|
کدخبر: 191863 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن طیور مطرح شد:

نامه افشاگرانه مرغداران به رئیس‌جمهور + سند

انجمن طیور ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید کشور، خواستار پایان دادن به سیاست ارز ترجیحی شدند.

اقتصاد نامه افشاگرانه مرغداران به رئیس‌جمهور + سند

«ریالی خرج در می‌آوریم و دلاری خرج می‌کنیم!». بعضی‌ها می‌گویند این اغراق و «سیاه‌نمایی» است اما اقتصاد، کوررنگ است و بی‌تعارف! در چندان سال اخیر، اقتصاد و سیاستگذاری اقتصادی به گونه‌ای رقم خورد این ضرب‌المثل اقتصادی، توصیفی به نسبت دقیق باشد. نمونه‌ها فراوان است ولی ما در اینجا به یکی از مهم‌ترین آنها می‌پردازیم: دخل و خرج دامداران و مرغداران! با گسترش‌نیوز همراه باشید.

قیمت، کمی ارزان‌تر از نرخ جهانی

شما اگر یک مرغدار آمریکایی باشید تغذیه طیور برای شما چندان گران‌تر از هزینه‌های مرغدار ایرانی نیست. و دود این فاجعه در نهایت به چشم مردم رفت. طبق اطلاعاتی که رئیس انجمن طیور به ما ارائه کرد در حال حاضر قیمت جهانی هر تن کنجاله سویا حدود ۴۶۵ دلار است (با دلار ۲۶ هزار تومانی = حدود ۱۳ میلیون تومان). میانگین نرخ هر تن کنجاله سویا در بازار ایران حدود ۸ میلیون تومان است. نرخ ذرت آمریکایی و برزیلی هم حدود ۲۶۴  دلار است؛ یعنی پرورش‌دهنده آمریکایی هر تن ذرت را فقط کمی گران‌تر از همتای ایرانی خود تهیه می‌کند. دوران‌ به مراتب بدتر هم داشته‌ایم. حتی در مقطعی، قیمت نهاده داخلی بسیار بیشتر از نرخ جهانی سبقت گرفت.

اولین اقدام ضد فساد را رقم بزنید

 بخش زیادی از ۸ میلیارد دلار اختصاص یافته به کالاهای اساسی، صرف واردات نهاده به با دلار ۴۲۰۰ تومانی شد اما در عمل قیمت فقط «کمی کمتر» از نرخ جهانی است. البته قیمت دولتی بسیار کمتر است (هر کیلو کنجاله سویا و ذرت دامی به ترتیب ۳۶۰۰ و ۱۷۰۰) ولی ما نرخ نهاده در بازار آزاد را ملاک قرار داده‌ام چون پرورش‌دهندگان می‌توانند بخش بسیار کمی (بین ۱۰ تا ۳۰) از محصول موردنیاز را در بازارگاه تهیه می‌کنند. نرخ تخیلی بازارگاه، به قول معروف پرت‌تر از آن است که به حساب آورده شود.

سیدفرزادطلاکش

اعضای انجمن طیور و شماری از تشکل‌های زیرمجموعه آن، در نامه خود به رئیس‌جمهور جدید خواستار حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده شده و در توصیف نتایج آن نوشته‌اند: «نه تنها باری از دوش تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برنداشت بلکه زمینه‌های انحراف، فساد و سوداگری را در تمام زیربخش‌های خصوصی و دولتی فراهم آورد تا اولین اقدام ضدفساد دولت جدید باشد».

 آنها بر این اعتقاد هستند که یارانه را به جای واردات باید به تولیدکننده و مصرف‌کننده (دهک‌های آسیب‌پذیر) اختصاص داد، پرونده قیمت‌گذاری دولتی و دستوری و ارز چندنرخی برای همیشه بسته شود. 

وعده‌ای که محقق نشد

فرزاد طلاکش، رئیس انجمن ملی طیور ایران اظهار داشت: «یکی از جداول تهیه و ضمیمه‌شده در نامه اخیر انجمن به رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که بسیاری از مباحث مطرح شده درباره قیمت مرغ واقعیت ندارد و شانتاژ است». وی به سهم درصدی مرغ از سبد هزینه کلی سبد خوراک خانوارها در مقطع ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ اشاره دارد. طبق جدول ارائه‌شده این متغیر از ۰.۰۳ در سال ۱۳۹۱ به ۰.۰۲۷ درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که در ماهای پایانی سال ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالاخره حذف کامل ارز ترجیحی برای واردات اقلام اساسی را در دستور کار قرار دادند. قرار شد که به تدریج اما ظرف مدتی کوتاه به پرونده جنجالی این نوع ارز پایان داده شود اما این وعده تاکنون محقق نشده است. باید دید دولت جدید برای حل این معضل پرهزینه و رانت‌زا چه سیاستی در پیش می‌‌گیرد؟

در ادامه متن نامه و جداول ضمیمه آن را مشاهده می‌کنید:

 

متن-نامه-انجمن-طیور

جدول-دو-طیور

جدول-سه-انجمن-طیور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها