|
کدخبر: 199191 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه:

همه چیز زیر سر بورس است؟

کارشناسان معتقدند ارزش هر محصولی در بورس به نرخ واقعی و ذاتی آن نزدیک‌ است در نتیجه نمی توان گفت که بورس سبب گرانی می‌شود.

بیش از یک سال است که بازار آتی سکه تعطیل شده اما همگان می دانند در سالهای گذشته بازار سکه طلا کامل‌ترین بازار معاملاتی در بورس کالای ایران بود، و ما در آن بازار شاهد زنجیره کامل معاملاتی بودیم. در این بازار شمش طلا به شکل فیزیکی معامله‌ میشد و سپس گواهی سپرده کالایی سکه نیز داده میشد. ضمن اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی نیز قابل معامله بود.

بازار آتی سکه چه شد؟

در آن بازار ما شاهد زنجیره‌ای معاملاتی کامل در بین سایر کالاها بودیم و معاملات متمایز بوده و نظیر آن را در هیچ کالای دیگری شاهد نبودیم. تمرکز حداکثری بر این کالای خاص در فرآیند معاملات موجب شد تا ذهنیت‌های مختلفی در این خصوص بین اهالی بازار و برخی مدیران ایجاد شود و بعضا نقدهای صریحی را به این بازارها موجب شد اگرچه تیغ اصلی انتقاد به بازار آتی سکه باز می‌گشت. اهرم مالی در معاملات یا همان امکان سود یا زیان چند‌برابری در بازار آتی سکه طلا در شرایطی که شاهد روند صعودی قیمت‌ها در سال‌های گذشته بودیم موجب شد تا جذابیت فزاینده‌ای در این بازار خاص ایجاد شود. تجمیع سرمایه‌ها در بازار آتی نیز این ذهنیت را پدید آورد که بازار نقدی است که از بازار آتی خط می‌گیرد و جریان غالب قیمتی در بازار آتی است که تعیین می‌شود. اکنون ما بر آن شدیم که گفتگویی داشته باشیم با فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد موارد بالا و همچنین تاثیر تورم بر بورس سوال کنیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

فردین+آقابزرگی

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: افزایش فزاینده بازار سرمایه به دلیل تعطیل کردن بازارها همانند آتیه سکه، ارزسکه و... سبب کاهش قدرت خرید فروشندگان سهامی شد که با قدرت چانه زنی باعث شده اند که قیمت‌ها بالاتر برود و این امر سبب تشدید‌ نرخ تورم در بازارها شد. در یک جامعه اقتصاد باز که بازارهای متنوعی دارد، معمولا این اتفاق رخ نمی‌دهد و تقاضای کل تغییر خاصی نسبت به دیگر مواقع نمی‌کند اما متاسفانه در ایران بازار بورس اینگونه نیست.ناگفته نماند که در بورس، ارزش دارایی هر محصولی به ارزش واقعی و ذاتی آن نزدیک‌تر می شود پس نباید گفت که بورس سبب گرانی یک محصول می‌شود.  

تاثیر تورم بر بورس

وی درباره تاثیرات تورم بر بورس در بلند مدت و کوتاه مدت اظهار کرد: دو فرضیه وجود دارد، که آیا بورس می‌تواند عامل تورم باشد یا تورم باعث شادابی و صعودی بودن بورس می‌شود. اما باید گفت در هردو حالت یک رابطه علت و معلولی وجود دارد. پذیرش این مقدمه می‌تواند بیان کند که بورس هیچ نقشی در تورم ندارد اما مشروط بر اینکه بازارهای ما به صورت بازار متعادل عمل کند، یعنی اگر همه بازارهای سرمایه‌گذاری اعم از دلار و سکه و مسکن و‌خودرو را محدود کنیم و نقدینگی را بر بورس متمرکز کنیم، تورمی که در بورس ایجاد می‌شود، سبب افزایش بیش از اندازه و غیر متناسب با ارزش ذاتی سهام می‌شود یعنی دچار رشد فزاینده می‌شود.

رابطه علت و معلولی بورس و تورم

این کارشناس بازارسرمایه در پایان ضمن تاکید بر اینکه تورم و بورس با یکدیگر رابطه علت و معلولی دارند اظهار کرد:  قدرت خریدی که افرادی در بورس به‌دست می‌آورند، باعث می‌شود که قدرت چانه زنی‌بالا برود، یعنی همانند نیمه اول سال ۹۹ که رشد یکباره بازار سرمایه عامل شد که عده‌ای با خروج به موقع سرمایه از بورس بتوانند در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کنند.پس در نتیجه تورم و بورس رابطه علت و معلولی دارند و نمی‌توان گفت که بورس عامل تورم است.

سخن پایانی: همانطور که مشخص است تورم تاثیر مهمی بر بازار سرمایه می گذارد و بنا بر اظهارت بالا تا حدی سبب رونق بورس نیز می شود و این امر مهمی است که سرمایه  گذاران باید به آن توجه کنند تا بتوانند سود خوبی از بازار سهام به دست آورند.

  • شاملو ارسالی در

    چه خوبه آقا بزرگی ،بلد حرف بزنه، از ایشا ن بپرسید چرا پارسال مردم رابه بورس دعوت می‌کردند،واز تورم وحبابی بودن بورس حرفی نمی زدند،چرا؟؟؟؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها