|
کدخبر: 156610

پیشنهاد جدید برای عرضه اولیه بورسی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر مدیران باهوش داشتیم عرضه اولیه را به صندوق‌های سرمایه گذاری واگذار می‌کردند چرا که صندوق‌ها نسبت به بازار کم ریسک‌تر هستند و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند.

بورس پیشنهاد جدید برای عرضه اولیه بورسی

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان بورس مبنی بر تغییر روش عرضه اولیه در فرابورس روش‌های فعلی چه ایراداتی دارند؟ بیان کرد: در برهه‌ ای از زمان عرضه اولیه به صورت حراج صورت می‌گرفت، یکی از علل این که افراد کم تجربه وارد بازار سرمایه شدند و در حال ضرر هستند همین عرضه‌های اولیه بوده است، عرضه اولیه به دلیل مکانیزمی که دارد سود نسبتا قطعی می‌دهد،

وی افزود: آمدن بیان کردند که هرکس که کد بورسی دارد می‌تواند این عرضه‌ها را خریداری کند در حالی که اگر مدیران باهوشی داشتیم عرضه اولیه را به ۲۶۰ صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام و با درآمد ثابت موجود واگذار می کردند و به این شکل مردم را به قسمت‌های کم ریسک بازار سرمایه هدایت می‌کردند که دیگراین افراد به صورت هیجانی وارد بورس نمی‌شدند، در حال حاضر سیستم عرضه اولیه به صورت بوک بیلدینگ (ثبت سفارش دفتری) و در روش فعلی سیستم کشف قیمت مشکلی ندارد مشکل نحوه اختصاص عرضه اولیه است به مناسب نیست.

باغانی در مورد پیشنهاد خود در روش عرضه اولیه بیان کرد: اگر می‌خواهیم عدالت را رعایت کنیم و مردم را در بازار نگهداریم باید این عرضه اولیه را به صندوق‌ها بدهیم و این برای افرادی که می‌خواهند در بازار حضور داشته باشند و ریسک کمتری را متحمل شوند بهترین شیوه است.

وی تاکید کرد: به این شکل ثبات بازار هم آسیب نمی‌بیند اول اینکه این روش یک مشوق است برای سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم و این که صندوق‌ها کمتر از بازار زیان می‌دهند و از همه مهم‌تر این که صندوق‌ها قدرت نقدشوندگی بالایی دارند، در صندوق‌ها هر زمان که ابطال بزنید بعد از گذشت ۷ روز کاری می‌توانید پول خود را دریافت کنید، اگر این عرضه اولیه‌ها را به صندوق‌ها بدهند بر اساس قانون صندوق و یونیت‌ها آن که میزان و سقف معینی دارند ارائه این عرضه‌ها هم چشم گیرترومفید‌تر خواهد بود درحالی که مکانیز فعلی یک مکانیزم کوپنی است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که در دنیا عرضه اولیه به چه شکل است؟ گفت: در بررسی اجمالی که بنده از بورس‌های دنیا داشته ام بیشتر روش غیر مستقیم را ترویج می‌دهند، در بورس آمریکا که من بررسی کردم عرضه‌های اولیه را بیشتر به سهامداران بزرگ تقسم می‌کنند یا به نهاد‌های مالی مانند صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها