|
کدخبر: 201581

تاثیر پیمان شانگهای بر بورس

امروز ایران با موافقت رهبران ۸ کشور به عضویت کامل پیمان همکاری‌ شانگهای در آمد. امضای این پیمان چه تاثیری بر بورس دارد؟ کدام گروه های بورسی از امضای این پیمان نفع خواهند برد؟ در یک گفتگو با پیمان حدادی و حسین مریدسادات به این دو پرسش پاسخ داده شد.

اقتصاد تاثیر پیمان شانگهای بر بورس

 امروز ایران با موافقت رهبران ۸ کشور به عضویت کامل پیمان همکاری‌ شانگهای در آمد. تا پیش از این ایران به عنوان ایران عضو ناظر پیمان شانگهای بود و ۱۳ سال پیش درخواست عضویت دائم در آن را ارائه شده بود. در این پیمان هشت کشور چین، روسیه، هند، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان عضو دائم این پیام هستند و حالا با حضور ایران به عنوان عضو دائم، تنها بلاروس، مغولستان و افغانستان اعضای ناظر این سازمان همکاری‌های منطقه‌ای می باشند.

پرسش این است که امضای این پیمان چه تاثیری بر بورس دارد و احتمالا کدام گروه های بورسی از امضای این پیمان نفع خواهند برد؟

پیمان حدادی: باید جزئیات پیمان مشخص شود اما روی صنعت حمل و نقل موثر است

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه گفت: امضای این پیمان چندان تاثیری بر بورس نخواهد داشت و باید صبر کرد تا جزییات این پیمان مشخص شود و دید که چه مزایا و فرصت هایی برای کشور ایجاد خواهد کرد. وی ادامه داد: اما می توان گفت که امضای این پیمان بر صنعت حمل و نقل اثر گذار است.

حسین مریدسادات: قطعا تاثیر مثبتی دارد | صنایع غذایی، سیمانی، پتروشیمی و خودرویی متاثر خواهند شد

حسین مریدسادات دیگر کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: امضای این پیمان می تواند بر روی اقتصاد و بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشته باشد. اینکه بتوانیم متحدان و هم پیمانان بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم قطعا تاثیر مثبتی دارد و چقدر خوب است که این همکاری ها در حوزه جغرافیایی خودمان باشد و قطعا بازارهای هدف خوبی را خواهیم داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: اگر برجام نیز دوباره بازگردد می تواند این بازارهای کشورهای اطراف را به عنوان بازارهای هدف برای ما داشته باشد.

مریدسادات اظهار داشت: صنایع غذایی می توانند در این بازارها به خصوص بازارهای آسیای میانه خوب کار کنند. به عنوان مثال قبل از این تحریم ها بسیاری از صنایع غذایی ما صادرات خوبی را به این کشورها داشتند و حتی ماکارونی به این کشورها صادر می کردند.

وی ادامه داد: پتروشیمی ها و سیمانی ها می توانند در این بازارها خیلی خوب عمل کنند. اگر برجام دوباره اجرایی شود، سخوز را در پرتفوی خود خواهم داشت چرا که می تواند سیمان به عراق صادر کند. یا سیمان کرمانشاه می تواند به اربیل عراق صادرات داشته باشد. یا سیمانی های خراسان رضوی می توانند به سمت آسیای میانه صادراتی را داشته باشند. همان گونه که مطلع هستید سیمان بخش عظیمی از هزینه سربارش مربوط به حمل و نقل آن است چون بسیار سنگین است و وزن دارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر برجام رخ دهد حتی خودروسازی های ما می توانند در این بازارها کار کنند و صادرات به این کشورها داشته باشند. با توجه به نرخ دلاری که وجود دارد کشوری هستیم که از لحاظ نیروی کار بسیار ارزان قیمت می باشیم و مهندسان خوبی داریم که می توانند در مسئله اسمبل کردند کار کنند.

وی دوباره تاکید کرد: این پیمان می تواند تاثیر مثبت بر روی اقتصاد و بعد بورس ما بگذارد و این تاثیر را می توان در صورت های مالی سه ماهه و شش ماهه دید.

منبع: نبض بورس
  • حسین ارسالی در

    خیلی تاثیر دارن ! 40 هزار تا ریخت

ارسال نظر