|
کدخبر: 185260

دولت بورس را قبول نداشت

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران سازمان بورس می‌گوید: انتخاب مدیران شایسته و کاهش هزینه‌های دولت برای جبران کسری بودجه، مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در بخش بازار سرمایه است.

بورس دولت بورس را قبول نداشت

آینده بازار سرمایه در سال جاری، به نگاه دولت سیزدهم بستگی دارد و تا جایی که تاکنون از اظهارات رئیس جمهور منتخب برداشت می‌شود این دولت به دنبال بهبود و به تعادل رساندن بورس است. عظیم ثابت عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس ایران دولتی را موفق می‌داند که بتواند از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده کند و به صورت فراجناحی و با تاکید بر شایسته سالاری در همه حوزه‌های به خصوص بورس عمل کند.

او به بازار گفت: مشکلات بازار سرمایه را در دو بعد داخلی و خارجی می‌توان تقسیم کرد که در بخش داخلی چندان مشکلی وجود ندارد، به غیر از اینکه از افراد حرفه‌ای استفاده شود و نیاز است که ترکیب شورای عالی بورس تغییر کند و کمتر افراد دولتی در این ترکیب حضور داشته باشند.

این کارشناس می‌گوید: زیر ساخت‌های بازار سرمایه، دامنه نوسان، حجم مبنا و غیره را می‌توان درست کرد اما مشکل اصلی بعد خارجی بازار سرمایه و مسائل کلان اقتصادی است که باید به صورت هماهنگ پیش رود و مجلس و دولت به صورت هماهنگ یک سیاست اقتصادی را پیش ببرند تا بتوان تاثیرهای مثبت آن را در بورس مشاهده کرد.

ثابت گفت: باید بازار سرمایه در اقتصاد ایران پذیرفته شود. این بازار بزرگ شده و الان در تمام خانواده‌های ایران این بازار نفوذ کرده بنابراین نمی‌توان این بازار را مانند سابق دید.

به گفته ثابت اگر تصمیمات درست گرفته نشود پول از جیب مردم و سهامداران به سمت جیب ویژه‌خوران حرکت می‌کند. بازار سهام بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران پیام و سیگنال مثبتی را از فرد منتخب انتخابات گرفته است که این موضوع نشان دهنده استقبال بازار از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری است.

به غیر از سه سال اخیر، بازار سرمایه چندان مورد اقبال دولت‌ها نبوده و عمده سیاست‌های دولت‌های قبلی بر منابع نظام پولی کشور قرار داشته، این در حالی است که رهبر انقلاب بارها از سیاست‌های بانکی انتقاد کرده و دولت‌ها را ملزم به اصلاح در نظام بانکی کرده است.

ثابت از دولت جدید می‌خواهد که نظرات کارشناسان و فعالین این حوزه را بپرسید و توجه بیشتری به نهادهای این بازار مثل کانون کارگزاران و سایر بخش‌ها داشته باشد.

پیشتر هم یکی از انتقادات اصلی فعالین بازار سرمایه و مدیران کارگزاری‌ها به دولت عدم استفاده از ظرفیت کارشناسی در حوزه بازار سرمایه بود. آن‌ها معتقد بودند که مسئولین دولتی چندان تمایلی به دیدگاه‌های کارشناسی در مورد بورس ندارند.

چرا مدیران کارگزاری‌ها به یکباره تغییر کردند؟

او در پاسخ به این سوال که دولت چقدر به نهادی مثل کانون کارگزاران توجه داشت گفت: "دولت بورس را قبول نداشت که کانون کارگزاران را قبول داشته باشد. "

در روزهای اخیر تعدادی از مدیران کارگزاری‌ها به خصوص کارگزاری‌های که زیر مجموع غیر خصوصی داشتند یا استعفا دادند و یا برکنار شدند، که ثابت در مورد این اتفاق که به صورت یکباره افتاده، بدون آنکه اشاره به اصل این موضوع داشته باشد گفت: وقتی شما نتوانید نظر بدهید، هر کاری کنید برنامه‌هایت جلو نمی‌رود. دخالت‌هایی می‌شود و نیروهایی را بدون ملاحظه برای استخدام معرفی می‌کنند و این امور باعث می‌شود که مسئول نتواند کارها را جلو ببرد.

او کارگزاری‌ها را نهادهای غیر مستقل پر چالشی می‌داند که برای اداره آن نیاز به داشتن صبر و حوصله زیادی دارد.

ثابت دو مسئله انتخاب مدیران شایسته و کاهش هزینه‌های دولت برای جبران کسری بودجه را مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در بخش بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر مشکل ما هزینه‌هایی است که سبب ایجاد کسری بودجه می‌شود و دولت به جای سپردن کارهای به مردم و کوچکتر کردن خود، به یک رقیب برای بخش خصوصی تبدیل شده است و هزینه‌های خود را بالا می‌برد.

او می‌گوید: وظیفه دولت سیاست‌گذاری، نظارت و تسریع امور برای مردم است نه اینکه به عنوان یک رقیب در بخش اقتصادی تبدیل شود. کسری بودجه را می‌توان با کوچکتر کردن دولت درست کرد، با این کار دولت نیازی ندارد که برای جبران کسری بودجه خود از بانک‌ مرکزی استقراض کند و با ایجاد نقدینگی به تورم دامن بزند.

این کارشناس پیش بینی درآمدها در بودجه کشور را غیر واقعی می‌داند و می‌گوید: دولت سیزدهم و مجلس باید درآمدهای واقعی دولت را پیش بینی کنند، ما اگر به دنبال بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی هستیم مجبور به اصلاح ساختارهای بودجه و از بین بردن کسری بودجه هستیم و امیدوارم دولت جدید با نگاه فراجناحی از تمام ظرفیت‌های کشور و افراد شایسته در این زمینه استفاده کند.

عظیم ثابت در ادامه گفت: " در صورت مدیریت مسائلی کلانی که بر بازار سرمایه تاثیر مستقیمی دارد، مثل قیمت گذاری دستوری، نرخ سود بانکی، کسری بودجه دولت، بازار در یک فضای اقتصادی قابل پیش بینی که مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین کننده آن است به مسیر خود ادامه خواهد داد."

راه اندازی فراکسیون بازار سرمایه در مجلس

​​ثابت راه اندازی مکانیسمی برای بازار های مالی را یکی از پیشنهادات خود به دولت بعدی عنوان کرد و گفت: نیاز است که بازارهای موازی را مدیریت شود تا با ایجاد جذابیت برای همه آن‌ها پول به سمت یک بازار خاص نرود. این مکانیسم به گونه‌ای تعریف شود که اجازه قیمت گذاری دستوری به هر وجه داده نشود و مردم به راحتی بتوانند پول خود را در بازارهای مالی وارد کنند.

ایجاد یک فراکسیون بازار سرمایه در مجلس و نماینده بازار سرمایه در هیات دولت پیشنهاد دیگر ثابت برای بهبود بازار سرمایه است.

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    ۶۰ میلیون نفر سهامدار بورسی متضرر و زیان دیده در بورس بخاطر اختلاس هزاران میلیاردی که روحانی کذاب و مختلس از بورس کردند و سرمایه ی این ۶۰ میلیون نفر سهامدار بورسی را پودر کرد ، باید یه شکوائیه ای تنظیم کنند مبنی بر محاکمه ی علنی حسن کلیدی دروغگو و دیگر عاملین و مسببین سقوط بورس .

ارسال نظر