|
کدخبر: 188937

هموار شدن قیمت خوراک پالایشگاه ها ازبورس

سودآور شدن صنعت پالایشگاهی کشور با تعیین قیمت خوراک از مسیر بورس محقق می شود. این تصمیم نه تنها دیگر مانع رانت می شود بلکه باعث رشد سود شرکت های پالایشی می شود.

اقتصاد هموار شدن قیمت خوراک پالایشگاه ها ازبورس

رضا پدیدار، نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران با بیان مطلب فوق به مشکلات موجود در تعیین نرخ خوراک پالایشی ها اشاره کرد و گفت: در ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید به ساز و کار بورس انرژی برای عرضه نفت خام و میعانات گازی اشاره شده و پالایشگاه ها در اولویت قرار گرفته اند، این موضوع به صراحت در قانون رفع موانع تولید یاد شده است.

وی اظهار داشت: بورس انرژی باید ساز و کارهای لازم را برای اجرایی شدن این ماده از قانون فراهم کند تا خوراک مورد نیاز صنعت پالایشگاهی در بورس عرضه شود و پالایشگاه ها از این طریق بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتی شفاف و روشن به دست آورند.

پدیدار خاطرنشان کرد: در این ارتباط باید زیرساخت ها و مکانیزم لازم برای ایجاد شفافیت در تعیین قیمت خوراک پالایشگاه ها ایجاد شود تا بورس انرژی بتواند براساس ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید عرضه نفت خام و میعانات گازی پالایشگاه ها را در اولویت فعالیت خود قرار دهد.

نایب رییس کنفدراسیون صنعت نفت ایران به مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها اشاره و تاکید کرد: مبنای نرخ خوراک پالایشگاه ها باید متوسط نرخ صادرات نفت خام و میعانات گازی به خارج از کشور باشد که این نرخ ها باید بعد از فعل و انفعالاتی که انجام می شود به صورت قطعی احراز شود تا بتوان متوسط آن را مبنایی برای محاسبه نرخ خوراک پالایشگاه های داخلی قرار داد.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط تحریمی که همچنان بر قوت خود باقی است مشخص شدن محموله های صادراتی زمان بر بوده است و نتوانسته نیاز پالایشگاه ها را تأمین کند، گفت:  ضروری است تا در ابتدا تعیین شاخص هم وزن نرخ فروش نفت خام پالایشگاه ها در بورس و فرابورس انجام شود، از این طریق با میانگینی که به دست می آید و تخفیفی که وزارت نفت برای پالایشگاه ها قائل می شود می توان خوراک پالایشگاه ها را تامین کرد که این اتفاق شاخص کل بازار را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها