|
کدخبر: 194714

سیگنال دلار ۲۷ هزار تومانی به بازار خودرو / بحران جدید در راه است؟

کارشناس بازار خودرو گفت: افزایش قیمت ربطی به برجام و قیمت ارز ندارد حتی در سال‌های گذشته که در تحریم هم نبودیم و دلار نیز ثبات قیمت داشت شاهد این بودیم که قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا می‌کند.

خودرو سیگنال دلار ۲۷ هزار تومانی به بازار خودرو / بحران جدید در راه است؟

بابک صدرایی درباره وضعیت نابسامان بازار خودرو و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، گفت: بازار خودرو بازتابی از سیاست کشور است و دورنمایی از مذاکرات به‌دست نمی‌آید و از طرف دیگر قیمت ارز نیز افزایش پیداکرده است.

کارشناس بازار خودرو گفت: قیمت ارز از ۲۵ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت دلار و ارز سیگنال را به بازار ارسال می‌کند که احتمال دارد این بحران‌های افزایش قیمت بیشتر شود به همین دلیل اکثر مردم زمانی که قیمت ارز رشد پیدا می‌کند از ترس گران شدن دوباره خودرو شروع به خرید خودرو می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که به‌صورت ناخودآگاه قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وی در خصوص راهکاری برای ثبات قیمت خودرو بیان کرد: زمانی قیمت‌ها ثابت می‌شود که شرایط سیاسی کشور به ثبات نسبی برسد و بعد مشخص شود که خودرو بر روی دلار ۳۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان است و بر روی قیمت دلاری که ثابت شود می‌توانیم قیمت بازار را هم تثبیت کنیم همچنین تکلیف خریدار و فروشنده خودرو نیز مشخص می‌شود.

صدرایی افزود: خریدار و فروشنده دیگر می‌دانند که تا پایان سال قیمت ماشین چه مقدار است همچنین هزینه‌ها و بحث روانی بازار نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

کارشناس بازار خودرو گفت: زمانی که به ثبات در بازار برسیم می‌توانیم خودروها را باقیمت تصویب‌شده به فروش برسانیم و اگر قیمت خودرو در ایران ثابت شود عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود که این عوامل شامل هزینه‌های حمل‌ونقل تورم و... است که باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت ربطی به برجام و قیمت ارز ندارد حتی در سال‌های گذشته که در تحریم هم نبودیم و دلار نیز ثبات قیمت داشت شاهد این بودیم که قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا می‌کند.

صدرایی تأکید کرد: کشور ما اقتصاد متورمی دارد و این اقتصاد هرساله افزایش قیمت و هزینه‌های اضافی را برای تولیدکننده به وجود می‌آورد و درنتیجه قیمت را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص اینکه آیا کیفیت قطعات خودرو و خودروهای صفر کاهش پیداکرده است، گفت: هرچقدر میزان دسترسی ما به تأمین قطعه به لحاظ جهانی و ارتباطی محدودتر باشد یا به تولیدکننده‌های خیلی درجه پایین جهانی که از طریق قاچاق و یا راه‌های غیرمستقیم به ما قطعه خودرو می‌دهند روی می‌آوریم دیگر نمی‌توانیم با تولیدکنندگان بزرگ و مطرح جهانی کارکنیم و از آن‌ها قطعه دریافت کنیم.

کارشناس بازار خودرو افزود: یا اینکه تولیدکنندگان داخلی تحت تأثیر فشار قرار می‌گیرند و دولت به‌راحتی اجازه افزایش قیمت را به آنها نمی‌دهد و مجبورند قیمت را ثابت نگه‌دارند که این ثابت نگه‌داشتن قیمت باعث می‌شود که از کیفیت کاسته شود تا هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند.

منبع: میزان

ارسال نظر