|
کدخبر: 194061

خیز بیت‌کوین برای گذر از مرز ۵۰‌هزار دلاری!

رئیس سازمان بورس آمریکا بازار ارزهای دیجیتال را به غرب وحشی تشبیه می‌کند و در حال رایزنی برای اعمال تنظیمات قانونی است، برخی نیز معتقدند اعمال تنظیمات قانونی می‌تواند استفاده از رمزارزها را وسعت بخشد.

اقتصاد خیز بیت‌کوین برای گذر از مرز ۵۰‌هزار دلاری!

 بیشترین قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ هزار و ۳۴۲ دلار و کمترین قیمت آن ۴۶ هزار و ۷۴۱ دلار بود. قیمت بیت کوین در ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۴۸ هزار و ۷۲۲ دلار قرار داشت، سرمایه بازار این ارز دیجیتال به ۶۱۵ میلیارد دلار رسیده بود و بازدهی هفت روزه و ۲۴ ساعته آن مثبت بود.

دومین ارز دیجیتال مهم دنیا یعنی اتریوم نیز تغییرات مثبت قیمتی را در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسانده بود. قیمت اتریوم در ساعت ۱۱ و ۱۷ دقیقه صبح به وقت ایران روی ۳ هزار و ۲۷۷ دلار قرار داشت و سرمایه آن به ۳۸۴ میلیارد دلار رسیده بود.

رئیس سازمان بورس آمریکا در مقابل ارزهای دیجیتال

برای بسیاری از مردم ارزهای دیجیتال یک زمینه پررونق و هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما به اعتقاد رئیس سازمان بورس آمریکا حوزه ارزهای دیجیتال مانند غرب وحشی است.

سرمایه بازار ارزهای دیجیتال از ۲ تریلیون دلار فراتر رفته و قیمت بیت کوین در یک سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. جذابیت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است، تعداد افراد جوانی که به امید بازگشت بیت کوین به بیشترین قیمت همه دوران خود به بازار ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند قابل توجه است و بخش مهمی از سرمایه‌گذاران سنتی نیز بازار ارزهای دیجیتال را جذاب می‌دانند. اما بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و با تشدید دامنه نوسان تعداد بازیکنان ناوارد بیشتر هم می‌شود.

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از هکرها مبلغ باج خود را به صورت بیت کوین طلب کرده‌اند زیرا پیگیری نقل و انتقالات مربوط به آن دشوار است، علاوه بر این حجم کلاه‌برداری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال قابل توجه بوده است.

اخیرا رئیس سازمان بورس آمریکا در سخنرانی خود اعلام کرد که بازار ارزهای دیجیتال فاقد شفافیت و تنظیمات قانونی مناسب است و قول داد که سازمان بورس برای حل این مسئله و حمایت از سرمایه‌گذاران اقدام کند. "گری گنسلر" گفت: " سرمایه‌گذاران در واقع اطلاعات کافی برای ارزیابی ریسک در این مورد را دریافت نمی‌کنند و من نگران هستم که تعداد زیادی از افراد آسیب ببینند"

عقب ماندن قانون‌گذاری از ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال به سرعت گسترش پیدا کرد و قانون‌گذاری نتوانست همراه با آن پیش بیاید. مدت‌هاست که صحبب از اعمال تنظیمات قانونی مناسب می‌شود، اما هنوز پیشرفت مقتضی حاصل نشده است. در حال حاضر حجم زیادی از مبادلات ارزهای دیجیتال و انتقال دارایی‌ صورت گرفته که فاقد شفافیت است و اطلاعات مناسبی از آن‌ها در درسترس نیست. از طرفی اعمال تنظیمات قانونی می‌تواند کار را برای برخی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران فردی پیچیده کند.

لزوم ارائه تعاریف دقیق در بازار رمزارزها

ارائه تعاریف دقیق قانونی یکی از ضروریات برای بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال جه هستند؟ آیا بیت کوین یک کالاست؟ آیا انتقال سرمایه از طریق ارزهای دیجیتال مانند انتقال سرمایه از طریق اوراق است؟ کدام مراجع قانونی حق تنظیم و اعمال مقررات در بازار ارزهای دیجیتال را دارند؟ متخصصین حقوقی معتقدند پاسخ به سوالاتی از این دست ضروری است و می‌تواند به نفع همه باشد.

لازم است قوانین جدیدی برای ارزهای دیجیتال نوشته شود؟

تا به حال سعی شده است که بازار ارزهای دیجیتال از طریق قوانینی که از پیش تعیین شده و به دارایی‌ها سنتی اختصاص داشت کنترل شوند، اما رئیس سازمان بورس آمریکا معتقد است که نوشتن قوانین جدید و مختص ارزهای دیجیتال ضروری است، "گری گنسلر" برای این منظور از کنگره درخواست کرد که جهت نوشتن قوانین جدید اقدام کنند، وی علاوه بر این معتقد است که باید منابع مالی بیشتری برای اعمال تنظیمات قانونی بر بازار ارزهای دیحیتال اختصاص داده شود.

گری گنسلر در سخنرانی خود اقدامی که به صورت خاص باید در مقابل ارزهای دیجیتال صورت گیرد را مشخص نکرد، اما بر مراقبت و حفاظت کلی به جای محافظت از برخی سرمایه‌گذاران خاص تاکید کرد. تا به اینجای کار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از اعمال تنظیمات قانونی مادامی که خیلی سختگیرانه نباشد حمایت کرده‌اند، اما تنظیمات خیلی سختگیرانه به صورت ناگزیر درگیری‌ها و لابیگری‌هایی را به وجود خواهد آورد. یکی از مقامات سابق سازمان بورس آمریکا نیز معتقد است اعمال تنظیمات قانونی حتی جذابیت ارزهای دیجیتال را بیشتر خواهد کرد و از این رو شاید بهتر باشد بازار ارزهای دیجیتال را به حال خود رها کرد.

ارزهای دیجیتال در وهله اول به عنوان پولی که تحت نظارت بانک‌های مرکزی و قانون نیست مطرح شدند و مسئله قانون‌گذاری می‌تواند برای آن چالش‌برانگیز باشد، اما بسیاری معتقدند تنظیمات قانونی می‌تواند کمک کند، ارزهای دیحیتال بخش بزرگ‌تری از زندگی ما را تشکیل دهند.

بازار ارزهای دیجیتال چگونه به اعمال تنظیمات قانونی واکنش نشان خواهد داد؟ آیا تعداد شرکت‌هایی که ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند با اعمال تنظیمات قانونی افزایش می‌یابد؟ این‌ها سوالات مهمی هستند که توجه فعالان بازار ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده‌اند.

ارسال نظر