|
کدخبر: 200807

خبر مهمی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد

برای اینکه بدانید این روزها بازار ارز چه قدر سیاسی شده و نوسان قیمت دلار تا چه حد خبری شده است کافی است سرنخ رفتن عباس عراقچی از وزارت خارجه را پیگیری کنید.

اقتصاد خبر مهمی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد

مشاهدات میدانی نشان می دهد فضای افزایشی از عصر روز دوشنبه با یک چاشنی جدید همراه شد رفتن عباس عراقچی رئیس تیم ایران در مذاکرات هسته ای. این خبر که به بازار رسید قیمت دلار نوسان بیشتری پیدا کرد و تا ساعت چهار عصر به بالای ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان برسد. البته جابجایی عراق تنها دلیل نوسان نبود عرضه دلار نیز در بازار کم شده است عاملی که می تواند تشدید نوسان را در کنار اخبار منفی به دنبال داشته باشد.

پیش روی قیمت دلار تا عصر روز سه شنبه ادامه داشت،فعالان بازار ارز، دو علت را در تغییر فضای بازار ارز دخیل می دانند؛ نخست اخباری مربوط به انتصاب علی باقری کنی به سمت معاون سیاسی وزارت خارجه به گوش می رسید این خبر در آن زمان هنوز به شکل رسمی جایی تایید نشده بود اما جایگزین یک مخالف برجام با موافق برجام و هدایت کننده تیم مذاکرات برای بازار پیام مثبتی نداشت.

از شب گذشته که کانال‌های دلاری به انتشار این خبر دست زدند، نقل قول‌هایی از باقری کنی علیه برجام نیز در کنار خبر منتشر کردند تا انتظارات معامله‌گران نسبت به ادامه مذاکرات کاملا تحت تاثیر قرار بگیرد.

علاوه بر این یک مساله دیگر نیز در بازار مشهود بود؛ به گفته معامله‌گران جنس در بازار کم است، در واقع اسکناس دلاری محدود در بازار وجود دارد و همین مسئله موجب شده تا فشار مضاعفی به بازار ارز بیاید. به خصوص که پس از معاملات دیروز که نرخ دلار به سطح حمایتی ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شد، تقاضا بالا رفت و خالی فروشی شدت گرفت.

 به دلیل کمبود اسکناس، خالی فروشان دوشنبه و سه شنبه نتوانستند دلار مورد نظر را تامین کنند و حالا باید علاوه بر میزان اولیه، مبلغی را نیز به عنوان جریمه بپردازند و این مسئله خودش تقاضای جدیدی را به بازار تحمیل کرده است.

نکته دیگری که تغییر انتظارات در بازار ارز را تایید می‌کند، رابطه دلار و درهم امارات است. با اینکه طی روزهای گذشته دلار نسبت به درهم دارای حباب منفی بوده، امروز این حباب تقریبا از بین رفت و معادل دلاری درهم، با آنچه در بازار تهران معامله می‌شود همخوانی دارد. این مسئله نیز تایید می‌کند که تقاضا در بازار ارز رشد کرده بود.

برگشت خرید های خانگی به بازار ارز

دیروز صبح در بازار ارز، برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند که خریدهای خانگی و آماتور نیز به بازار روانه شده و عدم قطعیت‌ها نسبت به آینده اقتصاد و سیاست خارجه، موجب شده تا نگهداری ریال باز هم پرریسک شود و ریال‌های خانگی جایشان را به دلار بدهند.

نقل قول‌هایی نیز بین معامله‌گران وجود دارد که دولت به دنبال نوسانگیری در بازار ارز است تا حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را تامین کند، نشانه آن‌ها اینست که در روزی حقوق بازنشسته‌ها واریز شد، ‌دلار نیز در آن روز روند کاهشی به خودش گرفت.

برای این گزاره هیچ دلیل و مدرک محکمی وجود ندارد، اما خیلی بعید است که دولت برای پوشش هزینه‌های جاری دست به همچین ریسکی بزند و فضای انتظارات بازار ارز و کل اقتصاد را به خطر بیندازد، در نتیجه این گزینه دور از ذهن است. آن هم در حالیکه دولت تا اینجای سال بیش از ۷ میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی تزریق کرده است. اما این شایعه ها نشان می دهد معامله هنوز اعتماد لازم را به سیاست گذار کسب نکرده اند.

تحلیل گران فنی نیز درباره روند بازار ارز اعتقاد دارند قیمت دلار تا سطح مقاومت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان را نشکند روند صعودی نخواهد داشت و کانال ۲۸ هزار تومان در دسترس نخواهد بود. از آن طرف نیز برای ورود به فاز نزول قیمت دلار باید زیر مرز ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • میتی صراف ارسالی در

    فقط این تحریم ها با حاشیه هاش چه نون دون ی شده !!!

ارسال نظر