بر عایدی سرمایه در بورس اظهار کرد: اگر مالیات بر عایدی از سه بازار مسکن،خودرو و طلا اخذ شود می تواند اثر خوبی بر بازار سهام داشته باشد. زیرا که این بازارها تبدیل به مکانی می شوند که ریسک سرمایه گذاری در آنها رو به افزایش می رود. زیرا که دولت می تواند نظارت کامل بر این بازاراها داشته باشد. در این موقع بازار سرمایه یک بازار استثنایی خواهد شد و سبب جذاب تر شدن بازار سهام خواهد شد.

کدیور در پایان درباره پیش بینی ها از روند بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنظر می رسد که روند بازار سهام در نیمه دوم سال به گونه ای پیش خواهد رفت که وابستگی زیادی به روند مذاکرات خواهد داشت. اگر توافق هسته ای انجام نشود بنظر می رسد در نیمه دوم سال بازار سهام بر مدار صعود مطلق قرار خواهد گرفت. اما اگر برجام مجدد اجرا شود، بازار سهام می تواند آسیب پذیر ظاهر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها