|
کدخبر: 192951

تخلف بورسی دژپسند محرز است

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی فرافکنی‌ها در مورد تخلف وزیر اقتصاد در انتصاب رئیس سازمان بورس مستندات قانونی این تخلف را اعلام کرد.

اقتصاد تخلف بورسی دژپسند محرز است

احمد علیرضا بیگی با بیان اینکه هفته گذشته گزارشی مبنی بر تخلف در انتصاب رئیس سازمان سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال گردید، گفت: نظر به اینکه یکی از اعضای شورای‌عالی بورس  اظهار نموده است گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس با دقت و صحت تنظیم نشده و انتصاب رئیس سازمان بورس کاملاَ قانونی بوده، لازم است به منظور تنویر افکار عمومی و بررسی صحت گزارش موصوف نکات ذیل مورد بررسی قرار گیرند تا چنانچه برخی از اعضای شورای‌عالی بورس کماکان تصور می‌کنند انتصاب رئیس سازمان بورس مبتنی بر قانون بوده، قادر باشند عملکرد خود را با معیار قانون مورد سنجش قرار دهند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: اصل ۱۴۱ قانون اساسی ناظر به این مسئله است که که مقامات و کارمندان دولت نمی‌توانند بیش از یک شغل داشته باشند. در فراز آخر این اصل به وضوح سمت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقی از این حکم مستثنا است، بدین مفهوم که سمت‌های آموزشی شغل محسوب می‌شوند لیکن مانعی جهت اشتغال در سایر مناصب دولتی با تصدی این سمت‌ها وجود ندارد که شرایط آن نیز با مامور شدن صاحب سمت دانشگاهی به دستگاه ذیربط دولتی بر اساس سایر قوانین تعیین شده است.

عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی اظهارکرد: قانون بازار اوراق جمهوری اسلامی ایران درآذرماه سال ۱۳۸۴ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای محترم نگهبان قانون اساسی رسیده است. ذکر این نکته از این جهت واجد اهمیت است که قانون مذکور مغایرتی با قانون اساسی از جمله اصل ۱۴۱ ندارد.

وی ادامه داد: وفق نص صریح ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار شورا (شورای عالی بورس) و سازمان (سازمان بورس و اوراق بهادار) با ترکیب؛ وظایف و اختیارات مندرج در این قانون تشکیل می‌شوند. بنابراین مراعات کلیه اوامر قانونی در رعایت ترکیب شورای‌عالی بورس و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بعنوان ارکان اصلی بازار اوراق بهادار الزامی است.

علیرضابیگی افزود: بنا بر ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار سازمان (بورس و اوراق بهادار) موسسه عمومی غیردولتی است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده است. بنابراین استعلام سال ۱۳۸۵ از اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی که بعنوان مبنای صحت انتصاب رئیس فعلی و سابق سازمان به آن استناد می‌شود فاقد موضوعیت است زیرا منع تصدی بیش از یک شغل دولتی در اصل ۱۴۱ قانون اساسی مورد بحث قرار گرفته و سازمان بورس و اوراق بهادار سازمانی غیردولتی است که ارکان و بخش‌های مختف آن باید حسب قانون متبوع آن سازمان تشکیل شوند و از آنجا که موسسات عمومی غیر دولتی در اصل ۱۴۱ قانون اساسی مورد توجه قرار نگرفته‌اند تجویز یا منعی با استناد به این اصل در این گونه سازمان‌ها نیست.

بیگی اظهارکرد: بر اساس ماده ۶ قانون بازار اوراق بهادار، هیات مدیره سازمان دارای پنج عضو است که از میان افراد امین و دارای حسن شهرت و تجربه در رشته مالی منحصراَ از کارشناسان بخش غیردولتی به پیشنهاد رئیس شورا و با تصویب شورا انتخاب می‌شوند. رئیس شورا (وزیر امور اقتصادی و دارایی) حکم اعضای هیات مدیره را صادر می‌کند.

وی تاکید کرد: همانگونه که ملاحظه می‌شود، طبق این ماده با استفاده از قید منحصرا تکلیف کرده که اعضای هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار باید از بخش دولتی باشند. همانگونه که در مصاحبه یکی از اعضای شورای‌عالی بورس ذکر شده رئیس فعلی سازمان، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که دانشگاه مذکور نیز دانشگاهی دولتی است.

نماینده مردم تبریز خاطر نشان کرد: حسب نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در سال ۱۳۷۴ وجود هرگونه رابطه استخدامی کارکنان با دولت شغل دولتی محسوب می‌شود درنتیجه ذکر این نکته که رئیس سازمان بورس به جهت استعفا از سمت‌های دولتی کارمند دولت نیست صحیح نیست زیرا حسب اظهارات بعدی در مصاحبه مذکور عضویت نامبرده در هیات علمی دانشگاهی دولتی مورد تاکید قرار گرفته که موید آن است که رئیس فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار با وجودی که کارمند دولت بوده با پیشنهاد وزیر اموراقتصادی و دارایی بعنوان رئیس شورای‌عالی و تصویب این شورا به سمت هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شده که این امر نقض صریح ماده ۶ قانون بازار اوراق بهادار است.

علیرضابیگی تصریح کرد: طبق ماده ۱۰ قانون بازار اوراق بهادار اشتغال اعضای هیات مدیره به‌صورت موظف و تمام وقت بوده و به هیچ وجه حق اشتغال یا پذیرش مسئولیت دیگری در سایر دستگاه‌ها، بنگاه‌ها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی را نخواهند داشت. چنانکه در متن این ماده قانونی تصریح شده ممنوعیت اشتغال اعضای هیات مدیره سازمان به شغل یا مسئولیت دیگری درسایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی از باب ممنوعیت تصدی به بیش از یک شغل دولتی نیست که با تجویز اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی مرتفع شود بلکه علت آن اشتغال تمام وقت و موظف اعضای هیات مدیره سازمان است که این امر در انتصاب رئیس سازمان بورس فعلی رعایت نشده است.

وی ادامه داد: لازم بذکر است قید «به هیچ وجه» در متن قانون اطلاق دارد و با این استدلال که نامبرده با وجود آنکه عضو هیات علمی است و حکم کارگزینی از دانشگاه دولتی علامه طباطبایی دارد اما در دانشگاه فعالیت نمی‌کند فاقد ابتنای قانونی است زیرا حکم روشن قانون در این مورد که مجمل یا مبهم نیست عدم اشتغال یا پذیرش مسئولیتی دیگر توسط اعضای هیات مدیره سازمان است و با این انتصاب ماده ۱۰ قانون بازار اوراق بهادار صراحتا توسط شورای‌عالی بورس نقض شده است.

وی ادامه داد: ذکر این نکته که سرعت عمل در انتخاب رئیس سازمان از مقتضیات وضع موجود بازار سرمایه بوده صحیح است لیکن سرعت عملی از نقطه نظر نظارتی قابل پذیرش است که مبتنی بر قانون باشد و درغیر اینصورت فعل ناقض قانون هر چقدر هم که از سرعت عمل برخوردار باشد قابل دفاع نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: ضمناَ ارتکاب یک تخلف قانونی در سنوات قبل که مورد بررسی و اعتراض قرارنگرفته ( انتخاب خلاف قانون رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار ) مجوزی برای ارتکاب همین تخلف در سنوات بعدی نمی‌باشد. امید است مجلس شورای اسلامی بزودی با بررسی وضعیت بازارسرمایه در سال ۱۳۹۹ تکلیف کسانی را که باعث نابودی هزاران میلیارد تومان از سرمایه مردم گردیدند روشن کند و قوه قضاییه با برخورد با این متخلفان تا حدودی باعث تسکین آلام مردم گردد.

منبع: مهر

ارسال نظر