|
کدخبر: 195873

وزیر اقتصاد: تحقق عدالت مالیاتی زمان بر است

خاندوزی گفت: اجرای عدالت مالیاتی، ابزار و قوانین لازم را دارد که بررسی این قوانین در مجلس آغاز شده است.

اقتصاد وزیر اقتصاد: تحقق عدالت مالیاتی زمان بر است

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در سال ۹۸ بر پایه اطلاعات سال ۱۳۹۷ محاسبه و منتشر شده است. مجموع یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران ۵۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ارزیابی شده است؛ در مشروح این گزارش آمده است که، دهک دهم جامعه یعنی ثروتمندترین قشر، به ازای هر نفر بیش از ۲۱ میلیون تومان از یارانه‌ های پنهان سهم می‌برند.

این در حالی است که سهم ضعیف‌ترین قشر اقتصادی، یعنی دهک اول جامعه فقط سه میلیون تومان است. تفسیر این آمار نشان دهنده آن است که ثروتمندانی که حتی به این یارانه‌ها نیازی ندارند، ۷ برابر قشر ضعیف از آن‌ها بهره‌مند هستند.

گفتنی است، یارانه های پنهانی به معنای تخفیف و ارزان فروشی یکسان به همه افراد جامعه بر روی کالای اساسی، سوخت و انرژی است.

همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آذرماه سال ۹۹ در گفت‌وگویی تلویزیونی، رقم یارانه‌های پنهان در اقتصاد ایران را به نقل از محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

برنامه وزارت اقتصاد و موضع احسان خاندوزی وزیر جدید اقتصاد را در قبال این معضل اقتصادی جویا شدیم؛ که در پاسخ اظهار کرد: اجرای عدالت مالیاتی ابزار و قوانین لازم را دارد که در مجلس با طراحی قوانین مرتبط آغاز شده، اما اجرای آن زمان بر است. همچنین پیگیری این موضوع از اولویت‌های وزارت اقتصاد است.

لازم به ذکر است، در خصوص لزوم اصلاح این معضل اقتصادی، دو سال قبل در سال ۹۸ مصاحبه‌ای با احسان خاندوزی به عنوان کارشناس اقتصادی انجام شد که در آن مصاحبه، وزیر فعلی اقتصاد برای حل این مشکل راهکاری را ارائه داد.

خاندوزی گفت: باید برای طبقات پایین‌تر با قیمت‌های بسیار ترجیحی و تخفیفی و برای طبقات بالاتر درآمدی، قیمت کالا‌های یارانه‌ای از جمله سوخت و انرژی را بالاتر و با قیمت واقعی آن اعمال و محاسبه کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر