|
کدخبر: 142360

قیمت دلار سال آینده در خوشبینانه ترین حالت

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ معتقد است: در خوشبینانه‌ترین حالت و بازگشایی‌های اقتصادی نرخ دلار زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد شد و حول این رقم در نوسان خواهد بود.

اقتصاد قیمت دلار سال آینده در خوشبینانه ترین حالت

دو سال و هشت ماه پس از تصمیم جنجالی اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار توسط اسحاق جهانگیری و در شرایطی که نرخ دلار حدود دو ماهی می‌شود که در کانال ۲۵ هزار تومانی جا خوش کرده، حسن روحانی رییس‌جمهور از برنامه دولت برای رساندن نرخ ارز در سال آینده به ۱۱ هزار تومان خبر داده است.

او هفته گذشته گفت: «یکی از مسائل بسیار مهم در بودجه اصلاح نرخ ارز بود و ما در این بودجه اعلام کردیم قیمت امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی. یکی از اهداف ما ارزش پول ملی است و لذا ارز را برمبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار داده‌ایم. این پیام را دنیا دریافت کند که شرایط تولید و فروش نفت ایران در سال آینده با دو سال قبل متفاوت خواهد بود. سال آینده قدرت تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز را خواهیم داشت و قدرت فروش آن را هم داریم یعنی تولید می‌کنیم و خواهیم فروخت.»

با اینکه پس از انتشار این خبر، هیچ کارشناس اقتصادی، نسبت به تایید یا رد صحبت‌های آقای رییس‌جمهور اظهارنظری نکرده، اما سکوت تیم اقتصادی دولت پس از این اظهارات نیز در جای خود قابل تامل است. البته برخی کارشناسان این‌گونه تعبیر کردند که دولت ارز را در سال ۱۴۰۰ ارزان‌تر تصور می‌کند و برمبنای همین پیش‌بینی هم نرخ دلار را در محدوده ۱۱ هزار تومان درنظر گرفته است.

اما در حال حاضر این سوال مطرح است که اگر دولت بدون رفع تحریم‌ها می‌توانست و می‌تواند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد، چرا از سال ۹۸ تاکنون به این سطح از تولید و صادرات نفت نرسیده است؟ شاید به همین دلیل است که در این باره گمانه‌زنی می‌شود خوش‌بینی مفرط به رفع تحریم و فروش نفت در سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه منجر به تعیین نرخ ارز در محدود ۱۱ هزار تومان شده است. البته برخی کارشناسان اقتصادی هم هستند که این اقدام دولت را در جهت کاهش رانت ارزی ارزیابی می‌کنند و معتقدند دولت طی دو سال گذشته با وجود تزریق ارز مرجع در مهار افزایش قیمت کالا‌های اساسی توفیق چندانی نداشته و به همین دلیل نرخ تورم نیز سرعت گرفته است.

دلار در بازار آزاد چند؟

همین امروز (دیروز) که این گزارش نوشته می‌شود، نرخ فروش دلار در بازار غیررسمی ارز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. پس از رسیدن نرخ دلار به کانال‌های بالاتر از ۳۰ هزار تومان و همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات امریکا، رویکرد خوش‌بینانه‌ای در بازار ارز به وجود آمد و قیمت‌ها ریزش کرد، اما با وجود افت قیمت دلار تا کانال ۲۴ هزار تومان، بار دیگر و با فروکش کردن هیجانات اولیه، نرخ دلار به کانال‌های بالاتر صعود کرد و حالا یک ماه است در کانال ۲۵ هزار تومان مانده و گاهی به واسطه اخبار ضد و نقیض سیاسی و دیپلماسی، با نوساناتی همراه است. با این حال، به واسطه «چسبندگی قیمت» بالایی که دارد؛ شرایط برای نزولی شدن نرخ دلار فراهم نشده است.

وحید شقاقی‌شهری، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ معتقد است: در خوشبینانه‌ترین حالت و بازگشایی‌های اقتصادی نرخ دلار زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد شد و حول این رقم در نوسان خواهد بود.

او با اشاره به وضعیت نرخ دلار در ایران گفت: نزدیک به ۷۰درصد هزینه‌های تولیدی در کشور به نرخ ارز وابسته است و یکی از آسیب‌های جدی اقتصاد ایران این است که حجم عظیمی از مواد اولیه، مواد واسطه‌ای و قطعات ماشین‌آلات با نرخ ارز محاسبه می‌شوند.

این اقتصاددان با بیان اینکه به‌رغم کلیه تلاش‌ها هنوز هم محاسبات همه کالا‌ها با نرخ دلار صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: آنچه در میان اذهان عمومی به رسمیت شناخته می‌شود قیمت دلار است و زمانی که ارزبری و هزینه‌های تولیدی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند روی قیمت دارایی‌ها و کالا و خدمات نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد.

در سال ۱۴۰۰ چه عواملی بر نرخ دلار اثرگذارند؟

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه نرخ‌گذاری دلار برای سال ۱۴۰۰ تابع چندین عامل است که اگر رخ دهد قیمت دلار هم افت خواهد کرد، تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل میزان بدهی‌های خارجی، شکاف تورم داخل و خارج از کشور، ناترازی ارزی، کسری‌های تجاری غیرنفتی، میزان قاچاق کالا و میزان واردات از مبادی غیررسمی، انتظارات تورمی و نااطمینانی از وضعیت اقتصادی پیش رو، افزایش صادرات نفت و درآمد‌های ارزی از این بخش از جمله مواردی هستند که در شرایط تحریمی کشور قیمت دلار و سایر ارز‌ها را مشخص می‌کند.

شقاقی‌شهری با اشاره به منابع بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها افزود: براساس برآورد‌های دولت بخشی از منابع ارزی ایران که در کشور‌های ژاپن و کره‌جنوبی قرار دارد و حدود ۲۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود آزاد خواهد شد که همین موضوع می‌تواند روی قیمت ارز تاثیرگذار باشد.

این اقتصاددان همچنین به موضوع صادرات نفت اشاره کرد و گفت: ابتدا دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس ارایه شد، سقف رقم صادرات نفت را ۳/‌۲ میلیون بشکه در روز محاسبه کرد که البته محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در توضیحاتی آن را حداکثر فروش عنوان و رقم حداقلی را یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد، اما قیمت پیش‌بینی‌شده برای نفت در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ دلار بر بشکه است، اما در مورد حجم فروش نفت همچنان تردید‌هایی وجود دارد.

دو سناریوی مهم در کاهش نرخ دلار کدامند؟

شقاقی‌شهری ادامه داد: بر پایه دو سناریوی مهم یعنی (پیش‌بینی رشد صادرات نفت در سال آینده و آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران) قیمت دلار در سال آینده روندی کاهشی خواهد داشت و در محدوده ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی درخصوص نرخ تسعیر ارز در سال ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی که رییس‌جمهور هم به آن اشاره کرده در مورد نرخ تسعیر ارز بوده که در اثر تغییرات نرخ ارز، به وسیله سیستم حسابداری کشف و بررسی می‌شود و معمولا نرخ ارز نیمایی به نرخ دلار در بازار آزاد نزدیک‌تر است.

شقاقی‌شهری پیش‌بینی کرد در صورتی که حجم بیشتری از منابع بلوکه شده ایران آزاد شود قیمت ارز ممکن است به حوالی ۲۰ هزار تومان هم برسد، اما بعید به نظر می‌رسد این نرخ ۱۱ هزار تومان شود.

براساس پیش‌بینی‌ها اگر هر بشکه نفت به قیمت ۴۰ دلار به فروش برسد، درآمدی بیش از ۱۹۹ هزار میلیارد تومان از طریق فروش ۳/‌۲ میلیون بشکه نفت در روز طی سال ۱۴۰۰ حاصل خواهد شد. رساندن نرخ ارز به ۱۱ هزار تومان به معنای کاهش بیش از ۵۷ درصدی نرخ ارز است. بازگشت به نرخ ارز ۱۱ هزار تومانی بدون هیچ‌گونه اصلاحات ساختاری و اصلاح سیاست‌های پولی، مالی و تجاری به معنای بازگشت به مسیر غلط قبلی است. مسیری که اقتصاد کشور را با تزریق درآمد‌های نفتی به سمت تشویق واردات بیشتر و تضعیف تولید ملی پیش می‌برد.

در اقتصاد ایران که همین الان تورم‌های بالای ۴۰ درصد را تجربه می‌کند و رشد نقدینگی هر ماه در آن یک رکورد جدید به ثبت می‌رساند؛ حفظ «ارزش پول ملی» و رساندن نرخ دلار به ۱۱ هزار تومان، «رویا»‌ی بزرگی است که چشم‌انداز کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدتی از تحقق آن به چشم نمی‌خورد.

منبع: فرارو
  • مردم ارسالی در

    عزیز دلارات رو آب کن ، که با سفسته بازی دیگه تاثیری
    در کاهش قیمت ندارد.
    منابع موثق خبر از بازگشت امریکا به برجام و مهمتر از آن ، باز شدن مجدد سفارت امریکا در ایران دارد.
    قصد اصلی ارتباط مجدد با امریکاست .
    و این عامل باعث خواهد شد. تا دلار از ۱۱ هزار تومان هم پایین تر بیاید.
    مهمترین نشانه های این عامل ، به زودی FATF تصویب میشود. و اجرایی و ارتباط با بانکهای خارجی به روال عادی بر میگردد.

    • ناشناس ارسالی در

      شدنی نیست اخووووی

    • ناشناس ارسالی در

      خب چه عیبی داره مثل آدم زندگی کنیم
      یعنی اینقدسخته

  • ناشناس ارسالی در

    سلام.تبادلات تجاری گسترده .روابط بین الم لل.ازنظراقتصادی وتبادلات مالی وتهاترباعث بالارفتن ارزش پول ملی کشورماریال می شود آنچه دولت ومسولین بایدبفکرآن باشندارزش و جایگاه ریال درخارج ازمرزهاست چون تبادل و خریدوفروش کالابراساس ریال است تقویت ریال دربرابرارزهای خارجی ودلاریعنی اقصادپاید ار

  • ناشناس ارسالی در

    مردم ضعیف و بدبخت چیکار کنن زیر بار فشار اقتصادی؟!

  • رضا ارسالی در

    خبر مرگتون خودتون و مملکت داری تون ،اگر قوم مغول به ایران حمله کرده بودند اینقدر اقتصاد کشور ویران نمیشد
    فقط باید نشست تا عزرائیل بیاد و ایرانی ها رو نجات بده یا ملت رو ببره یا این مسئولین فاسد بی عرضه وخائن به ایران وایرانی را.

  • جواد ارسالی در

    چون شما خودتان دلار دارید این جنگ روانی را گسترش می دهید بگذارید ارز پائین بیاد مردم بدبخت یه نفسی بکشن.
    وای.

    • ناشناس ارسالی در

      تو بودجه نودونه نرخ دلار چهارودویست پبش بینی شده،ایکه می گن دلار یازده تومنی،برخ ی افراد مثل جنابعالی فکر می کنن،نرخ دلار بازار منظور هست،نه جانم این نرخ محاسبات ی دلاره!!!بهتره سرچ کنی نرخ دلار در بودج ه نودونه،دنیای اقتصاد هفده آذر نوبخت نرخ دلار در بودجه نودو نه چهارهزار دویست تو مان پیش،بینی شده است!!حالا دلار چهارودوی ست هست؟؟این دلار مبنا است!!که برای محاسب ات حقوق ورودی،مالیات و عوارض کالاهای وار داتی کاربرد داره!!پس داستان تلاوت نکن،

  • ناشناس ارسالی در

    چرا نظر منو ثبت نمیکنین؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    من ک میگم بحث اف ای تی اف رو ایران خبری کرد تا به آمریکا بگه لغو تحریم برای ما چ ندان مهم نیست تا اف ای تی اف هست... ولی تصویب نخواهد شد از طرفی آمریکا از ایران امتیازات دیگر بجز برجام میخاد پس اونم هی چ...
    من خودم ی دلارم ندارم البته ا ین فکرم هست با توجه به سیاست ایران امیدو ارم اشتباه کنم.

  • میلاد ارسالی در

    هرچقدر پیش بینی شما کارشناسان طی دو سال اخیر در مورد قیمت دلار درست از آب در آمد و دیدیم، میتوان روی این پیش بینی ها هم حساب کرد.

    • ناشناس ارسالی در

      اگر شما دزدها بزارید دلار با توجه به ftfومذاکره با امریکا زیر هزارتومان هم میاد درسال ۹۲ دلار ۹۰۰تومان بود چون ایران ftf را قبول نکرد رابطه بانکهای خارجی قطع شد وتحریم ایران ثروتمند را از افغنستان ضعیف تر کرد برای اینکه دولت پشت پرده نمی زاره خودشان در ناز نعمت ولذت بردند ومردم درتنگدستی وبیچارگی زمانداران بدانید اکثریت ملت خواهان رفع تحریم ومراوده با جهان است غیر از شما اقلیت که منافتان در تحریم رقم می خوره هیچکس خوهان جنگ وتحریم نیست

  • محسن ارسالی در

    چرا نشه آقای کارشناس!! کشور ما از کشورها ی جنگ زده عقب تریم!! نه عزیزم کارشناس دل ار قیمتش زیر 10 تومن هست،،اگر بخواهیم چر خ اقتصاد بچرخد باید دلار زیر ده تومن بکش یم

  • ناشناس ارسالی در

    آقای کارشناس ما توهین نمیکنیم
    اگر ممکنه دخالت نکنید دلار باید بعد از تحریم ها تا مرز ۳۰۰۰ تومن بیاد برسه
    آقا مردم دیگه مردم قدیم نیستند چه لزومی داره پول خودمون ارزشش اینقدر ناچیز باشه
    ایرانی باشید انصاف داشته باشید از دلار که پول یه کشور دیگه هست دفاع نمیکنی
    چی داری میگی زیر ۲۰ چیه؟؟؟؟
    دلا ر باید مثل زمان قدیم همون ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ت ومن برسه.
    در غیر اینصورت پول خودمو ن که ناموس ایرانه ......
    دلار قطعا بعد تحریم و روابط با دنیا همون ۱۰۰۰ توم نه
    ارزش ریال ایران چرا باید از کشو رهای عربی و ترکیه ....کمتر بشه ؟!!! بابا ایرانی ها با غیرت شون معروف هستن ریال ه م جزیی از غیرت مردم ایرانه.
    بلانسب ت لال شید اگر ار دلار بیش از تک رقمی حرف بزنید!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    بازم هم میگم لال شود اون کس که از ارزش پ ول ملی حرف نزنه
    و لال بشه اون کسان ی که قیمت دلار را تک رقمی بیشتر اعلام نک نه
    بعد تحریم دلار ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ توم ن قطعا

  • ابوحلیم گردهانی ارسالی در

    محال است فقط روحانی وامثالش از حماقت وسا دگی مردم ایران سوءاستفاده وفرار میکنند د لار هم نهایتش تا انتخابات شاید اینجوری ب ماند ولی مطمئن باشیم که بعد از انتخابات از سی هزار هم رد میشود چونکه خزانه داری خالی است صفر رسیده

  • ناشناس ارسالی در

    اره جان همه جانت اگر مافیا و دست نشانده گانی به نام کارشناس نباشد دلار نباید حتی ده هزار تومان باشد با وجود بیشترین تحری مها مشکل انسان نماهایی هستند که به حر نح وی میخواهند سرمایه دنیا برای خود اضافه ک نند حال به حر شکلی شما که دم از اسلام و خدا و پیغمبر میزنید میدانید اگر نظری بده ید که این نظر بر اقتصاد و اقتصاد دزد ما تاثیر بگذارد و مشکلی بر مشکلات دهک پایین بگذارد حق الناس دین شماست

  • حسن زاده ارسالی در

    جناب رئیس جمهور مردم را چی فرض کرده ؟ تو لید می کنیم و می فروشیم ؟! چرا امسال تو این چند سال نکردید که روزگار مردم این نب اشه ؟تا کی بجای اصلاح ایرادات با وعده می خواهید مردم و دنیا را بفریبید ؟!
    به اندازه بود باید نمود خجالت نبرد آن که ننمود و بود

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه خوش خوشان شمادلالان تموم شدهرچی خورده بودید10 برابرش روبعداین پس میدیددیگه بازارکشش این قیمتهای نجومی رونداره دلارباانتخاب بایدن به زیر 10000تومان میرسه

    • محمد رضائی ارسالی در

      چرا الکی حرف میزنی چه ربطی به بایدن داره .
      میشه بهم بگی چطوری دلار بالا و پ ایین میشه؟
      همین امثال شما میاید به روحانی رای میدید که مارو اینجوری بدبخت کردن

  • ناشناس ارسالی در

    حالا تازه اول راهه ریزشهای وحشتناک ارز سکه ماشین و....درراهه اگه دولت تدبیرداشته باشه تاقبل ازبرداشتن تحریمها وصادرات نفت 2کارمیکنه اول دلارهای انباشته شده دردست مردم روخودش بخره چون فروش دلارهای خانگی قطعا اتفاق میفته دوم هم سودسپرده های بانکی رومیبره بالا تانقدینگی ناشی ازفروش ارزسکه خانه وماشین مردم بره توبانکها وابتکارعمل دست خوددولت باشه

    • علی ارسالی در

      اگه سود بانکی به بالا تورم که بیشتر میشه .منم نظر دوستان را تایید میکنم ودلارزیر هزار تومان می رسه وما با ریل میتونیم اج ناس آمریکایی وارد کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    بافروش نفت ارزبه زیر11هزارتومان میرسه بق یه زرمفت نزنن وخفه شن

  • محمد ارسالی در

    همه گرفتاریها ی اقتصادی .فرهنگی و ...نشا ت گرفته از بی تدبیری .وادادگی .احساس بی دینی و بی هویتی و کم کاری این دولت و عوا مل غربزده آن است و مهمترین راه علاج شناخ ت مردم از ماهیت انها و انتخاب صحیح می با شد .

    • ناشناس ارسالی در

      ما هرچه میکشیم از دین و ظاهر فریبی هست م گه اعقاد مردم را نمی بینی سست شده است؟ د راصل هیچ ایمانی نمانده دیگه مردم همش در اند کفر میگن

  • ایرانی ارسالی در

    چهل ودو سال جز کلاه گشاد بر سرمان چیزی ن بود.

  • امیراکبریگانه ارسالی در

    به به مااشالله چقدرکارشناس داشتیم تومملک تمون خبرنداشتیم ایشالله دوستان همینجوری به کارشناسی بپردازندتابعدعیداحتمالاًهمه چی رایگان میشود.🤣🤣🤣

  • عوام ارسالی در

    تاحالا که هرچی گفتین برعکسش شده اتفاقا دولت تا اونجا که بتونه نرخ ارزو پایین میاره چون میدونه تا دلار ۴ رقمی نشه تاثیر چندانی نمیتونه بزاره و اینم یادتون باشه نرخ ارز درکشور ما دستوریه نا تابع عوامل تکنیکال و آقای روحانی برای اینکه نامو یاد نیکی از خودش باقی بگذاره دلارو پایینتر از چیزی میاره که شما فکرشو میکنی حداقل درکانال ۷ هزارتومنی چون همینم کافیه برای تولید در کشور و برای سرمایه گذاره خارجی که دلاره ۳۶۰۰تومنیش شیرین بود معلومه که ۷ تومنیش شیرینتره . باتشکر از عوامل گسترش نیوز

  • ناشناس ارسالی در

    ، قیمت دلار به سیاست خارجی وصل است ،جمهوری اسلامی باید درجهت تثبیت ارزش پول ملی قدم برداره چراکه مردم طبقه ضعیف ایران که سال ۵۷ خون دادند و انقلاب کردند در فقر مطلق قرارگرفتند واین پیام خوبی نیست
    به نظر من تثبیت پول ملی از هر اولویتی مهمتراست

  • علی ارسالی در

    سلام همه ایرانیای عزیزم لطفاتاآخربخونید این تجربم توچندساله،منم یه شهروندمعمولی هستم امابرداشتم ازسیاست این دولت اینه که ماها آدم های ساده ای هستیم چون همش دنبا ل رویائیم یعنی برگشت به قیمتهای چندسال پ یش تواین۴۱سال چچیزی به عقب برگشته اینها همه اون دلارهاییکه توخونه ها خابیده میخا ن با ریال بدون پشتوانه که چاپ میشه و تور مم ایجاد میکنه باترفندبکشن به بازاربخرن تا مایحتاج ضروری رو تامین کنن البته ماخو دمون مسبب این چیزهاییم ترس ازعقب ماندن ا ز تورم هجوم بردیم خریدیم بااینکارگور خود مونو کنیدم ماملت بدبخت حکم مرغ داریم تو شادی و غم کشته میشیم

  • ناشناس ارسالی در

    تورو خدا از این پیش بینی های بدبینانه دست بردارید بگویید در هر حالت دلار سال آینده به زیر ۹۰۰۰ تومان خواهد رسید اگر رسانه های ما دائم چنین نگاهی را در جامعه تعمیم و گسترش دهند از نظر روانی تأثیر خود را خواهد گذاشت و دلار بطور معجزه آسایی به زیر ۹۰۰۰ تومان خواهد رسید

  • ناشناس ارسالی در

    مردم و سرمایه داران باید هر چه زودتر دلارهایشان را بفروشند و به ریال تبدیل کنند و گرنه سرمایه هایشان با سقوط غریب الوقوع دلار نابود خواهد شد در آینده ریال و تومان ایران به یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان تبدیل خواهد شد و جای دلار را خواهد گرفت و شهریار ارزهای جهان خواهد شد

  • ناشناس ارسالی در

    اگر قیمت دلار تا شب عید زیر پنجاه هزار ت ومان بود باید شکر کرد.کارشناسان زیاد اظه ار نظر میکنند ولی واقعیات چیز دیگریست

  • گلادیاتور ارسالی در

    هه.اونموقع یادتونه روحانی اومد تلوزیون ب ه مجری میگفت این دیگه بالاترین قیمته دلا ره(۴۷۰۰)!!!۴۷۰۰وعده داد دلاره ۳۰به بالا دیدیم.الان که دلار۱۱تومنی وعده میده چی م یخاد بشه.

  • گلادیاتور ارسالی در

    هه.موقعی که روحانی اومد۲۲سالم بود.الان ک ه داره تموم میشه سی سالمه.یعنی نزدیک به یه دهه از عمرمون بفنا رفت.یه دهه دیگه سر ه بعدیه به فنا بره در اصل عمرمون فنا شده .

  • ناشناس ارسالی در

    چرا دلار پایین ترخواهد آمد اگرکاسبان تحر یم اجازه بدهند وبدنبال دشمن تراشی با کشو رهای دنیا نباشن

  • ناشناس ارسالی در

    نگران نباشید دلار زیر ۴ هزار تومن
    بالای ۴۰ هزارتومن نخواهد رفت البته پیش ب ینی سال آینده است
    بعدا چه شود نمی دانم
    🤣🤣🤣🤣😭😭

  • مملی ارسالی در

    هرکسی دلاروطلا خریده بایدزودترآب کنه چون قطعا درسال آینده تمامی قیمت هانصف میشون د

  • مسعودشیرزادنیا ارسالی در

    بله درسته دلار حدود ۱۱ تومان میشود
    فرانسه و انگلیس و روسیه هم میخواهند کار تجاری با ایران داشته باشند ،، که از منافع ایران عقب نماند البته شوروی که بوده
    مشکل فقط اینکه چرا انقدر نفت را باید ارزان فروخت ،، که خوب مشخص است برای پایداری نظام

  • مجتبی ارسالی در

    خاک برسرتون با این مملکت داریتون. یه روز ی درستش میکنیم این مملکتمون رو.

  • ارطو ارسالی در

    آفای ڱارشناس نفسش ازجای گرم میاڔواالا رنگ زرڔ مرڔم بیچاره رو اگر ڔرگ ڱنه نظرش عوض میشه

  • کژی ارسالی در

    اجازه منم بگم:
    سلام به همه
    آقا این دولت مثل پدری میمونه که میخواست بدون برنامه ونگاه به گذشته وآینده وحال ملت،و ایراد از گذشتگان و بدون دور نگری وکمک از اقتصاد دانان برتر کشور و روان کاوان اقتصادی و رویای برنده شدن در ۲ دوره مملکت و بچرخونه

  • آقای محترم گوش بده: ارسالی در

    آآآآقایان رییس جمهور ونماینده:
    شم ا ازدولت مهر سر انگشتان ما، سوار ماشین ش دین وموز درجلسه میل میکنید باکمک ازکارشن اسان واقعی وتجربه روئسای گذشته ورهبر کار کنید فقط فکر این هستید کدوم کشور برید یه دوری بزنید نه آقا این نون وآب نمیشه ریا ست به دکتری نیست به مشورت گرفتن وواقع گر ا بودنه مهم نیست لباس کت وشلوار پوشیدی ی ا روحانیت لااقل فکرملت نیستی ،فکر و چاره ای واسه آینده نوه خودت باش نه این ۴ سال پشت میز نشستن دیگه بس کنید بله اینه.... .

  • Sahar ارسالی در

    اون زمانی که تولید کنندگان بدبخت داد میزدن فریاد میزدن بدادمون برسین و یکی پس از دیگری کارخونهاشونو میفروختن و اقایون ککشونم نمیگزید چون واردات برای نور چشمیهاشون محانی بود هی وارد میکردن حتی سنگ قبر دم از تولید ملی نمیزدن الان که عرصه تنگ شده و اوضاع خر تو خر دم از تولید ملی میزنن انگاری با یکی دوسال میشه تولید و بخودکفایی رسید امکان نداره حد اقل همین تحریما باعث شد دست یسری سود جو واردکننده ی مشت اشغال که به کشور وارد میشد کم بشه خلاصه زیر ساخت اقتصادیو نابود کردن این اقا درست میگه بخیال دلار ۱۱ هزار نباشید

  • شنبه ارسالی در

    کسیکه از گرونی بنزین بعد از اخبار و ملت باخبر میشه چطور آینده ای که نیومده رو پی ش بینی میکنه انشا الله همه چی بخواست خدا وشهدا درست بشه قیمت دلار بهونست همه رو روانی کردن دخترمن۶سالشه ازاقتصادحالیشه م ن بعد۳۰سالگی فهمیدم دلارچیه

  • ناشناس ارسالی در

    هر چی دارید تبدیل ب دلار کنید ک بعد عید بالای 40هستش

  • ناشناس ارسالی در

    چرا یک جوری وانمود میکنن انگار دلار رو اینا تا این قیمت آوردن پایین؟
    همین پایین اومدن هم به خاطر رای گیری آمریکا بود
    از اینم بخواد پایین‌تر بیاد به رفتار آمریکا بستگی داره وگرنه دولت کاری از دستش بر نمیاد، حتی پونصد تا یک تومنی

    • محمد رضائی ارسالی در

      آدمای بی سوادی مثل تو میان به روحانی رای میدن بعد وقتی وضعیت مملکت خراب میشه میا ید میگید اینا هیچ کاره هستن.
      بانک مرکزی زیر دست وزیر اقتصاد و وزیر اقتصاد هم از رئیس جمهور دستور میگیره.
      بان ک مرکزی قیمت دلار رو میاد اعلام میکنه چه ربطی به آمریکا داره.

  • ناشناس ارسالی در

    دولت چرا کار وتلاش ول کرده به دلار وطلا برجام چسبیده
    یعنی بااین حساب کشورمان را قحطی زده
    خشکسال بدون آب نفت وگاز میپنداره
    مجلس امروز داشته های خدادادی کشورمان را لیست کنه به دولتمردان
    بفرسته تا متوجه داشته هایمان بشن
    یعنی کشورما از نظر نعمت گاز آب نفت معادن جوانهای جهادی مشتاق کاروکاردان به لطف خدا به هیچ کشوری نیازمند نیستیم همه را خداوند متعال یکجا به ملتمان عنایت
    فرموده
    امروز اگر اروپا وامریکا ما را تحریم میکنه مقصر خودمانیم چون داشته هایمان را هیچ میشماریم چشم
    به این وآن دوختیم
    شکر نعمت نعمتت افزون کند کفرنعمت از کفت بیرون کند
    ما اندازه ۲۷ کشور اروپایی نعمات خدادادی بی منت داریم فقط وفقط اشتباه ما تنبلی ونگاه به بیرونه
    همون فردی که در امریکا نفت وتبدیل
    به صنعت میکنه هیچ فرقی با افراد ما نداره آنها کار میکنن داشته هاشون را تبدیل به احسن میکنن متاسفانه ما عادت کردیم فقط نفت بفروشیم بخوریم بخوابیم بعضی وقتا از خواب
    خسته شدیم کمی پیاده روی درپارکها انجام بدیم والسلام
    من خوب میدانم آقای روحانی وآقای ظریف فردی انقلابی وطن دوست ومردم دوست هستن ولی انقلابی وجهادی باید درجهت تبدیل داشته هایمان به احسن باید حرکت کنیم
    انقلابی جهادی باید میدان را با استفاده از جوانهای جویای نام هموار کنیم علم واقتصاد را به قله ها برسونیم حتی به جایی برسیم دشمنان قسم خورده از ما الگو برداری کنن
    برجام اروپا وامریکا را فراموش کنید
    امروز چین اقتصاد اروپا وامریکا را فلج کرده با اینکه خودش وارد کننده نفته چه پیشرفتی در صنعت وعلم کرده وخودکفا شده
    کشور چین به اندازه اگر انرژی خودکفا بشه امریکا واروپا در همه زمینه ها از این کشور عقبتر میفتن
    امضا هرگونه قراردادی یعنی دادن تعهدبین المللی به جهانخواران
    دادن تعهددرآینده بجز به چالش کشیدن قدرتمان هیچ نفعی برایمان نخواهد داشت
    درد همینجاست درمانش همینجاست
    نعمات در کشورمان بی نهایت است
    خدایا افزونتر وپربرکت تر بفرما راه صحیح استفاده از نعماتت را برایمان عنایت بفرما
    خدایا کمکمان بفرما تا در راه قران عدالت ائمه معصومین (ع) شهداقدم برداریم
    خدایا مارا به غیر خودت محتاجمان نکن
    ما اگر به داشته هایمان تکیه وپیشرفت کنیم تحریم دشمن تاثیری
    نخواهد داشت یعنی تحریم خنثی میشه
    آنها از سستی ما سواستفاده میکنن ما راتحریم میکنن وسپس با دادن امتیازاتی جزئی که متعلق به خودمانه مارا از علم هسته ای ودفاعی عقب میندازن
    وقتی انرژی نفت گاز تمام بشه همه کشورها میشن صادر کننده مامیشیم وارد کننده آن روز روز واویلاست دیگه
    پشیمانی بجز ضرری سودی نخواهد داشت
    استکبارشیطان است وشیطان خواهد ماند آنهاخصلتشان برتر بینی وجهانخواریست ماباید دنبال پادزهر برای دفع این مار زهر دار خطرناک باشیم
    آن راه خود اتکایی وقوی شدن است

    • رضا ارسالی در

      با سلام ، دوست عزیز اینکه فرمودید راه حل کلیدی و رفع اصلی موانع و مشکلات اتکاء ب ه داشته های داخلی اعم از منافع غنی طبیعی و خدادادی و نیروی جوان داخلی تا حدودی ح رف درست و منطقی است ، اما در نظر داشته ب اشید اقتصاد امروز در دنیا دیگر در هم تنی ده شده و چیزی به اسم اقتصاد بین الملل هس ت که همه کشورها در یک دهکده جهانی و وابس ته و تنیده در هم قرار میده ، موقعی بریدن از دنیا و نگاه بیرون خوب بود که انسان ه ا فقط احتیاج به برطرف نمودن نیازهای اولی ه خود چون خوررن و پوشاک و غیره بودن ( که اینکار با تهاتر ، یا همان مبادله کالا ب ه کالای داخلی بین دونفر یا چندنفر و نهای تا چند گروه صورت می پذیرفت ، ولی بشر امر وزی برای بهره مندی از تکنولوژی های روز و فن آوری های مدرن باید توسط یه سیستمی با کشورهای پیشرفته یا صاحب آن تکنولوژی تعا مل و روابط تجاری داشته باشه ، و کشوری که بتواند آن تکنولوژی ها را خریداری و بومی داخلی کند برنده این تجارت خواهد بود ، ی عنی تلاش و کوششی که کشور مبدا و تولید کن نده کرده ، کشوری که مهندسی معکوس یا صنعت رو بومی کرده با کمترین هزینه بیشترین سو د را توسط نیروهای متخصص خود انجام داده ( نمونه این صنایع زیادن که موضوع بحث نیست ) در ضمن کشوری هرچه قدر از نظر اقتصادی قوی باشه باز در همه صنایع روز دنیا نمی ت ونه پیشرو باشه ، و مجبور هستش برای اون ص نایع از کشورهایی که در اون صنایع پیشرفته هستن کمک بگیره و بی شک بدون تعامل با دن یا این امر شدنی نیست ، این نگاه شما کامل ا غلط هستش که هر مراوده تجاری و سیاسی با دنیا به معنی وابستگی و از بین رفتن استق لال سیاسی و اقتصادی کشور هستش ، برعکس ای ن کار اگر در چارچوب عقلانی و منطقی و عرف روابط بین المللی صورت بپذیره ، نه تنها موجب تقویت جایگاه کشور ما در بین کشورهای دیگر عضو سازمان ملل خواهد شد بلکه اقتصا د مبتنی برنفت و تحریم شده ما رو پویاتر و جذاب تر خواهد کرد .

  • m ارسالی در

    خب چرا ۲۰ یه دفعه بزارین ۵۰ بعدم به همه دنیا بگین اگه شماهم مارو تحریم نکنید خود مون اینکارو میکنیم اصلا به چندتا کشورپول بدین تحریممون کنن

  • ناشناس ارسالی در

    دلار 4500تومانه اینه وضعیت اقتصادی
    وای به روزی که دلار بشه 11500 الفاتحه 😭 😭😭

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر ملک و املاک و خودرو داری اقای دلال؟

  • ناشناس ارسالی در

    دلار هیچ وقت زیر 20 هزار نخواهد آمد برای دلار 30 و 35 آماده باشید

    • زهرا ارسالی در

      شما از کجا میدونی برادر

  • ناشناس ارسالی در

    بدم تو این مملکت که داره سی سالم میشه

  • Reza ارسالی در

    ایران ذات اقتصادش تورم زاست و هر زمان دی دید قیمت دلار بعد از چند ماه هنوز سر جاش ه و بالا نرفته بدونید یکی جلوی این جوی آ ب تورم رو بسته و با باز کردنش به یکباره حجم عظیمی از تورم روانه میشه درست مثل دو ره ی اول روحانی که قیمت دلار ثابت بود و دوره دوم خودشو نشون داد..دوستان الان دو ماهه که دلار روی ۲۲ تا ۲۵ هزار قفل کرده و با تورم روزانه ی اقتصاد یعنی به یکباره دلار این چند ماه رو جبران می‌کنه و می‌ کشه بالا

  • ناشناس ارسالی در

    کارشناس وقتی داشت تخمی میرفت بالا کدام گ وری بودی کارشناس بز چرون

  • ناشناس ارسالی در

    حتما مذاکره خواهد شد بخاطر ملک واملاک درخارج هم شده مذاکره میکنن همه مسعولان حساب ارزی دارن هرکدامشون میگن نداریم دروغ میگه واسه همین حتما میشه

ارسال نظر