|
کدخبر: 194599

حقوق بگیران فرانجومی در مناطق آزاد

در حالی دبیر شورایعالی مناطق آزاد دستور استخدام رسمی برخی نزدیکان خود را داده که همچنان حقوق‌های نجومی در مناطق آزاد کشور به برخی مدیران پرداخت می‌شود.

اقتصاد حقوق بگیران فرانجومی در مناطق آزاد

در ماده ۵ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران، هر یک از این مناطق به عنوان شرکتی صد درصد دولتی و با شخصیت حقوقی مستقل شناخته شده است.

از سوی دیگر بر اساس بند الف ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه، سازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی جهت اداره منحصرا تابع قانون کار و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد هستند. به این ترتیب دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز بر اساس مصوبه هیئت وزیران تابع قانون کار برشمرده شده است.

فارغ از نفی یا اثبات شمولیت آن در قانون کار، طی مواد یک تا ۴ این قانون کارگر، کارفرما و کارگاه تعریف شده و کارگاه ها شخصیت مستقل از یکدیگر دارند. به عبارت دیگر هر کارگاهی دارای کد بیمه ای مستقل است و چنانچه طرح طبقه بندی مشاغل در آن انجام شده باشد، طی سوابق باعث برخورداری کارگر از طبقه و رتبه می شود.

از این رو بدیهی است وقتی کارگاه کارگر ناشی از خاتمه خدمت تحت هر عنوان تغییر می کند سوابق حرفه ای شغل که موجب برخورداری وی از مزایای گروه و رتبه شده است، به کارگاه جدید منتقل نمی شود و به عبارتی فرد به کارگرفته شده به عنوان کارگر جدید محسوب که می بایست با طی مراحل و سنوات ناشی از طرح طبقه بندی از گروه و رتبه برخوردار شود.

حال این سئوال مطرح می شود که چگونه دبیر شورای عالی مناطق آزاد و برخی دیگر از کارکنان این دبیرخانه که در چند ساله اخیر منصوب و به کارگرفته شده اند، از گروه های بالا در طرح طبقه بندی مشاغل برخوردار شده و مزایای آن در پرداختی‌ها به آنها محاسبه شده است؟

در قانون کار ماموریت و انتقال پیش بینی نشده و تمام اشخاصی که در این سازمان ها به نحوی از دیگر دستگاه های اجرایی حضور دارند، در عمل جذب جدید محسوب شده و امکان انتقال سوابق حرفه آنان به این سازمان ها ممکن نیست.

به نظر می‌رسد لازم است دستگاه های نظارتی نسبت به چنین احتساباتی که باعث نجومی تر شدن حقوق های نجومی شده حساسیت داشته و به آن ورود کنند. در دولت حسن روحانی، مناطق آزاد به مرحله خیلی آزاد رسیدند که این رویه همچنان ادامه دارد و دولت سیزدهم باید هرچه سریع‌تر به این رویه مخرب پایان دهد. اخیرا نیز دبیر شورایعالی مناطق آزاد دستور استخدام رسمی برخی از نزدیکان خود را داده است. نزدیکانی که جزو حقوق‌بگیران نجومی مناطق آزاد محسوب می‌شوند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها