|
کدخبر: 200524

عرضه اولیه توسن را بخریم؟

مدتی است که روند عرضه شرکت‌های مختلف در بورس و فرابورس شدت گرفته است؛ به طوری که طی این یک هفته، ۴ شرکت جدید مهمان تالار شیشه‌ای شده‌اند که در نوع خود رکورد جدیدی به حساب می‌آید.

اقتصاد عرضه اولیه توسن را بخریم؟

روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۰ درصد از کل سهام شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین با نماد "توسن" به روش ترکیبی در بازار فرابورس عرضه می‌شود.

این دومین شرکت پس از «حآفرین» است که به روش ترکیبی در بازار عرضه می‌شود. به این شکل که در مرحله اول ۵ درصد از سهام شرکت در دامنه قیمت ۶۲۴ تا ۷۶۳ تومان به صندوق‌ها اختصاص می‌یابد. حداکثر سهام قابل خرید در مرحله اول ۲۰ میلیون سهم است. سپس با قیمت کشف شده در مرحله اول، ۵ درصد مابقی به سهامداران حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد. حداکثر سهام قابل خرید در مرحله دوم ۲۰۴ سهم است. بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای خرید این عرضه اولیه برابر با ۱۵۶ هزار تومان است و در صورت مشارکت ۳ میلیون نفر، انتظار می‌رود که به هر کد معاملاتی ۳۳ سهم معادل ۲۵ هزار تومان اختصاص یابد.

ارزشگذاری رسمی

در گزارش ارزشگذاری رسمی این شرکت از ۸ روش مختلف استفاده شده که در نهایت به هرکدام یک ضریب اهمیت داده شده است. با استفاده از میانگین موزون از ارزش‌های به دست آمده، ارزش نهایی شرکت به ۳۶۳۵ میلیارد تومان رسیده است که با در نظر گرفتن ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون برگه سهم، ارزش هر سهم شرکت برابر با ۱۷۸۲ تومان می‌شود.

با توجه به اینکه فاصله سقف قیمتی روز عرضه با ارزش واقعی هر سهم برابر با ۱۳۴ درصد است، می‌توان انتظار حداقل سود ۳۳هزار و ۵۰۰تومانی را برای این عرضه اولیه داشت.

مقایسه با چند عرضه اولیه اخیر

با نگاهی به چند عرضه اولیه اخیری که در بازار اتفاق افتاد، می‌توان بازده تقریبی را برای این سهام نیز در نظر گرفت.

«فگستر» در ۲۲ اردیبهشت ماه با قیمت ۶۱۸ تومان عرضه اولیه شد و به هر فرد ۱۹هزار تومان رسید. این سهم بازدهی ۱۰۱ درصدی را به صورت پیوسته به خریدارانش تقدیم کرد و پس از آن دچار عرضه شد.

چندی پیش «لطیف» نیز در بازار عرضه شد و به هر کد ۳۲هزار و ۵۰۰ تومان تعلق گرفت که همچنان پس از بازدهی ۸۸ درصدی، با صف خرید به کار خود ادامه می‌دهد.

به هرحال با توجه به اینکه عرضه اولیه «توسن» از لحاظ ریالی به «فگستر» و «لطیف» نزدیک است و همچنین با توجه به ارزشگذاری رسمی آن و فاصله ۱۳۴ درصدی که با ارزش ذاتی هر سهم دارد، انتظار می‌رود که موج اولیه تقاضا بتواند بازدهی نزدیک به ۱۴۰ درصدی را نصیب خریدارانش کند. البته شرایط روزهای آتی بازار نیز تاثیر بسزایی در مقدار بازدهی آن خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها