|
کدخبر: 201828

بورس متفاوت ما

فردین آقابزرگی-کارشناس بازار سرمایه

بازار به قول آقای دهقان دهنوی تحت تاثیر متغییر هایی عوامل تعیین کننده ای در اقتصاد کشور هستند از خود واکنش نشان می دهد. بنابراین در فضای فعلی در خصوص نرخ بهره و افزایش احتمالی نرخ بهره به منظور جمع آوری نقدینگی در کشور و به نوعی کنترل تورم در دستور کار قرار گرفته و بطور جدی به‌ آن فکر می کنند اما هنوز عملیاتی نشده است.

موضوع بعدی درباره توافقاتی است که دارد صورت می گیرد بطور مثال مذاکرات با عربستان که بعد از حدود ۲۰ سال مجدد دارد اتفاق می افتد،‌ که سبب گمانه زنی درباره کاهش نرخ ارز می شود. موضوع بعدی آزادسازی سهام عدالت است که به شکل بلوک عرضه می شود و سبب می شود که بخشی از نقدینگی را به سمت خود سوق داده است.

فردین-آقابزرگی

آیتم مهم دیگر، عرضه های اولیه ای است که درهفته گذشته جمعا ۴ هزار میلیارد تومان به خود اختصاص داد که در مقایسه با دیگر عرضه اولیه ها عدد قابل توجهی بود که سبب جذب نقدینگی زیادی از سمت بازار شد.

موضوع مهمتری که وجود دارد تجربه سال ۱۳۹۹ در ارتباط با شکل گیری زمینه افسار گسیختگی افزایش سطح قیمت ها و شاخص است که این تجربه را به مسئولینی که به دنبال مدیریت و کنترل شاخص هستند به یاد می آورد و ثابت می کند کسانی که به دنبال ثبت سود های کلان همانند سال ۱۳۹۹ هستند باید این ذهنیت را خارج کنند و به دنبال بازدهی معقول در بازار باشند.

در هفته جاری پیش بینی می شود که بازار آنچنان که باید ریزشی نباشد اما دامنه بسیار کوچک خواهد بود و به سمت مثبت پیش خواهد رفت، اما درصد این روند آنقدر کوچک خواهد بود که حتی به یک درصد هم نخواهد رسید.اما در طول هفته اگر پنج روز کاری را در نظر بگیریم یکی دو روز با چرخش مثبت و مابقی روزها بازار قرمز پوش باشد.

ناگفته نماند که سیاست بازارگردانی سایه اش در بازار ما بسیار سنگین است و نگرانی ها سال گذشته موجب ایجاد این فضا خواهد شد.

در پایان باید اشاره کرد که هر نوعی ابزاری (همانند صندوق های مبتنی بر طلا) در بورس کارایی دارد. ما جز معدود بازارهای سرمایه در دنیا هستیم که عمده محور ابزار معاملاتی با حجم بالای ما سهام است، ما در هیچ کجای دنیا اینچنین وضعیتی در بازارهای سرمایه نداریم. یکی از نقاط ضعفی که ما داشتیم بی توجهی به ابزارها است. ما باید به ابزارهای بازارسرمایه اعم از معاملات آتی، آپشن و حتی صندوق هایی که بر اساس سایر بازارهای معاملاتی( همچون طلا) اداره می شود بپردازیم و باید تلاش کنیم که این بازارها راه به رونق برسانیم و امید است که با ایجاد این بسترها، مجدد شاهد بازگشت معاملات آتی سکه هم باشیم.

نویسنده: فردین آقابزرگی
  • ناشناس ارسالی در

    حتما باید ملت دست به کار شود تا به خود ب یایید به خدا قسم مردم گناه دارند به این دولت هم بی اعتماد هستیم چون مجددا به امی د جبران ضررهای دولت روحانی برگشتیم اما د یگر تمام شد پولمان در اولین فرصت بر می د اریم و خودمان را راحت می کنیم نه شیر شتر می خواهیم نه دیدار عرب مجددا با اعتماد مردم بازی کردید خداوند شما را هلاک کند ا نشاءالله

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها