|
کدخبر: 191775

افزایش قیمت لاستیک صحت دارد؟

مجری طرح توزیع سیستمی تایر با اشاره به ثبات بازار تایر در شرایط فعلی، گفت: اگر نهاد‌های نظارتی عزم جدی در برخورد با عرضه خارج از شبکه لاستیک نداشته باشند، سایر فروشندگان نیز به فروش غیر سیستمی ترغیب شده و بازار تایر مجدد با مشکلات جدی روبه‌رو می شود.

اقتصاد افزایش قیمت لاستیک صحت دارد؟

اخیرا مصاحبه‌هایی از جانب برخی فعالین صنفی در مورد افزایش قیمت لاستیک در رسانه‌ها منتشر شده است؛ این افراد مدعی هستند که قیمت‌ها در بازار تایر تعادل نداشته و ثبات بازار از بین رفته است. با این وجود مجریان طرح توزیع سیستمی تایر سنگین در وزارت صمت ادعا می‌کنند که بازار تایر در حال حاضر شرایط آرامی دارد و خبر افزایش قیمت در بازار کذب است.

ادعای افزایش قیمت لاستیک به منظور ایجاد التهاب در بازار

وحید خراسانی کارشناس بازار لاستیک با اشاره به انتشار اخبار مربوط به افزایش قیمت تایر در رسانه‌ها، گفت: ادعای افزایش قیمت لاستیک به منظور ایجاد التهاب و سپس افزایش تورم در آینده است.

وی افزود: با توجه به شفافیت ایجاد شده در بازار تایر در نتیجه استقرار توزیع سیستمی و ثبت خرید و فروش‌ها در سامانه جامع تجارت، امکان احتکار و گران‌فروشی از سود جویان سلب شده است.

این کارشناس بازار لاستیک ادامه داد: آخرین افزایش قیمت تایر، به آبان ماه سال گذشته برمی‌گردد و پس از آن این کالا افزایش قیمتی نداشته است. البته بازار تایر هم اکنون شاهد رسوب تایرهای تولیدی می‌باشد و در صورت افزایش قیمت این کالا، رسوب در انبارهای تایر بیشتر خواهد شد زیرا قدرت خرید مردم پاسخ‌گوی این افزایش قیمت نیست.

خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید تایر‌های سواری

از همین رو رسول جمشیدی مجری طرح توزیع سیستمی تایر با بیان این که نیاز سالانه تایر در کشور حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ هزار تن است، گفت: از این مقدار حدود ۲۵ میلیون حلقه مربوط تایر سواری و حدود ۴ میلیون حلقه آن نیز مربوط به تایرهای سنگین، کشاورزی و صنعتی است. اکنون در حوزه تایرهای سواری حدود ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و شرکت‌های تولیدی درحال تأمین بازار هستند و در حوزه تایرهای سنگین، در برخی از سایزها نظیر سایز ۲۴-۱۲ خودکفا هستیم. اما در دیگر سایزها مانند ۳۱۵ حدود ۷۰ درصد به واردات وابسته‌ایم.

وی افزود: فرآیندی که هم‌اکنون برای نظارت سیستمی بر بازار تایر وجود دارد، بدین صورت است که تایر سواری تولیدی و وارداتی در سامانه جامع تجارت اظهار و ثبت می‌شود. فرآیند این زنجیره از عمده فروش تا خرده فروش و مصرف‌کننده باید در سامانه ثبت شده و قابل نظارت باشد. بر اساس آمار، از ابتدای سال تا کنون فروش حدود ۶ میلیون حلقه تایر سواری به مصرف‌کننده در سامانه توزیع سیستمی تایر ثبت شده است.

نظارت کامل بر توزیع لاستیک سنگین توسط سامانه جامع تجارت

جمشیدی در خصوص فرآیند نظارت بر تایرهای سنگین که با ارز نیمایی وارد شده‌‎اند اظهار داشت: خرید و فروش تایرهای وارداتی و تولیدی تا رسیدن به دست خرده‌فروش‌ها باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود. مصرف‌کننده نیز باید برای خرید از طریق سامانه کالا اقدام کند و پس از دریافت کد رزرو، آن را به عامل فروش ارائه و تایر خریداری شده را دریافت کند.

مجری طرح توزیع سیستمی تایر ادامه داد: تایرهای وارداتی با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی نیز در سامانه راهداری توزیع می‌شود. بدین صورت که خریدار از طریق این سامانه اقدام به خرید حواله از خرده‌فروش کرده و مصرف‌کننده نیز پس از ارائه حواله به عامل فروش، تایر را دریافت می‌کند.

وی در پاسخ به انتقادها در خصوص چند نرخی شدن تایر، افزود: به دلیل آن که موجودی سامانه راهداری هنوز به اتمام نرسیده است این تفاوت قیمت بین تایرهای ارز ترجیحی و نیمایی وجود دارد که البته به نظر من بسیار مطلوب است. چرا که سامانه راهداری هنوز بر اساس قیمت خرید خود در سال ۹۷ و ۹۸ در حال فروش محصولات است؛ نه به نرخ روز!

افزایش قیمت تایر به دلیل تغییر نرخ دلار

جمشیدی با بیان این که نرخ تایرهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ دلار افزایش پیدا کرده است، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نرخ در برخی از تایرهای سنگین وارداتی نظیر میشلن، برجستون و برخی دیگر برند‌ها به نسبت، کمتر از افزایش نرخ دلار رشد داشته است. ما منکر افزایش قیمت در این حوزه نیستیم اما با مقایسه افزایش قیمت دلار در گذشته و حال و همچنین مقایسه افزایش قیمت دیگر کالاها، می‌توان گفت که سامانه توزیع سیستمی تایر، نرخ تایر را به خوبی کنترل کرده است.

وی افزود: سامانه توزیع سیستمی تایر فضا را برای تولیدکنندگان رقابتی کرده است. ممکن بود مانند بسیاری از کالاها، تایر هم احتکار شود اما سامانه این اجازه را به سودجویان این بازار نداد.

روغن‌موتور از طریق سامانه کالا توزیع شود

مجری طرح توزیع سیستمی تایر در خصوص تایرهای تولیدی سنگین و سبک اظهار داشت: در حال حاضر اختلاف قیمت خوبی بین تایرهای تولیدی و تایرهای وارداتی وجود دارد. برای مثال مصرف‌کننده با قیمت ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌تواند تایر داخلی پژو خریداری کند. این در شرایطی است که برای خرید نمونه مشابه خارجی مصرف‌کننده باید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. همچنین خرید تایر ۳۱۵ داخلی با نرخ ۹ میلیون تومان درحال انجام است در صورتی که همین سایز تایر با کیفیت درجه دو و ساخت چین با قیمت ۱۳ میلیون تومان انجام می‌شود.

جمشیدی با اشاره به دیگر مشکلات رانندگان نظیر گرانی روغن موتور، افزود: روغن موتور کاملاً یک محصول داخلی است. البته که واردات آن هم در حال انجام است؛ اما این که در پی افزایش نرخ دلار، این کالا نیز گران شود، قابل قبول نیست. پیشنهاد می‌شود تا روغن موتور نیز وارد سامانه کالا شود تا از طریق ایجاد شفافیت در شبکه توزیع، آرام و قرار به بازار این کالا بازگردد.

از ورود برندهای چینی بی‌کیفیت به بازار تایر جلوگیری شود

وی با انتقاد از ورود تایرهای سواری خارجی آن هم با وجود ممنوعیت توسط ستاد تنظیم بازار گفت: حجم ورود تایر از طریق مجوز مرزنشینی آن چنان بالاست که مصوبه ستاد را تحت‌الشعاع قرار داده است و ما شاهد آن هستیم که به راحتی تایرهای خارجی در بازار سرچشمه خرید و فروش می‌شود.

مجری طرح توزیع سیستمی تایر با بیان این که باید از ورود برندهای چینی درجه دو و سه به بازار تایر جلوگیری شود،گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد تنوع برند در بازار هستیم؛ برندهایی که حتی در خواندن نام آنان دچار مشکل می‌شویم و از کیفیت خدمات پس از فروش آنان بی‌خبر هستیم و به نظر می‌رسد باید به ورود تایرهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی با کیفیت بسنده کنیم.

جمشیدی در پایان با اشاره به قانون ستاد مبارزه با قاچاق کالا مبنی بر ممنوعیت توزیع تایر خارج از سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها افزود: اگر متولیان نظارت عزم جدی در برخورد با فروشندگانی که خارج از شبکه توزیع سیستمی اقدام به خرید و فروش می‌کنند نداشته باشند، سایر فروشندگان نیز به فروش خارج از شبکه ترغیب خواهند شد و بازار تایر مجدداً با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر