|
کدخبر: 194840

سایه سنگین مذاکرات هسته ای بر سر دلار

قیمت دلار رقم‌هایی بالای ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را به ثبت رساند. احتمال دارد بازار هنوز تحت تاثیر کمبود تقاضای ۶ روز تعطیلی باشد، اما به طور کلی اخبار این روزها مانند یک نیروی صعودی بر قیمت دلار عمل می‌کند.

اقتصاد سایه سنگین مذاکرات هسته ای بر سر دلار

قیمت دلار عصر روز گذشته روی ۲۷ هزار و ۴۶۰ تومان قرار داشت. مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای دلار مهم تلقی می‌شد. قیمت دلار در شروع معاملات امروز با قدرت از این مرز عبور کرد.

قیمت دلار در شروع معاملات امروز ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان بود اما در ادامه قدری کاهش یافت و در آخرین ساعات معاملات نیمه اول روز روی ۲۷ هزار و ۷۷۰ تومان قرار گرفت.

آیا کمبود عرضه علت رشد قیمت دلار است؟

در میان اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام، اظهار نظر سخنگوی وزارت خارجه که شروع دور جدید مذاکرات را منوط به تکمیل تغییر و تحولات در قوه مجریه ایران عنوان کرده، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

خبر دیگری که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است به گزارش منابع اسرائیلی از استراتژی نخست‌ وزیر اسرائیل برای ممانعت از بازگشت واشنگتن به برجام حکایت دارد. بر این اساس "نفتالی بنت" در دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد با ارائه یک استراتژی جدید ضد ایرانی مانع بازگشت آمریکا به برجام شود.

جهت اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام نسبتا منفی است و با وجود عرضه بالای دلار در بازار متشکل روز گذشته، قیمت دلار امروز مسیر افزایشی را دنبال کرد. علاوه بر اخبار برجام و امیدها و انتظارات فعالان بازار، ممکن است کمبودی که به واسطه ۶ روز تعطیلی بازار متشکل در عرضه دلار به وجود آمد، در افزایش قیمت دلار نقش ایفا کرده باشد.

در نتیجه اگر عرضه بالای دلار در روزهای آتی ادامه داشته باشد، شاید قیمت دلار بازگشت کند. برخی تحلیل‌گران نیز معتقدند استقرار وزرای جدید و تثبیت شرایط ممکن است از تب و تاب بازار دلار بکاهد و قدری قیمت‌ها را تعدیل کند.

قیمت سکه به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک می‌شود

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان قرار داشت. سکه جایگاه خود را بالای مرز ۱۲ میلیون تومان تثبیت کرده بود.

در معاملات روز گذشته طلای جهانی، قیمت فلز گرانبها از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد و باعث شد سکه معاملات امروز را با تغییرات مثبت قیمتی آغاز کند. قیمت سکه در شروع معاملات امروز ۱۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود. قیمت طلای جهانی در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۱۸۰۴ دلار قرار داشت. قیمت دلار در این مقطع ۲۷ هزار و ۷۴۰ تومان بود. بر این اساس اندازه حباب سکه حدود ۴ درصد (۴.۲۳ درصد) به دست می‌آمد. قیمت سکه در ادامه معاملات قدری افت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت دلار آمریکا معاملات امروز را با تغییرات مثبت قیمتی آغاز کرد و رقم‌های بالای ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان را به ثبت رساند.

احتمال دارد بازار هنوز به خاطر تعطیلی ۶ روزه با کمبود عرضه مواجه باشد و با عرضه بالای دلار در روزهای آتی قدری قیمت دلار تعدیل شود، اما اخبار مربوط به مذاکرات و عدم اطمینان نسبت به احیای برجام همچنان مانند یک نیروی صعودی بر قیمت دلار عمل می‌کند.

قیمت سکه امامی تحت تاثیر رشد قیمت طلای جهانی و دلار افزایش یافت و به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نزدیک شد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر