|
کدخبر: 190350

اوضاع بورس خوب است؟

بازار امروز تحت تاثیر مراسم تنفیذ کار خود را آغاز کرد، این در حالی بود که بازار سرمایه در ابتدا متعادل بود. اما شاهد شکل‌گیری جو مثبت دور از انتظاری در برخی از سهام بزرگ بازار که عموما هلدینگ‌های بزرگ بازار هستند، بودیم.

اقتصاد اوضاع بورس خوب است؟

این موضوع در حالی رخ داد که در دلار دقیقا در همان محدوده‌ای که دیروز کار خود را پایان داده بود، آغاز به کار کرد و حتی در هنگام مراسم تنفیذ هم جهت‌گیری خاصی را از سوی آن شاهد نبودیم. چنین رفتاری در شاخص کل، می‌توانست یادآور رویکرد شاخص‌سازی در سال‌های قبل باشد.

رفته رفته هرچه از شروع بازار که فاصله گرفتیم شاهد سرایت جو مثبت شاخص‌سازها به بخش‌های دیگر بازار بودیم. البته عموم آنها بخش‌هایی بودند که آنها را تحت عنوان کامودیتی محور می‌شناسیم و بخش عمده‌ای از درآمدشان دلاری است. این مطلب سبب می‌شود که این سناریو در ذهن شکل گیرد که اهالی بازار و فعالان آن به عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و در پی آن رشد نرخ دلار به واسطه کسری بودجه وزن بیشتری می‌دهند. به این دلیل سرمایه‌گذران به سمت سرمایه‌گذاری در این دست از سهام سوق پیدا کرده‌اند.

قهر شاخص‌ها بازار

نماگر اصلی بازار سهام یعنی شاخص کل در پایان معاملات امروز با افزایش ۱.۳۱ درصدی ( معادل ۱۷۷۵۱ واحد) نسبت به روز گذشته در سطح ۱.۳۷۵ میلیون واحدی ایستاد. از طرفی هم شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است و بیان‌کننده جو حاکم بر کلیت بازار است منفی بود. واگرایی میان این دو شاخص گویای این نکته است وضعیت کلی نمادهای بزرگ بازار بهتر بوده است.

از منظر تکنیکالی هم شاخص هم‌وزن همچنان درگیر مقاومت داینامیک یا خط روند نزولی میان مدت خود که از مرداد ماه شکل گرفته است و هنوز موفق به تثبیت بالا یا پایین این خط نشده است و امید آن می‌رود که حداکثر تا سه الی چهار روز آتی تکلیف و جهت این شاخص مشخص شود.

تداوم خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت

ارزش معاملات خرد سهام با درنظر گرفتن معاملات صورت گرفته در کلاس دارایی سهام، حق تقدم و دو صندوق ETF دولتی دارا یکم و پالایشی بیش از ۶۱۴۹ میلیارد تومان بود که نسبت به دیروز افزایشی بوده است. اما برآیند خرید و فروش کدهای حقیقی‌ در بازار به میزان ۱۱۷ میلیارد تومان منفی بود.

بررسی صندوق‌های درآمد ثابت فعال قابل معامله در بازار گویای آن است که جریان خروج پول از این صندوق‌ها هنوز قطع نشده است اما نسبت به روزهای گذشته روندی کاهشی را طی کرده است.

جو حاکم بر صنایع

با بررسی داغترین صنایع بازار متوجه این نکته خواهیم شد که پتروشیمی‌ها با پرچمداری پترول و خبر افزایش سرمایه‌اش، فلزات اساسی با سرگروهی ذوب و فجر و خودرویی‌ها پرارزش‌ترین صنایعی بودند که در جریان بازار امروز مورد توجه قرار گرفتند. همچنین صنایع پتروشیمی و نهادهای مالی واسط و فلزات اساسی میزبان بیشترین ورود پول حقیقی بودند. در طرف مقابل هم صنایع بانکی، سیمانی و انبوه‌سازی بیشترین میزان خروج پول را در جریان معاملات امروز تجربه کردند

برنده جنگ صف‌های خرید و فروش

بانگاهی بر صفوف خرید و فروش هم این نکته را می‌توان دریافت کرد که جو حاکم بر صف‌ها به واسطه اینکه تعداد صف‌های فروش با نتیجه ۹۸ به ۸۴ صف‌های خرید را شکست داده است، منفی بوده است. ارزش صف‌های فروش در پایان بازار حدود ۱.۱ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش ۹۲۵ میلیاردی صفوف خرید، بیشتر بوده است.

در هنگام خاتمه بازار امروز ۵۵ درصد از نمادهای بازار کار خود را در مدار منفی به پایان رساندند. سرانه خرید کدهای حقیقی در بازار امروز ۱۵.۹ میلیون تومان بود که بیش از سرانه فروش ۱۰.۴ میلیونی فروشندگان است که گویای قدرت بالاتر خریداران در کلیت بازار امروز است. درصورتی این قدرت بالاتر خریداران در روزهای آتی هم ادامه پیدا کند، می‌توان امید این را داشت که شاهد بازار مثبتی باشیم.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها