|
کدخبر: 199365

سیگنال مهم دلار به بورس شنبه (۲۰ شهریور ۱۴۰۰)

وضعیت کلی بازار سهام نشان می‌دهد که انتظارات تورمی پیش‌برنده‌ی بازار سهام است و رشد قیمت دلار نیز بر انتظارات مثبت افزوده است.

اقتصاد سیگنال مهم دلار به بورس شنبه (۲۰ شهریور ۱۴۰۰)

برای پیش بینی بورس امروز – ‌شنبه بیستم شهریور- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس رشد اندکی داشت و ۲ هزار و ۹۴۸ واحد بالا آمد.

همچین شاخص هم‌وزن ۷۴۷ واحد و شاخص کل فرابورس ۱۰۲ واحد رشد کردند.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۲۳۳ نماد رشد قیمت و ۲۴۰ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۴۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت‌های صنایع جوشکاب یزد (بکاب)، توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) و شرکت آلومراد (فمراد)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت)، سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) و مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس شرکت معدنی دماوند (کدما)، پگاه خراسان (غشان) و داروسازی امین (دامین) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار)، سرمایه گذاری اعتلای البرز (اعتلا) و کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای ۳۱۲ میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه ۱۵ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۵۴ نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۷ درصد افت کرد و در رقم ۳۵۴ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۶۶ درصد کاهش یافت و ۴۲ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت) با صف‌ خرید ۱۲۸ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای فمراد (شرکت آلومراد) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

 بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۱ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، کدما (شرکت معدنی دماوند) و سپیدار (شرکت سپیدار سیستم آسیا) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز کاری هفته شاهد رشد کم رمق شاخص‌های بورس بودیم. شاخص کل تنها ۲ هزار و ۹۴۸ واحد بالا آمد و نشانی از تمایل به شکستن سقف مقاومت و صعود به سطوح بالاتر نداشت. دو سمت صعودی و نزولی بازار نیز از نظر تعداد تقریبا برابر بود. اما بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید پایانی بازار ۳۵۴ میلیارد تومان بود.

 علاوه بر این در آخرین روز کاری هفته برای دومین روز پیاپی پول حقیقی از بازار خارج شد. ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس ۶۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز سه‌شنبه کاهش ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تحلیل‌گران خوشبین با تکیه بر کاهش خروج پول حقیقی و وجود مازاد تقاضا در بازار معتقدند بازار پتانسیل صعودی دارد و خروج نقدینگی حقیقی را نیز متاثر از عرضه اولیه سهم‌های جدید در بازار می‌دانند. این گروه به رشد قیمت دلار به عنوان عاملی صعودی نگاه می‌کنند و روند افزایشی قیمت دلار در انتهای هفته را سیگنال صعود به معاملات روز شنبه بورس می‌دانند.

در مقابل تحلیل‌گران بدبین به روند نزولی مازاد تقاضا توجه دارند. در ابتدای هفته گذشته ارزش مازاد تقاضای بازار هزار و ۵۸ میلیارد تومان بود و این رقم در روز چهارشنبه به ۳۱۲ میلیارد تومان رسید. این گروه معتقدند پس از آن که شاخص کل در هفته دوم شهریور سقف مقاومت یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی را شکست و آن را به سرعت از دست داد، تقاضای حقیقی بازار عقب نشینی کرده است و معامله‌گران امیدی نسبت به شکسته شدن این سطح ندارند.

اما به نظر می‌رسد در بازار غلبه با انتظارات مثبت است، وضعیت کلی بازار نشان می‌دهد که انتظارات تورمی پیش‌برنده‌ی بازار سهام است و رشد قیمت دلار نیز بر این انتظارات افزوده است.

در عین حال تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند شاخص کل تا نزدیکی سطح یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد پیش خواهد رفت و حال که شاخص در فاصله ۲۴ هزار واحدی سقف مقاومت قرار گرفته به نظر می‌رسد توان رشد در معاملات اولین روز هفته را داشته باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها