|
کدخبر: 197850

سپتامبر ماه متفاوت بیت‌کوین خواهد بود؟

داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که عملکرد قیمت بیت کوین در ماه‌های سپتامبر گذشته بی‌رمق بوده است؛ این در حالی است که ماه جاری ممکن است با سپتامبرهای گذشته متفاوت باشد.

اقتصاد سپتامبر ماه متفاوت بیت‌کوین خواهد بود؟

بیت کوین ده روزی است که در تلاش برای عبور از ۵۰۰۰۰ دلار و تثبیت قیمت در بالای این محدوده است. روز جمعه بارقه‌های امید در بازار بیت کوین دیده شد و ارز دیجیتال شماره یک بازار توانست ۵۰۰۰۰ را بشکند. از آن زمان تا به حال شاهد سقوط دوباره به زیر این ناحیه بودیم و قیمت بیت کوین در محدوده‌ای نزدیک به ۴۹۰۰۰ دلار در حال ثبت نوسانات عرضی است.

عموماً نوسانات بیت کوین مبتنی بر چرخه‌های قیمت بوده است. با نگاهی به الگوهای قیمت بیت کوین در ماه‌های سپتامبر می‌توان به درکی کلی از نوسانات این ارز دیجیتال رسید. از نقطه‌نظر تاریخی، سپتامبر ماهی بوده است که بیت کوین عملکرد چندان چشم‌گیری از خود به جای نگذاشته است. از سال ۲۰۱۳، این ارز دیجیتال تنها در دو ماه سپتامبر صعود داشته است؛ یکی سپتامبر ۲۰۱۵ و دیگری سپتامبر ۲۰۱۶. در این ماه‌ها هم حداکثر جهش بیت کوین ۶ درصد بوده که می‌توان آن را یک ماه کم‌نوسان در نظر گرفت.

پیت هیومستن (Pete Humiston)، از مدیران ارشد کراکن اینتلجنس (Krake Intelligence) که شاخه تحقیقاتی صرافی کراکن است، در مورد روند قیمت بیت کوین در ماه‌های سپتامبر می‌گوید:

از لحاظ تاریخی، بیت کوین بدترین عملکردهای خود را در ماه‌های سپتامبر ثبت کرده است. این ارز دیجیتال سه هفته است که در مرز ۵۰۰۰۰ دلار قرار دارد. عبور قیمت بیت کوین از این سطح که از نظر روانی پراهمیت به حساب می‌آید، می‌تواند علاقه معامله‌گران به بازار را تجدید کند و قیمت آن را به ۶۰۰۰۰ دلار برساند.

حقیقت اینجاست که چهار سپتامبر از پنج سپتامبر گذشته، ماهی قرمز برای بیت کوین بوده است؛ این یعنی این ماه، ماهِ رکود قیمت بیت کوین است. از سوی دیگر، پس از اعلام خبر خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین توسط شرکت تسلا و پذیرش این ارز دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت و به تبع آن، رشد قیمت بیت کوین، ۵۰۰۰۰ دلار یکی از پراهمیت‌ترین مقاومت‌های پیش روی پادشاه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. اوایل سپتامبر جاری، بیت کوین موفق شد از ۵۰۰۰۰ دلار عبور کند، ولی این رشد دوام چندانی نداشت.

 هانین نصیر (Hunain Naseer)، تحلیل‌گر ارشد بخش تحقیقاتی صرافی اوککس (OKEx)، در این باره می‌گوید:

با توجه به شرایط فعلی بازار، تلاش بیت کوین در محدوده‌ای زیر ۵۰۰۰۰ دلار، مثل جنگی است که خریداران باید در آن پیروز شوند تا بتوانند پس از آن به ۶۰۰۰۰ دلار چشم بدوزند. به‌احتمال‌زیاد، سرعت رسیدن قیمت از ۵۰۰۰۰ به ۶۰۰۰۰ دلار، بسیار بیشتر از رسیدن قیمت از ۴۰۰۰۰ به ۵۰۰۰۰ دلار خواهد بود.

مدل پیش‌بینی قیمت بیت کوین انباشت به عرضه

مدل انباشت به عرضه (S۲F) که توسط پلن‌بی (PlanB) توسعه یافته است، همواره به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین مدل‌هایِ کمی پیش‌بینی قیمت بیت کوین مطرح بوده است. این مدل بر اساس میزان ورود بیت کوین به چرخه در یک بازه خاص عمل می‌کند. بر اساس این، قیمت بیت کوین باید از ۱۰۰۰۰۰ دلار عبور می‌کرده و حالا می‌بایست در نزدیکی ۱۰۵۰۰۰ دلار باشد.

با وجود این، قیمت بیت کوین اواخر ماه ژوییه (اوایل مرداد) تا حدی انحراف خود نسبت به پیش‌بینی مدل را احیا کرد. نباید فراموش کرد که این اولین بار نیست که قیمت بیت کوین از پیش‌بینی مدل انباشت به عرضه منحرف می‌شود. اواخر اکتبر ۲۰۱۸، برای اولین بار شاهد انحراف از این مدل بودیم. این انحراف ۷ ماه طول کشید و اواسط ژوئن ۲۰۱۹ بود که بار دیگر قیمت به مسیر طرح‌شده مدل پلن‌بی بازگشت. انحراف فعلی سه ماه است که در بازار دیده می‌شود. شایان ذکر است که مدل انباشت عرضه پیش‌بینی می‌کند که با آغاز سه‌ماهه سوم سال جاری و تا پایان سال، بیت کوین در یک بازه نسبتاً ثابت در نوسان خواهد بود.

نصیر در ادامه با مقایسه قیمت فعلی بازار و پیش‌بینی‌های مدل انباشت به عرضه می‌گوید: با توجه به احساسات فعلی حاکم بر بازار و عوامل فاندامتال بلندمدت بیت کوین، دور از ذهن نیست که قیمت این ارز دیجیتال تا ماه دسامبر (آذر) به ۱۰۰۰۰۰ دلار برسد؛ مخصوصاً که ماه‌های اکتبر (مهر) و نوامبر (آبان) در گذشته ماه‌هایی بوده‌اند که عملکرد بیت کوین در آنها به‌شدت مثبت بوده است. شرایط در این ماه‌ها به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان انتظار رسیدن به ۱۰۰۰۰۰ دلار تا اواسط دسامبر را داشت و به احتمال زیاد اصلاح پس از این تاریخ اتفاق می‌افتد.

جیک ووجستیک (Jake Wujastyk)، مدیر ارشد بخش تحلیل ترنداسپایدر (TrendSpider)، در مصاحبه‌ای گفت:

بر اساس نوسانات هفت‌ماهه از کف ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) تا کندل اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) و فرض نوسانات مشابه تا کف ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰)، می‌توان قیمت ۱۰۰۰۰۰ دلاری را تا پایان امسال متصور شد.

با وجود این که تا به اینجا مدل انباشت به عرضه در پیش‌بینی قیمت بیت کوین موفق عمل کرده است، نباید فراموش کرد که تمام شاخص‌ها و مدل‌های پیش‌بینی دارای محدودیت‌هایی هستند. هیومستن با اشاره به دورنمای بزرگ‌تر بازار ارزهای دیجیتال گفت: رسیدن به ۱۰۰۰۰۰ دلار طی ۴ ماه نیازمند حجم بالایی از سرمایه ورودی به بازار خواهد بود. با این که این اتفاق غیرممکن نیست، ولی حالا و با توجه به این که علاقه سرمایه‌گذاران در وضعیت فعلی به‌سمت بازار آلت کوین‌هایی نظیر اتر، کاردانو و سولانا است، محتمل به نظر نمی‌رسد.

آلت کوین‌ها مانع بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری؟

همان طور که پیش‌تر گفتیم، قیمت بیت کوین در رسیدن به ۵۰۰۰۰ دلار چندان موفق عمل نکرده است ولی همچنان به تلاش خود برای عبور از این سطح ادامه می‌دهد. در همین زمان آلت کوین‌هایی مثل اتر، کاردانو و سولانا توانستند سودهای قابل‌توجهی را عاید سرمایه‌گذارانشان کنند.

طی یک هفته گذشته قیمت بیت کوین چیزی در حدود ۷ درصد نوسان داشته است. در سوی دیگر سولانا، اتر و کاردانو به‌ترتیب ۷۴، ۲۷ و ۱۶ درصد رشد را ثبت کردند. در این میان، سولانا و کاردانو موفق شدند اوج‌های پیشی خود را بشکنند.

رشد شدید قیمت آلت کوین‌ها باعث شده است تا شاخص سلطه بیت کوین بر بازار حتی تا زیر ۴۰ درصد پایین بیاید. در حال حاضر سلطه بیت کوین بر بازار ۳۹.۵ درصد برآورد می‌شود. این همان میزانی است که در ماه ژوین سال ۲۰۱۸ شاهدش بودیم. جانی لایو (Johnny Lyu)، مدیرعامل صرافی کوکوین (KuCoin)، در مصاحبه‌ای گفت:

فهم نحوه رقابت اتر و دیگر آلت کوین‌ها با بیت کوین برای سرمایهٔ سرمایه‌گذاران تازه مهم است. از سوی دیگر، مهم است که بدانیم آنهایی که مدت‌هاست در بازار فعالیت دارند، چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. بدون رشد و شکوفایی آلت کوین‌ها، پذیرش عمومی ارزهای دیجیتال میسر نمی‌شود. بسیاری از فعالان بازار تصور می‌کنند که در شرایط فعلی بازار، رشد چند برابری ارزش آلت کوین‌ها محتمل‌تر است.

به‌عنوان مثال می‌توان به قیمت سولانا اشاره کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تا به حال بیش از ۱۰۰ برابر رشد کرده است. حتی فردی خوش‌بین مثل پلن‌بی هم با مدل انباشت به عرضه‌اش پیش‌بینی قیمت ۱۰۰۰۰۰ دلاری برای بیت کوین تا پایان سال را دارد که نهایتاً رشدی ۳ برابری را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. چنین تفاوتی در سود، می‌تواند عاملی باشد که سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری به آلت کوین‌ها، به‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری، داشته باشند.

با تمام این اوصاف، رویکرد سرمایه‌گذاران نهادی به بیت کوین نسبت به ماه‌های ژوئن و ژوییه مثبت‌تر شده است. مایکرواستراتژی دو هفته پیش بار دیگر دست به خرید بیت کوین زد و ۱۷۷ میلیون دلار از این ارز دیجیتال را به ذخایر خود افزود. در حال حاضر ۱۰۵۰۸۵ بیت کوین توسط این شرکت خریداری شده است که ارزشی معادل ۵.۲ میلیارد دلار دارد. این میزان برابر با ۰.۵ درصد حداکثر عرضه ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین است.

حتی سیتی گروپ (Citigroup) هم به‌عنوان یکی از بزرگترین نام‌ها در حوزه مالی گوشهٔ چشمی به معامله قراردادهای آتی بیت کوین در بازار CME‌ دارد. شایان ذکر است که CME بزرگترین بازار معاملات مشتقات در دنیا به حساب می‌آید. بر اساس آخرین گزارش‌ها، سیتی گروپ منتظر تأیید نهادهای قانون‌گذار برای معامله ابزارهای مشتقه بازار بیت کوین است.

لایو، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد چگونگی رشد بازار ارزهای دیجیتال و تأثیر آن در تجدید علاقه مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران نهادی به این صنعت صحبت کرد. او در این باره گفت:

احیای آهسته و مداوم علاقه سرمایه‌گذاران نهادی به ارزهای دیجیتال در حال حاضر هم مشهود است. اخبار مثبت در مورد سرمایه‌گذاری [شرکت] اسپیس ایکس (SpaceX) در بیت کوین، به‌روزرسانی اتریوم در ماه اوت و به‌روزرسانی کاردانو در ماه جاری، همه و همه باعث شد تا عملکرد نزولی بازار در ماه‌های مه و ژوئن خنثی شود و اعتماد فعالان بازار به رشد بیشتر تقویت گردد.

به‌گفته ووجستیک، با توجه به نوسانات بیت کوین در ماه‌های گذشته، می‌توان گفت که سرمایه زیادی وارد بازار شده است که خودش نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران نهادی در این نوسانات نقش داشته‌اند. با توجه به تمام عواملی که گفته شد، شاید سپتامبر ۲۰۲۱، ماهی متفاوت برای بیت کوین باشد و بتوان راه آن را از دیگر سپتامبرها جدا کرد.

 

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها