|
کدخبر: 198595

پیش بینی درباره زمان کشف آخرین بیت‌کوین

در مقابل پول‌های فیات و چاپ و عرضۀ آنها، عرضۀ کل بیت کوین تنها ۲۱ میلیون است.

اقتصاد پیش بینی درباره زمان کشف آخرین بیت‌کوین

با توجه به مستندات موجود در مورد تاریخچۀ پول، می‌بینیم که سال‌ها از ضرب اولین سکه‌هایی که آغازگر تحول در جهان بودند، می‌گذرد. در تمام این سال‌ها با وجود پیشرفت در صنعت پولی جهان، همچنان دولت‌ها و حاکمان هر کشور وظیفه انتشار و عرضۀ پول را بر عهده دارند. هزینۀ انتشار و نگهداری از پول، همیشه و در همه ‌جا سهم بزرگی از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی پول‌های فیات قابلیت چاپ به میزان نامحدود را دارند و همین امر به ‌مرور باعث افت ارزش پول و ضربه به اقتصاد کشور‌ها می‌شود. بیت کوین اولین رمزارزی بود که این قانون را شکست و اکنون هیچ دولتی نمی‌تواند ادعای تسلط بر آن را داشته باشد و تا استخراج آخرین بیت کوین سال‌ها باقی مانده است. از این ‌رو بیت کوین محبوبیت خاصی در بین بسیاری از مردم دنیا پیدا کرده است.

تعداد کل بیت کوین ‌ها چقدر است؟

بر خلاف ارزهای فیات و چاپ و عرضۀ نامحدود آنها، عرضۀ کل بیت کوین فقط و فقط ۲۱ میلیون کوین تعیین شده است.

در ابتدای روی کار آمدن بیت کوین، استخراج بیت کوین کار چندان سختی نبود و افراد می‌توانستند با استفاده از کامپیوترهای شخصی خود یا حتی تلفن‌های همراهشان، به استخراج بیت کوین بپردازند. رفته رفته با رشد چشمگیر توجه کاربران به این ارز دیجیتال و همچنین افزایش قیمت بیت کوین، میل به شرکت در فرآیند استخراج این کوین افزایش یافت و رفته رفته به تعداد ماینرهای این ارز دیجیتال اضافه شد.

برای ترغیب استخراج‌کنندگان به ادامه دادن به استخراج بلاک‌ها و تأیید تراکنش‌های شبکه، در ازای هر بلاکی که استخراج می‌شود، پاداشی به عنوان پاداش استخراج به استخراج‌کنندگان بلاک‌ها تعلق می‌گیرد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های موجود در شبکه بیت کوین، مقدار این پاداش هر ۴ سال یک‌بار نصف می‌شود. این پروسه هاوینگ (Halving) نام دارد. این پاداش در ابتدای شروع فرآیند استخراج، ۵۰ بیت کوین بود و بعد از آخرین هاوینگ در سال ۲۰۲۰، پاداش استخراج بلاک بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین تقلیل پیدا کرد.

مکانیسم هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج بلاک، باعث کنترل مازاد عرضه بیت کوین می‌شود که کنترل عرضه باعث جلوگیری از کاهش قیمت بیت کوین به دلیل افزایش عرضه آن خواهد شد.

در حال حاضر و بعد از گذشت ۱۰ سال از آغاز استخراج بیت کوین، چیزی حدود ۱۸.۵ میلیون بیت کوین استخراج شده و در گردش است و تنها چیزی حدود ۳ میلیون بیت کوین استخراج‌ نشده وجود دارد.

با توجه به اینکه افراد بسیاری کلیدهای خصوصی یا دسترسی خود به بیت کوین‌هایشان را از دست داده‌اند، ممکن است بعد از پایان فرآیند استخراج، تعداد کل بیت کوین‌های در گردش بسیار کمتر از ۲۱ میلیون باشد.

آخرین بیت کوین کی استخراج می‌شود؟

بر اساس آنچه گفته شد و با توجه به سختی استخراج و همچنین آگاهی از این نکته که بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین تا به حال استخراج شده است، چنین پیش‌بینی می‌شود که استخراج بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه دارد و بعد از آن دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت. البته این مورد در شرایطی صادق است که تا آن زمان تغییری در شیوه پاداش‌دهی و سیاست‌های کلی بیت کوین به وجود نیاید. به ‌عنوان مثال، در صورتی ‌که سیاست‌گذاران بیت کوین به این نتیجه برسند که در واحد اندازه‌گیری بیت کوین تغییری ایجاد کنند و هر واحد آن مانند لایت ‌کوین از ساتوشی به میلی ساتوشی تغییر پیدا کند، تمام این معادلات به هم خواهد خورد.

از طرفی تحت هیچ شرایطی پاداش استخراج به صفر نخواهد رسید و همیشه امکان دریافت پاداش وجود خواهد داشت. همچنین ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، بنا به دلایل مختلفی از جمله افزایش هزینۀ برق مصرفی برای ماینر‌ها، بسیاری از آنها از زنجیرۀ استخراج خارج شوند و به همین دلیل سختی شبکه کاهش خواهد یافت. اما به‌ طور قطع نمی‌توان در مورد این موضوع هم نظر داد؛ چراکه ممکن است همزمان با افزایش قیمت برق، قیمت دستگاه‌های ماینر و دیگر تجهیزات افت پیدا کند یا قیمت بیت کوین که همیشه تابعی از متغییرهای مختلف است، افزایش یابد و همچنان استخراج بیت کوین سودآور تلقی شود. این نکته را نیز اضافه کنید که هر چه سختی استخراج بیشتر می‌شود، به صورت غیر مستقیم بر قیمت بیت کوین اثرگذار است و قیمت بیت کوین با افزایش سختی شبکه افزایش خواهد یافت. نکتۀ قابل تأمل و مغفول‌مانده در زمینۀ درآمدزایی بیت کوین، کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود. اگرچه بنا بر آنچه گفته شد، استخراج بیت کوین به احتمال زیاد در سال ۲۱۴۰ به پایان خواهد رسید.

مادامی‌ که از بیت کوین در معاملات گوناگون افراد استفاده شود، کارمزد تراکنش‌ها همچنان پرداخت می‌‌شود و بعید نیست که سود این کارمزد‌ها در دراز‌مدت بیش از پاداش استخراج باشد.

سخن پایانی

آنچه از تحلیل اطلاعات و شواهد برمی‌آید این است که زمان استخراج آخرین بیت کوین موضوعی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون تعداد ماینرهای فعال، سختی استخراج، هزینه برق، هزینه دستگاه‌های ماینر، تغییر در سیاست‌های شبکه و عوامل دیگر این‌چنینی قرار دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد. ولی آنچه روشن است این است که اگر تمامی شرایط در حالت ایده‌آل خود جلو بروند و تغییر عمده‌ای در شبکه اتفاق نیفتد، استخراج آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر