|
کدخبر: 203573

آماده باش برای ارزانی دلار؟

در هفته گذشته روند نرخ بازارهای مالی ازجمله ارز، سکه و بورس نزولی بود و در این گزارش نظر و پیش بینی کارشناسان را برای این بازار ها شرح داده ایم.

اقتصاد آماده باش برای ارزانی دلار؟

بورس در هفته گذشته با ریزش زیادی همراه بود. به طوری که تراز مهم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد و شاخص کل در آخرین روز کاری روی پله یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحدی آرام گرفت.

در هفته گذشته قیمت طلا و سکه روند نزولی را طی کرد اما در اواخر هفته قیمت آن ها اندکی افزایش یافت که علت آن را می توان اخبارهای بین المللی مربوط به برجام دانست که بر نرخ ارز تاثیر گذاشت و سبب شد قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت البته برخی آن را بی تاثیر دانستند و علت آن را مربوط به سر رسید مالی در بازار و افزایش تقاضا دانستند اما به طور کلی بازار در آرامش به سر برد.

بازار ارز نیز همسو با نرخ طلا و سکه در طی هفته روند نزولی داشت و در اواخر هفته نوسان محدودی را تجربه کرد که علت آن را می توان بحث مذاکرات هسته ای و تحولات سیاسی در کشور دانست البته طبق مشاهدات میدانی اندکی میزان خرید نسبت به فروش افزایش یافت که این امر خود مزید بر علت بود.

با این اوصاف برای بررسی شرایط هفته کاری پیش روی بازار و عوامل موثر بر آن با کارشناسان بازار های مالی به گفت و گو پرداختیم؛

بازار طلا و سکه رونق می گیرد

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: در هفته گذشته بازار طلا و سکه در رکود به سر برد و البته لازم به ذکر است مه در ایام صفر این رکود طبق تجربه هر سال وجود دارد اما امسال این امر تشدید شده بود و به طور کلی در هفته گذشته بازار شرایط آرامی را سپری کرد و حباب سکه حدود ۶۰ هزار تومان کاهش یافت و به رقم ۵۰۰ هزار تومان رسید

او افزود: پیش بینی می شود با توجه به آنکه در حال حاضر در روزهای آینده اتفاق خاصی به لحاظ اقتصادی و سیاسی رخ نخواهد داد به نظر می رسد در چند روز آینده قیمت طلا و سکه در محدوده کنونی باقی بماند.

ارز نوسان شدید نخواهد داشت

علی رحیمی کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور ۲ جنبه افزایش یا کاهش نرخ ارز بر پایه یکسری معیارهایی وجود دارد که به صورت جدا باید بررسی کرد اما از آنجا که با گذشت ۶ماه اخیر نتیجه برجام هنوز مشخص نیست و معاون اول رییس جمهور هم چندی قبل بیان کرد که تا ماه آذر دور بعدی مذاکرات نخواهد شد، برخی فعالان بازار امیدی به تعیین تکلیف این موضوع در آینده نزدیک ندارند و انتظار می رود در این شرایط قمیت ارز روند صعودی با شیب ملایم خواهد داشت.

او افزود: اگر بخواهیم مثبت و خوش بینانه به آینده بازار نگاه کنیم این است که اگر مذاکرات به زودی آغاز شود دلار وارد مدار نزولی خواهد شد اما در کنار آن رییس کل بانک مرکزی هم تا چند روز آینده مشخص خواهد شد که این موضوع نیز منجر به روند نزولی دلار و از بین رفتن فرصت نوسان‌گیری خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین باتوجه به شرایط موجود در کشور ، به نظر نمی‌رسد دلار در روز‌های ابتدایی مهر ماه نوسانی بیش از هفته گذشته را تجربه خواهد کرد و تا زمانی که اتفاق تاثیر گذاری بر اقتصاد کشور رخ ندهد همین محدوده قیمتی را حفظ خواهد کرد و فعلا جو نزولی در بازار ارز حاکم شده است.

پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی‌، صنایع پیشتاز احتمالی هفته پیش رو

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که در هفته کاری پیش رو شرایط بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیان کرد: با توجه به این که در اکثر نمادها و شاخص کل و هم وزن به نقاط حمایتی خوبی رسیده‌ایم برای هفته پیش رو می توان دو سناریو را در نظر گرفت. سناریوی محتمل تر این است که ابتدا بازار در قیمت های فعلی شروع به کف سازی کند و احتمالا در این سطوح چند روزی سهام دست به دست شود و بعد شاهد شروع روند رو به رشد ملایمی در بازار باشیم. برای همین در هفته پیش رو انتظار می رود که شرایط بازار و شاخص ها مثبت، اما از نوع ملایم باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سناریوی دوم که از نوع بدبینانه است و احتمال وقوع آن حدود ۲۰ درصد است، این می تواند باشد که اگر بازار نتواند شنبه را به حالت مثبت به پایان برساند و تقاضای قدرتمندی بر روی نمادها نبوده و سطوح حمایتی فعلی از دست برود، آن زمان است که کمی کنترل بازار سخت خواهد شد و شاید شاهد سقوط بازار به سمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این سوال که کدام صنایع در هفته پیش رو پیشتاز بازار خواهند بود؟ اظهار کرد: به نظر می رسد صنایع بزرگ مانند پالایشگاهی‌، پتروشیمی و فلزات اساسی و هلدینگ های مربوط به این صنایع می توانند صنایع پیشتاز هفته کاری پیش رو باشند.

خبری زاد در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر بازار در هفته پیش رو بیان کرد: از عوامل اثرگذار می توان به ارزنده بودن قیمت های فعلی ، ثبات نرخ دلار و حضور فعال‌تر صندوق توسعه و تثبت بازار و همچنین انتشار گزارش‌های شهریور ماه شرکت ها نام برد.

انتشار اوراق بدهی، عاملی که می تواند تاثیر منفی بر روند بازار داشته باشد

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که شرایط بازار سرمایه و شاخص‌های بورسی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بیان کرد: باتوجه به افت شاخص طی دو هفته اخیر، بروز رفتار محتاطانه در سهامداران موضوعی قابل تصور است. برای همین به نظر می‌رسد که طی هفته کاری پیش رو، وضعیت بازار هیجانی نخواهد بود. احتمالا بازار مجددا مقداری افت شاخص را نیز تجربه کند، اما تقریبا به محدوده‌های حمایتی خودش رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایع پیشتاز هفته کاری پیش رو گفت: با توجه به اینکه پیش بینی می شود بازار در هفته کاری پیش رو رشد خاصی نداشته باشد، برای همین بحث صنایع پیشتاز هم منتفی است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیر گذار در هفته کاری پیش روی بازار بیان کرد: بازار در هفته آینده تحت تاثیر سه عامل قرار می گیرد اول میزان انتشار اوراق بدهی توسط دولت برای پوشش مخارج، که این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که مبالغی از طرف اشخاص حقوقی صرف خرید اوراق خواهد شد و ممکن است تاثیر منفی بر بازار داشته باشد.

وی افزود: مورد بعد وضعیت نرخ ارز است، طی دو هفته اخیر یک ثبات نسبی در ارز مشاهده شده و طبیعی است که بازار از این محل، رشدی را تجربه نکند. مورد آخر نیز چشم‌انداز مذاکرات است. بحث مذاکرات هسته‌ای مولفه مهمی است که موفقیتش می تواند سبب گشایش‌هایی در برخی صنایع شود. از طرفی این موفقیت می تواند تاثیر کاهنده بر نرخ ارز بگذارد و از این محل بازار افت شاخص را تجربه کند.

نتیجه:

بر اساس گفته های کارشناسان می توان نتیجه گرفت که هفته کاری پیش رو هفته ای مهم برای بورس تلقی می‌شود. چرا که دو سناریو پیش روی بازار قرار دارد، یا بازار روند ملایم و صعودی خود را آغاز می کند و یا باید تن به سقوط دهد. همه این اتفاقات به عوامل مورد اشاره بستگی دارد.از طرف دیگر بازار ارز و سکه به نظر می رسد دچار نوسان شدید قیمتی نخواهند بود و در همین محدوده خواهند ماند حال باید منتظر باشیم و ببینیم هر کدام به چه شکلی به وقوع خواهند پیوست و چه اثری بر بازار سرمایه خواهند گذاشت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ؟! ارسالی در

    خخخخخخخخ....

  • حسن چاخان ارسالی در

    مزخرفترین بی برنامه ترین بی صاحب ترین اق تصاد کور دنیا مال ایران هست . یک ساعت قی مت دلار و طلا صعودی یکساعت بعد نزولی همی نجور الکی نه دولت میدونه چکار بکنه نه م لت تکلیفش با این همه بی برنامگی استیصال دولت چیه. پیش بسوی اقتصاد کمونیستی سوسیا لیستی اتحاد جماهیرشوروی ۵۰سال پیش و کره شمالی.سیر قهقرایی باتفکر طالبانی وبلکه ب دتر مسئولان بیسواد جمهوری اسلامی

ارسال نظر