|
کدخبر: 195308

واکنش دلار به خبر ارزهای بلوکه

قیمت دلار در بازار آزاد امروز به سقف‌شکنی ادامه داده و به ۲۷۸۵۰ تومان رسید.

اقتصاد واکنش دلار به خبر ارزهای بلوکه

نرخ ارز دیروز هم در مقاطعی بالای مرز ۲۷۸۰۰ تومان قرار گرفت اما نهایتا به زیر ۲۷۷۰۰ تومان عقب‌نشینی داشت. اما این روند اصلاحی امروز ادامه نداشت و شاهد نزدیک شدن گام به گام نرخ به کانال ۲۸ هزار تومان هستیم که می‌تواند افزایش هیجانات در بازار ارز و شاید ورود سریع‌تر به کانال ۲۹ هزار تومان را در روزهای آینده به همراه داشته باشد. اگرچه یک خبر مهم در خصوص احتمال آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران ممکن است نرخ ارز را به مسیر نزولی برگرداند.

در روز رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه پیشنهادی رئیسی، دو خبر مهم به بازار ارز رسید. نخست انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری بود که با توجه به سوابق پیشین و حضور در رالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، فردی شناخته شده برای فعالان بازارهاست.

دیگری این خبر معاون اول رئیسی بود که «با توجه به مذاکرات رئیس‌جمهوری با برخی از سران کشور‌ها، گشایش‌هایی که در برخی از ارز‌های بلوکه شده در خارج از کشور صورت می‌گیرد». با توجه به آنکه آزادسازی منابع بلوکه بارها تا مرز تحقق رفته اما نهایتا نهایی نشده است، باور چنین گزاره‌ای برای فعالان بازار ارز احتمالا تا حدی سخت خواهد بود؛ با این حال احتمالا آنها را محتاط‌تر کند. از سوی دیگر این تصور وجود دارد که آزادسازی این پول‌ها احتمالا بدون احیای برجام ممکن نباشد مگر آنکه در بهترین حالت امریکا برای حسن نیت نشان دادن در واکنش به ازسرگیری مذاکرات وین چنین چراغ سبزی را به کشورهایی که منابع ایران در آنها مسدود شده است بدهد.

فراموش نکنیم که عمده انتظارات اکنون به سمت عدم احیای برجام رفته است که قطعا مواردی از جمله دفاع امروز وزیر پیشنهادی نفت و تاکید او بر راه‌های دور زدن تحریم‌ها به چنین انتظاراتی دامن زده است.

از این رو شاید عدم ریزش نرخ دلار در واکنش به خبر گشایش در منابع بلوکه را بتوان ناشی از بدبینی معامله‌گران دانست یا آنکه فعالان بازار ارز عمدتا به وضعیت کلان اقتصاد و انتصابات دولت سیزدهم توجه دارند که تاکنون کمتر سیگنال مثبتی از توانایی آنها برای حل مشکلات کشور دریافت کرده‌اند. چه بسا که حتی گاها وعده‌های عجیب و عوام‌گرایانه از برخی وزرای پیشنهادی به گوش می‌رسد که کورسوی امید به بهبود شرایط را کم‌سوتر می‌کند. اگرچه هنوز برخی امید دارند هماهنگی در مجموعه نظام در دولت سیزدهم ممکن است به اتفاقات مثبتی منجر شود.

لازم به ذکر است خبر مهم دیگر برای بازار ارز بازگشایی بانک‌ها و بانک مرکزی افغانستان بود که احتمالا بازگشت فعالیت رسمی صرافی‌ها و معامله‌گران ارز در این همسایه شرقی را به دنبال داشته و شاید بر جریان عرضه ارز در بازار ارز ایران نیز رفته‌رفته اثرگذار باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر